Hej
Jeg har gået til behandling i tuba for nogle år siden. Gik i tuba 1,5 år, hvilket var den bedste hjælp jeg har fået. Gik både hos en psykolog og psykoterapeut, pga at den ene terapeut gik på orlov.
Jeg havde et fantastisk samarbejde med begge to, syntes at det var meget intenst hos psykolterapeuten og meget hårdt, men det var det hårde arbejde værd, vi arbejdede også med min krop. “at mærke sin krop”
Jeg vil starte i terapi igen hos en praktiserende terapeut, er bare i tvivl om hvad fag- person jeg skal vælge Psykoterapeut/psykolog
Emner jeg vil arbejde med:sorg, seksuelt misbrug i barndom, meget lavt selvværd, følelsesmæssig påvirkninger i hverdagen som begrænser mig i mine udfoldelses mugligheder, paranoide tanker som opstår ud fra mine følelser, hvor der ikke er hold i tankerne osv.
Håber i kan hjælpe mig lidt på vej, ang valg af fag person
Hilsen den glade

Svar:
Hej igen
Tak for din mail.
En psykolog har en femårige statsanerkendt akademisk uddannelse fra et universitet. ”Psykolog” er en beskyttet titel. Man må ikke kalde sig psykolog hvis ikke man har uddannelsen. Oven i dette er mange psykologer (men ikke alle) ”autoriserede” af staten via noget der hedder Psykolognævnet. Det vil sige, de har en praktisk efteruddannelse, hvor de modtager en masse vejledning af en mere erfaren kollega i en periode. Det tager mindst 2 år at blive autoriserede. Mange psykologer har derudover taget forskellige psykoterapeutiske efteruddannelser. Der findes mange forskellige psykoterapeutiske efteruddannelser. Nogle af disse efteruddannelser er godkendt af Psykologforeningen (psykologernes faglige forening) og kan indgå i psykologforeningens forskellige specialistuddannelser, som tager mindst tre år oveni autorisationen. Du kan læse mere om dette her. Det tager således 7 år på fuld tid at blive autoriseret psykolog og 10 år at blive godkendt specialist i psykoterapi.
I alle fag (tømrer, skolelærere, læger, osv), findes der folk, som er særligt dygtige til deres arbejde, og folk, der er mindre gode. Dette gælder også psykologer. Nogle psykologer er meget specialiserede og er kun vant til at arbejde med bestemte ting. Mange er generalister og vant til at arbejde med meget forskelligt.
”Psykoterapeut” er ikke en beskyttet titel. Hvem som helst kan kalde sig psykoterapeut. De fleste af dem som kalder sig psykoterapeuter har dog en eller anden form for uddannelse. Uddannelserne er dog meget forskellige. Nogle er meget overfladiske. Nogle er meget alternative. Og nogle er mere veletablerede og velfunderede. Disse er i Danmark private uddannelser, som man typisk tager ved siden af andet arbejde over nogle år. I Danmark er der en forening for psykoterapeuter, der hedder psykoterapeutforeningen. Foreningen godkender nogle uddannelser og ikke andre. Du kan læse mere om hvordan de gør dette på deres hjemmeside her.
Når vi ansætter psykoterapeuter i TUBA er vi optaget af, hvilken terapeutisk uddannelse ansøgerne har. Vi er også optaget af hvilken andre uddannelser ansøgerne har, da vi synes en psykoterapeutuddannelse alene er for lidt. Hvilke erfaringer med psykoterapi, personen har, er også vigtige. Andre jobmæssige erfaringer er også vigtige. Generelt ønsker vi, at man har erfaring med at arbejde med sociale og psykiske problemer – og gerne meget af det. Nogle ”psykoterapeuter” har således mange relevante erfaringer og uddannelser synes vi, og nogle har ikke. Det er derfor svært at sige noget generelt om psykoterapeuter. Det bør også nævnes her, at mange af de psykologer, der er ansat ved steder som TUBA har taget terapeutiske efteruddannelser som ligner de uddannelser psykoterapeuterne har taget. Så samlede set, så er det et meget ”broget” marked.
Når vi ansætter i TUBA (såvel psykologer og psykoterapeuter) er vi også optaget af hvordan person virker. Personen skal helst virke tillidsvækkende, omsorgsfuld, så man får lyst til at fortæller om sig selv og de skal også virke dygtige, så man hurtigt fornemmer, at der er hjælp at hente. Vi vurderer også ansøgere ud fra deres menneskesyn, som skal passe til TUBA. Nogle psykologer/psykoterapeuter har for eksempel meget fokus på hvad en person fejler (gerne med en diagnose). I TUBA er vi dog mere ressource fokuseret. Vi synes ikke nødvendigvis, at diagnoser hjælper. Vi er mere optaget af hvordan man kommer videre med sit liv, og hvordan vi kan hjælpe med det.
Hvad er så konklusionen på alt dette? Man kan ikke generelt sige, at alle psykoterapeuter er gode til én slags terapeutisk arbejde og alle psykologer er gode til en anden slags terapeutisk arbejde. Der findes gode og dårlige psykologer og psykoterapeuter. Når du vælger en psykolog, ved du mere hvad du får, end hvis du vælger en psykoterapeut. Men uanset hvad du vælger, så er det godt at høre om personens uddannelser og erfaringer, og vurdere hvad du synes om personen, inden du vælger at gå i et længere forløb.
Derudover, er det altid godt at tænke over hvad formålet med din terapi er, inden du starter – hvad du vil have ud af det – hvordan du gerne vil have det, når du er færdig. For så kan du vurdere din terapi med den nye terapeut i forhold til dit formål. Hjælper denne psykolog/psykoterapeut mig derhen hvor jeg vil hen? Nogle er sikkert gode til at hjælpe med noget og nogle er sikkert gode til noget andet. Prøv evt. et par sessioner og så tag stilling til om, det er den rigtig du er hos. Hvis ikke det føles helt rigtig, prøv en anden. Sammenlign også med dine tidligere erfaringer.
Jeg håber mit svar hjælper.
Hilsen Thomas, TUBA.