hej jeg er en dreng på 18.
når jeg til fester ender jeg størstedelen af gangene med gå under. det ikke fordi jeg ikke kan fest uden alkhol, det bare når jeg lige smager lidt, så blvier jeg ved. jeg får ofte blackout og har gjort noget dumt. jeg søger noget hjælp til hvordan jeg kan undgå disse problmer da jeg kan mærker på min omgangskreds at det ved blive for meget.
er der nogen professionele som hypnose eller andet der muligvhis kan hjælpe

Svar:
Hej 18-årige
Tak for dit spørgsmål.
Mon det er rigtigt forstået, at du spørger hvordan du bedre kan komme til at kunne tåle alkohol uden at du får blackouts?
Jeg ved ikke af, at der findes metoder hvor man kan få hjælp til at tåle mere og på en måde ville det være absurd: Når du får blackouts, er det fordi din krop siger fra. Den kan ikke tåle mere. Det er en forgiftning.
Så du skal en anden vej rundt. Jeg tænker sådan her:
Du gør dig nogle erfaringer med alkohol. Du er ved at lære, at når først du kommer igang, tager det hurtigt fat og du mister kontrollen. Det er selvfølgelig uholdbart. Du kommer til at skade dig selv og andre. Din krop siger fra. Dine venner bliver trætte af dig. Det er flovt. Det duer ikke.
Så hvad kan du gøre?
Du skal erobre kontrollen. Det er dig, der bestemmer, ikke alkoholen. Kun du bestemmer.
Hvordan gør man det?
Ved at få fokus på, hvordan du får en god aften med alkohol. Helt konkret: Fra I starter med at drikke, at du ikke bare drikker løs, men mærker efter at den rus du får, er tilpas. At du har det rart. Drikker tilpas. Og ikke går over gevind. Måske at du over en aften mærker, at du faktisk ikke er fuld nu. Og at det er ok. Så kan du skrue lidt op igen.
Måske er der også ting du mangler at vide: Fx hvor meget kan en ung mand med din kropsbygning og vægt egentlig tåle at drikke over en aften? At du skal have mad i maven fra starten. Også drikke vand. Tælle og holde øje. Der er masser af viden på internettet.
Du har både en bremse og en speeder. Det er dig, der styrer. Nu skal jeg drikke lidt mindre, nu kan jeg tage lidt mere. Ikke bare følge med.
Du skal lære at mærke hvornår nok er nok.
Målet for en god aften må være at have det sjovt, ikke at være så fuld som muligt. OK?
Måske kan du regulere lidt på nogle ting: Fx tage færre penge med, aftale med en god ven at han skal hjælpe dig med at holde balancen, beslutte dig for ikke at være særligt fuld en hel aften og se hvordan de andre gør.
Det er vigtigt du tager ansvar for dig selv og for hvor meget alkohol du indtager. Man kan nemt ende i misbrug, hvis man lader alkoholen styre.
Jeg er med på at der bliver drukket meget blandt unge og at man er lidt kedelig, hvis man ikke er med. Men du skal tage stilling til dig eget forbrug.
Jeg synes iøvrigt det er fedt du skriver ind. Jeg ved der er mange andre der har dit problem. Jeg ved godt mit svar er lidt voksen-kedeligt. Men jeg vil gerne have at du passer på dig selv. For selvom alkolhol er en nydelsesmiddel er det også et opløsningsmiddel: De opløser fedvævet i hjernen og kan give store skader, hvis man får misbrug, sådan worst case scenario. Men det er i høj grad også et socialt opløsningsmiddel, som kan ødelægge venskaber, den gode stemning og ens gode omdømme. Så jeg er glad for at du søger hjælp til det.
Jeg håber du kan bruge mine input.
Christina, TUBA