Jeg er en ung kvinde på 21. Mine forældre er alkoholikere, men jeg mærker det ikke rigtig på min far. Min mor har slemme humør svingninger og det er ofte gået ud over min far og mig uden grund. Jeg har tit siddet og trøstet min far, og min forlovede har tit trøstet mig.
Jeg har ikke “nosserne” til at konfrontere min mor med det. Hvad skal jeg gøre???

Svar:
Tak for din mail.
Jeg synes du er meget hård ved dig selv. Det er rigtig svært at have to forældre, der drikker. Der er ingen nemme løsninger. Uanset hvad du gør, har det konsekvenser.
Min erfaring siger mig, at de folk, der konfronterer deres forældre, ikke har ”større nosser”, end de folk, der ikke gør det. De har dog ofte nogle andre erfaringer end dem, der ikke konfronterer deres forældre, og de har oftest fået mere støtte undervejs i deres liv.
Jeg synes du skal finde en gruppe mennesker med oplevelser, der ligner dine. Det kunne for eksempel være i TUBA. Giv dig rigtig god tid til at høre om de andre mennesker, der er i situationer, der ligner din situation. Lær dem at kende. Hør hvad de har gjort og hvorfor. Når du har lyttet til dem ved at mødes i en gruppe hver uge eller hver anden uge i et halvt til et helt års tid, så tror jeg du vil være et andet sted, end der hvor du er nu. Så opdager du nok pludselig en dag, at du har fået de ”nosser”, du søger.
Bedste hilsner
Thomas