Hej
Jeg har en far som er alkoholiker. Han klarer sig godt til tider, og mig og mine brødre hjælper ham med at ikke at drikke. Han får medicin imod det. Men han laver altid nogen hovsa hvor han drikker igen. Og det gør lige så ondt, hvis ikke mere hver gang. Det skete for en uge siden igen jeg har grædt hele ugen, selvom han er kommet op igen.. Det tror jeg i hvert fald han er. Og jeg kan bare ikke klare det mere. Jeg har prøvet alt for at hjælpe ham. Og jeg giver snart op. Jeg er bange for han er ved at sætte mig så langt ned at jeg rammer en depression. Hvad skal jeg gøre? Jeg har prøvet at snakke med ham på alle måder. Jeg har ikke set ham i noget tid. Jeg har støttet ham, jeg giver snart op, for jeg kan ikke klarer det mere.

Svar:
Tak for din mail.
Som du har erfaret, kan du og dine brødre ikke få din far til at holde op med at drikke. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre, uanset hvor stor en indsats I eller du gør. Dette er noget som du ikke kan lave om på. Det er som om du tænker, at det er din opgave, at få din far til at holde op med at drikke. Det er det ikke. Det er ikke din opgave at klare/løse dit fars alkoholproblem. Hvis din far skal holde op med at drikke, så er det ham og ikke dig eller dine brødre, der skal gøre indsatsen. Længere er den ikke. Hvis din far vil hjælpes ud af sit alkoholforbrug, så er det ikke jer, der skal være hans primære støtte. Det skal være nogle andre. Prøv at slå op på www.hope.dk. Her vil du kunne finde frem til nogle professionelle i nærheden af dig, der kan hjælpe ham ud af sit misbrug. Det kræver dog, at han vil opsøge deres hjælp, da han ikke kan tvinges derhen. Hvis han ikke vil søge hjælp, så er der ikke mere, du eller dine brødre kan gøre.
Når du skriver, at du snart giver op, så bliver jeg lettet. Giv endelig op!
Din fars alkoholproblem har taget styringen over hans liv. Lad det endelig ikke tage styringen over dit liv også! Du elsker sikkert din far og vil gerne hjælpe ham. Men din far elsker desværre for tiden alkohol mere end alt andet. Uanset hvor meget kærlighed du bruger på at hjælpe ham, hjælper det ham ikke. Du spiller din kærlighed ved at blive ved med at bruge den på at få ham til at holde op. At holde op med at hjælpe ham, er ikke det samme som at holde op med at elske ham. Det er tilladt at elske ham, uden at bruge dine kræfter, hvor de ikke hjælper. Måske var det en mulighed.
Problemet med at bruge så mange kræfter på din far er samtidigt, at du mister mere og mere grebet om dit eget liv. Du vil få det tiltagende dårligt, medmindre du holder op med at prøve at redde ham. Når du bruger alle dine kræfter på din far, så er der ikke overskud til dig selv. Nu har du brugt lang tid på at prøve at hjælpe din far. Det er ikke lykkedes og det kan ikke lykkes. Du fortjener nu selv et bedre liv.
Det at få et godt liv selv, selv om din far bliver ved med at drikke, er en stor udfordring som vi i TUBA gerne hjælper med. Du vil sikkert få lyst til at hjælpe din far igen og igen og skal lære at lade være; for det nytter ikke. Kontakt os gerne – og du vil møde mange andre unge, der kender til din situation.
Jeg håber mine ord hjælper dig lidt på din vej.
Mange hilsner TUBA, Thomas