Hej, min far er alkoholiker og har været det igennem hele mit liv. Jeg har arbejdet med mig selv og de problematikker der følger med ved at vokse op i et hjem med misbrug i de seneste 15 år. Jeg har nu stillet et ultimatum overfor min far, at han skal stoppe med alkohol og gå i behandling, hvis han ønsker at se mine unger og jeg igen og det har han afvist. Så jeg har brug for at høre om der er nogle opmærksomhedspunkter ift. at skulle snakke med mine børn omkring det at vi ikke længere skal se deres morfar. Den ældste er 8 år og den yngste er 3,5 år
Selv tænker jeg det giver mening at forklare åbent om at det handler om et misbrug og at det er som en sygdom og at det er mig der har valgt at vi ikke skal se ham, fordi det ikke er godt at være i for os.
Er der noget der er særlig vigtigt at få sagt eller ikke at sige i sådan en situation? Min mand og jeg vil gerne tale åbent om det med ungerne, men jeg er enormt bange for at den ældste skal ende med følelsen af at morfar har valgt ham fra frem for alkohol (som jo er grundfølelsen jeg har haft med mig hele livet) eller at han bliver nervøs når far/min mand drikker en enkelt øl eller en af os skal i byen ift. om vi også har/får et misbrug
På forhånd tak

Svar:
Kære du
Tak for dit brev, og tak for din ærlighed.
Det lyder som om du allerede har gjort så meget rigtigt, for dig og din familie, ved at have arbejdet så intensivt med dig selv og de ar, som din opvækst har givet dig.
Det er en rigtig svær beslutning, du har taget, men ud fra dine refleksioner om det, også en ansvarlig én, hvor du sætter dine børn og deres trivsel først. At være i relationen til en forælder med misbrug kan være en tung byrde at bære – især når det involverer børn, der også kan blive påvirket. Det lyder som om, at din beslutning også bunder i erfaringer du selv har haft med at være barn i relationen til din far og hans misbrug. Jeg har stor respekt for, at du ikke ønsker at udsætte din børn for den samme situation.
Din tanke om at forklare det som en slags sygdom er rigtig fin. Når du fortæller dem, at misbruget gør, at morfar ikke kan være en god og tryg del af deres liv, hjælper det dem til at forstå, at din beslutning handler om at beskytte dem, og ikke om at nogen har gjort noget forkert. Måske det også kan hjælpe at understrege, at det er dig som voksen, der har truffet beslutningen for familiens skyld – så børnene ikke føler, at de har noget ansvar i det.
Jeg kan godt forstå din bekymring for, om din ældste kunne føle sig afvist af morfar. Det kan være svært for børn at forstå, hvorfor en person, de elsker, ikke kan være der for dem. Måske kan det hjælpe, hvis du fortæller, at det ikke er deres skyld eller noget, de kan ændre – men at morfar har en udfordring, der gør det svært for ham at være sammen med jer? Hvis dine børn har gode minder om deres morfar, kan det også give mening at tale om dem og anerkende, at de må have de gode minder, selvom I ikke ser ham lige nu.
Du nævner i dit brev, at du er bekymret for, om de vil komme til at bruge energi på at analysere andres alkoholforbrug. Jeg forstår godt dine overvejelser, om hvordan de vil opfatte andre voksnes brug af alkohol. Børn i sådanne situationer kan nemt blive nervøse for, om andre voksne kan få et misbrug, hvis de ser dem drikke. Måske kan I forklare, at mange voksne har et normalt forhold til alkohol, og at det, morfar kæmper med, er noget særligt – en sygdom, som nogle mennesker får. På den måde kan I hjælpe dem med at forstå, at morfars udfordring er noget, der kun rammer nogle, men ikke alle.
Derudover tænker jeg, at det også være rart for børnene at vide, at de altid kan komme til jer, hvis de har spørgsmål eller følelser, der dukker op senere. Nogle gange kan børn bearbejde tingene langsomt, og så kan spørgsmålene først komme efter noget tid – måske når de forstår lidt mere og dér kan i stå klar til at rumme deres spørgsmål, eller bekymringer.
Jeg får lyst til at fortælle dig, at du altid er velkommen til at benytte dig af vores onlinerådgivning, hvis du har lyst til, eller brug for, mere sparring på de her tanker. Her kan du chatte med en af vores uddannede rådgivere – chatten er åben mandag til torsdag kl. 18-21. Linket sætter jeg her.
De bedste hilsner,
Emmelie, TUBA.