Hej TUBA;
Jeg er en 17-årig pige, jeg bor hos min far, der drikker. Situationen som den er nu, er at jeg er hos min kæreste hver anden weekend, hvor min far så er alene. Når jeg kommer hjem er han fuld. Når jeg overnatter hos veninder, er han fuld når jeg kommer hjem. Han drikker ikke når jeg er der, men det giver mig en konstant følelse af “Hvad laver han nu? Mon han sidder og drikker..”, og det ødelægger mit sociale liv og min skolegang. Jeg går på gymnasiet, og jeg er bange for at jeg ikke får min studentereksamen, når jeg altid går rundt og har ondt i maven pga min far. Jeg kan ikke huske min far, der ikke er alkoholiker, og det er noget jeg har “vænnet” mig til, hvis man kan sige det sådan. Men som jeg er blevet ældre står det hele meget mere klart for mig. At han kan dø af det. Miste sit arbejde. Og miste mig. I sidste uge konfronterede jeg ham med det, jeg sagde alt det jeg har villet sige i 10 år. Men han havde ingen kommentarer til noget. Og så sagde jeg til ham, at jeg ville flytte. Jeg kan ikke bo hos min mor, da hun bor meget, meget langt væk fra min skole og fordi jeg ikke kan med min stedfar. Min kæreste, der bor i København (jeg bor i Midtjylland), har en mor der arbejder på et værested for alkoholikere og narkomaner, og har hjulpet mig rigtig meget ved at fortælle hvordan det hele hænger sammen. Jeg er godt klar over, at det ikke er mit ansvar, det er hans. Og jeg er godt klar over at han ikke stopper bare fordi jeg siger at jeg flytter. Men hvis jeg så gør det, hvis jeg flytter, vil hans misbrug så blive værre? Vil han drikke hver dag? Jeg vil så gerne flytte til København, min kærestes familie er blevet min familie, og det er dér jeg har lyst til at være. Min storesøster flyttede også som 17-årig, grundet min far. Og nu vil jeg gøre det samme. Jeg vil bare væk fra alle de her dårlige minder.

Svar:
Hej igen,
Tak for din mail. Det er ikke nogen rar situation, du står i, men det er godt at høre, at du får noget god hjælp fra din kærestes mor. Det lyder til, at hun ved hvad hun taler om. Du har et spørgsmål til mig. ” Hvis jeg flytter, vil hans misbrug så blive værre?”
Generelt er min erfaring, at mange unge frygter, at deres forældres drikkeri vil blive værre, hvis de flytter, og ofte er de overrasket over, at det ikke ændrer noget. Men jeg kan ikke udelukke, at det kunne blive værre.
Selv om du ved, at din fars drikkeri og hans liv ikke er dit ansvar; så tror jeg, at du skriver fordi du vil føle dig ansvarlig, hvis han drikker mere i forbindelse med at du flytter. Selv om det ikke er dit ansvar.
Hvis din far begynder at drikke mere efter du er flyttet, vil det være et tegn på at du har svigtet ham ifølge dig? Jeg mener, at det snarere vil være et tegn på, at din far ikke kan få sit liv til at fungere – et liv som han tydeligvis ikke har kunnet få til at fungere længe. Din tilstedeværelse ændrer ikke det faktum, at han ikke kan få sit liv til at fungere på en god måde.
Hvis din far havde det godt og ikke drak, så vil han ikke ønske for dig at ”dit sociale liv og skolegang skulle ødelægges” af ham. Han vil sige, ”Smut min pige! Gå ud og få dig et godt liv. Lad ikke mit dårlige liv ødelægge dit liv! Det er det bedste, du kan gøre for mig! Det kan godt være at druk bliver enden på mit liv – men lad ikke min druk være enden på dit liv. Lev, min pige”
God flytning og god vind fra Thomas, TUBA