Hej .
Jeg har været i tvivl om det har påvirket mig at min mor har drukket meget vin lige siden jeg var lille. Husker kun svagt episoder hvor hun har råbt og skreget og jeg er blevet kørt hjem til min mormor.
Ellers husker jeg mine teenage år (er 21 nu) hvor jeg begyndte at ligge mærke til at min mor blev meget ubehagelig og sagde en masse onde ting til mig, og min far om aftenen, når hun havde drukket. Hun overholdt også sjældent aftaler fordi hun ikke kunne overskue det. Da jeg ville konfrontere hende om at hun drak, blev hun ved med at sige at det var hendes liv og at jeg ikke skulle blande mig. Hun sagde også at hun var stresset og havde brug for at koble af, og at fordi hun fik et par glas vin hver dag var det jo ikke værre end, at jeg drak igennem hver weekend.
Jeg fik et had til hende og prøvede flere gange at tale med min far om hvad vi kunne gøre. Først benægtede han, at hun havde noget særligt problem, senere da jeg spurgte ham om hvad der skete, hvis han ikke købte vin med hjem. Han svarede at så blev hun tosset, og det ville han helst undgå. Jeg tror godt han ved, at hun har et problem, men han har ikke kunne overskue at tage kampen op.
Min mor er den type folk tror har styr på det hele, og er meget stædig og stolt. Men når det bliver aften sidder hun og drikker sig halv snaldret i stolen. Jeg har i mange år været i tvivl om det egentlig var noget slemt, eller om det nu bare var hendes måde at slappe af på? Jeg har lagt mærke til at jeg har et kontakt behov hele tiden, snakker meget i telefon osv, og har svært ved at finde ro på mine tanker, når jeg bare sidder alene.

Svar:
Tak for din mail
Du spørger om, det har påvirket dig, at din mor har drukket siden du var lille. Og imellem linjerne, læser jeg, at du er i tvivl om din mor reelt har et alkoholproblem.
Når jeg læser dit brev, står det klart, at din mor har et alkoholproblem. En kendt nordmand, der arbejder med alkoholproblemer, Frid Hansen, skriver f.eks. at, der eksisterer et alkoholproblem i en familie når:
– brugen af alkohol virker forstyrrende ind på de opgaver og funktioner, som skal varetages i familien
– de følelsesmæssige bånd mellem mennesker belastes og forstyrres af en andens brug af alkohol
Din mors alkoholforbrug har klart belastet dit forhold til hende. Når hun har siddet i stolen ”halv snaldret” om aften, så er hun ikke været til rådighed for dig. Når hun ikke overholdte aftaler, så virkede det forstyrrende ind på de opgaver og funktioner, som skulle varetages af familien.
Du spørger så, om din mors misbrug har påvirket dig? Da jeg ikke kender dig særlig godt, så er det svært for mig at svare på spørgsmålet. Måske kan følgende punkter hjælpe dig afklare om du er blevet påvirket.
1) Forskningen viser, at ca. 50 % af personer, der er opvokset i familier med alkoholproblemer klarer sige på lige fod, med personer, der ikke er opvokset med alkoholproblemer. Selv om ens mor har drukket for meget under ens opvækst, så kan man alligevel få sig et godt liv.
2) Alle er påvirkede af deres opdragelse. I stedet for at spørge dig selv om du er blevet påvirket af din mors misbrug, så er det måske mere brugbart, at spørge dig selv, hvordan misbruget har påvirket dig? Misbrugsadfærd kan være meget forskellig, og misbrug i familien kan påvirke unge på mange forskellige måder. Der kan være såvel positive som negative påvirkninger. Mange unge fra familier med alkoholproblemer bliver f.eks. særlig omsorgsfulde og ansvarlige mennesker.
3) Det, at du skriver til TUBA og ser vores hjemmeside, tyder på, at du er påvirket af din mors drikkeri.
Jeg håber svaret hjælper dig lidt videre.
Hilsen Thomas, TUBA.