Min mor drikker og det er rigtig svært for mig. Jeg er bange for at tage veninder med hjem fordi hvis nu hun var fuld den dag. Mig og min lillebror bor alene med vores mor, vores storesøster er flyttet hjemmefra. Min mor drikker ikke lige så meget som en gang. Men mig og min storesøster som er 18 har prøvet at kontakte komunen men de vil ikke hjælpe. Hvad kan vi gøre.

Svar:
Kære dig
Tak fordi du skriver til TUBA. Selvom dit brev er kort, skriver du nogle ret alvorlige ting:
1. Din mor drikker og har gjort det længe. Det har før været værre, men det er stadig slemt.
2. Når hun drikker, kan hun (selvfølgelig) ikke tage ansvar for dig og din lillebror på en ordentlig måde
3. Det er så grelt, at du ikke kan have veninder med hjem
4. Din søster, som måske tidligere har hjulpet, er nu flyttet
5. Du er derfor alene med ansvaret for din bror (?)
6. I har prøvet at få hjælp, men er blevet afvist
7. Det er en meget fortvivlende situation
I Danmark er der en lovgivning, der sikrer at børn ikke skal vokse op under den slags vilkår. Hvis de gør, skal de have hjælp.
Af dit brev kan jeg ikke se hvem og hvornår I har forsøgt at få hjælp ved kommunen. Men det er det helt rigtige at gå til kommunen. Der kan gå mange ting galt i sådan en henvendelse. Så for at gøre en lang historie kort, så synes jeg I skal henvende jer i den nærmeste TUBA-afdeling til en forsamtale og lade en TUBA-medarbejder hjælpe jer med at få den rette hjælp. Du kan printe svaret her ud og tage med, så medarbejderen ved at vi har skrevet sammen via brevkassen.
Hvis I ikke har lyst til det, skal I rette henvendelse til en voksen I er tryg ved, gerne en lærer eller pædagog, for de har også pligt til at hjælpe. Eller jeres læge. Selvom din mors druk engang har været værre, skal du og din bror kunne føle jer trygge og det lyder det ikke som om I kan. Når man ikke er tryg, kan man ikke være glad og trives, og så er det samfundets pligt at hjælpe til.
Du skriver også noget, som vi møder tit i TUBA, nemlig at det er flovt at tage veninder med hjem, da du ikke ved om din mor er fuld. Uden at man vil det, kan man komme til at holde hemmeligt at ens mor/far drikker. Og på den måde kan man komme ind i at skulle dække over og lyve om misbruget. Det er slemt på den måde, at du bliver meget alene med det og kan komme til at føle dig forkert og anderledes og få det skidt. Man har brug for at snakke om det, når man lever i noget der er så svært. Så jeg håber der er nogen, du kan tale med det om og at du vil øve dig i at åbne op.
Måske undrer du dig over, at jeg ikke har skrevet så meget om hvordan I kan få din mor til at holde op med at drikke. Det er helt med vilje. Det er din mors ansvar at se sit misbrug i øjnene og søge hjælp til det. Det kan aldrig være dit eller dine søskendes ansvar eller jeres skyld. Hvis hun ikke selv kan, kan andre voksne, fx kommunen, måske hjælpe hende med det. Mange unge i TUBA har brugt megen energi på at få deres forælder til at holde op med at drikke og selv fået det dårligere og dårligere fordi det ikke kan lykkes.
Men det der er vigtigst for mig at sige her, er at den her situation ikke er en du skal løse selv. Du er et barn her. Voksne skal løse situationen.
Jeg er glad for at du har skrevet herind og jeg håber du vil blive ved med at kæmpe for at du og din bror kan få det bedre.
Jeg ønsker jer allesammen alt det bedste.
Christina, TUBA