jeg har et spørgsmål jeg ønsker nogen kan give mig lidt mere svar på, selvom jeg ikke tror der er et svar.
Men min mors kæreste/eks’kæreste er alkoholiker. Han har været der for mig i 13år og været den far for mig som min egen far ikke har været. Jeg er en pige der siger sin mening. Men hvergang han får løn drikker han dem op. Han gøre min familie bangee når han ringer pisse fuld til dem. Vi har givet ham maaange chaner men det virker ikke.. Jeg har skrevet flere breve til ham end jeg har tal på. Og for nogle uger siden skrev jeg i et brev til ham at han måtte vælge mellem alkoholen og mig. Han sagde han valgte mig, og drak ikke i nogen dage, så ringer han til mig og er fuld. Og igår skrev jeg igen til ham at nu var det slut, han skulle ikke kontakte mig mere fordi jeg ikke kan holde til at høre på fuldmands snak hver dag. det ødelægger min familie og jegs hverdag. Så mit spørgsmål er, hvad kan jeg gøre for at han indser at vi virkelig elsker ham for den han er i ædru tilstand og ikke den han er når han er fuld. ??
-det gøre ondt at skulle giveslip på ham da han har været der for mig igennem 13år.

Svar:
Kære du
Hold fast, hvor har du gjort mange gode ting for at vise din stedfar, at du elsker ham og gerne vil hjælpe ham. Det er rigtig ærgerligt at høre, at det desværre ikke virker. Det må være hårdt at opleve, at han drikker pengene op, at blive bange og at høre på fuldemandssnak. Jeg kan godt forstå, du ikke kan holde til det mere.
Du spørger, hvad I kan gøre for, at din stedfar indser, at I virkelig elsker ham for den, han er, når han er ædru og ikke den, han er, når han er fuld. Det er et rigtig godt spørgsmål. Ud fra det du fortæller tænker jeg, at I allerede har gjort rigtig meget. I har skrevet breve til ham, du har stillet ham et ultimatum én gang, hvor det hjalp et par dage, og nu har du gjort det igen. Jeg tror, det, du kan gøre, er at sige det til ham, hvad du måske også har gjort i de breve, du har skrevet, derudover kan du vise han det ved at ville ham, når han er ædru, men ikke når han drikker, det er du igang med nu. Jeg tænker, at du tydeligt viser din stedfar, at du elsker ham, når han er ædru, men ikke når han er fuld. Jeg tror ikke, problemet er, at du ikke viser det tydeligt nok. For det gør du. Jeg tror godt, din stedfar ved det. Jeg tror desværre, der er nogle andre ting, der gør, at din stedfar ikke kan holde sig fra at drikke. Hvad det er ved jeg ikke, det kan kun din stedfar vide. Men på en måde har alkoholen en stærkere magt over ham end din kærlighed til ham har. Så længe det er sådan, er der ikke rigtig mere, du kan gøre. Du kan ikke elske din stedfars alkoholmisbrug væk. Det er en kamp, han selv skal vælge at tage.
Ved at handle som du gør nu, viser du ham, at du synes alkoholmisbruget er et stort problem, og at du ikke har lyst til at være en del af hans liv, når han drikker. Det synes jeg er en god måde at handle på. Det er ikke sikkert, at det får din stedfar til at holde op med at drikke. Du fortæller, at han sidste gang holdt op et par dage. Måske vil han faktisk gerne stoppe. Ved at holde fast i din beslutning om, at han ikke skal kontakte dig, når han er fuld, viser du meget tydeligt, at du gerne vil ham, hvis han er ædru. Jeg tror, det er det bedste du kan gøre. Det er også helt okay, at du gør det. Det er ufatteligt hårdt at have en i familien der drikker, du fortæller, at det ødelægger din hverdag, og at du ikke kan holde til det, du har lov til at passe på dig selv. Det er okay, at du giver slip på din stedfar, lige nu er der ikke mere du kan gøre for ham. Han skal selv ville det og gøre en indsats, hvis han skal stoppe med at drikke og du kan altid støtte ham, hvis han bliver klar til det.
Så mit svar til dit spørgsmål er, at du allerede viser din stedfar, at du elsker ham for den, han er, når han er ædru. Men det er ikke sikkert ,at det får han til at stoppe med at drikke. Der er nogle andre ting på spil, som ikke har med din kærlighed at gøre.
Jeg håber din beslutning giver dig lidt ro i hverdagen, hvor du får passet godt på dig selv – det har du fortjent.
Bedste hilsner
Camilla, TUBA