Hej
Min far er alkoholiker. Og har været det så længe jeg kan huske. Mine forældre gik fra hinanden da jeg var 5 år. derefter så jeg min far hver anden weekend. Når han huskede det. Da jeg var 14 år havde jeg fået nok, og skrev et vredt brev til ham. Jeg skrev jeg ikke ønskede at se ham så længe han drak. Jeg hørte ikke fra ham igen før jeg var flyttet hjemmefra. Han sendte mig en mail. Han skrev som om entet var hent og det hele havde været hendes påfund. Jeg skrev tilbage jeg ikke ønskede at se ham. For en 4 år siden tog jeg selv kontakt til ham. Det har været meget op og ned, da han stadig drikker og også mere end jeg husker. Jeg har bedt ham om ikke at drikke når vi er der. Han lover han ikke vil, men han har svært ved at holde det, og finder på historier. Jeg har bedt om en samtale med ham. Min lillesøster, jeg og ham. Den er han helt med på siger han. Samtalen handler ikke om at han skal stoppe sit drikkeri. Det tror jeg aldrig sker. Men jeg har brug for at få luft og sagt hvordan jeg har det.
Mit spørgsmål er bare om man kan få noget hjælp til sådan en samtale. En proffesionel der kan guide os igennem. Min far kan være meget manipulerende og jeg kan frygte han fordrejer samtalen. Eller har i nogle gode råd?

Svar:
Kære du
Sikke en god ide at tale med din far, så du kan få luft og få sat ord på, hvordan du har det.
Du spørger om man kan få hjælpe til sådan en samtale. De fleste kommunale alkoholbehandlinger tilbyder den slags hjælp og anden hjælp til pårørende, også selvom den drikkende ikke er i behandling. Jeg tænker, at du kan henvende dig hos kommunen og høre, om du specifikt kan få hjælp til en samtale mellem dig, din søster og far, kunne det være en mulighed for dig?
Umiddelbart vil jeg tro, at du godt kan få den hjælp. Hvis du ikke kan, har jeg lyst til lige at skrive nogle ting til dig, som vi i TUBA tænker er vigtige i sådan en samtale. Hvis I kommer til at tage den alene uden hjælp fra en professionel.
Her er nogle stikord, som jeg tænker, I måske kan bruge, når I tager samtalen med jeres far:
- Du nævner selv, at du ser på samtalen som noget, DU har behov for. Det er vores erfaring at det er rigtig godt at se samtalen på den måde, som noget I har brug for, mere end som noget jeres far har brug for. Gør det klart for jeres far, at I siger det I siger for jeres egen skyld.
- Vær opmærksom på at samtalen formentlig ikke kommer til at ændre din fars alkoholmisbrug
- Du nævner, at jeres far kan være meget manipulerende og du frygter, at han fordrejer samtalen. Derfor tænker jeg om I kan prøve at sætte nogle tydelige rammer for samtalen. Sige til jeres far, at der er noget I gerne vil fortælle ham og at I gerne vil bede ham om at lytte uden at afbryde. Hvis han afbryder, kan I prøve at holde fast i, at I ikke er færdige med at tale. I kan også starte med at sige til ham, at I gerne vil lytte til ham bagefter. På den måde har han mulighed for at komme ud med det han gerne vil ud med, uden at afbryde.
- Fokuser på jer selv og jeres virkelighed. Hold fast i jer selv og hvordan I har det. Det kan ikke diskuteres hvorvidt det I oplever er rigtigt eller ej. Hvis jeres far anfægter jer og siger I tager fejl, så er det okay at holde fast og sige ‘sådan er det for mig/os’.
- Fortæl jeres far, hvordan I oplever hans misbrug. Måske vil han sige, at det ikke er rigtigt. Forsøg at undgå at diskutere om det er rigtigt eller forkert. Jeres oplevelser ER rigtige for jer, men jeres far vil ikke nødvendigvis være enig.
- Fortæl hvilke konsekvenser misbruget har for jer og hvad det gør ved jer.
- Fortæl ham, hvis der er noget, I er bange for og bekymrede for.
- Hvis I afslutter samtalen med at lytte til, hvordan jeres far oplever og har det, vil han måske prøve at fordreje det i har fortalt, det er helt ok at lytte og feks sige ‘okay, jeg hører hvad du siger, men jeg er ikke enig, jeg holder fast i det jeg sagde tidligere.’
- Måske vil jeres far blive vred. Jeg tænker ikke, det er et mål at undgå, at han bliver vred, men at I får talt ud. Hvis han bliver vred, så vil jeg anbefale jer at give ham tid og lade ham ‘rase’ uden at diskutere. Bare lyt og sig ‘ok, sådan er det for dig, det hører vi’.
Til sidst vil jeg bare ønske jer helt og lykke med samtalen. Det er sejt gået, at I har mod på at fortælle ham, hvordan I har det.
Bedste hilsner
Camilla, TUBA