Hej.
Jeg er nået til et punkt i mit liv hvor jeg egentlig bare har mest lyst til at ligge mig stille under dynen, falde i søvn, og aldrig vågne igen..
Jeg prøver starte på en uddannelse som jeg meget gerne vil, men omkring 2-3 måneder inde i forløbet dropper jeg ud igen fordi jeg føler jeg har for mange ting i hovedet, og det bliver uendelig svært at stå op om morgenen. Det har jeg så formået at præstere alt imellem 8-12 gange i løbet af de sidste 6 år. Imellem forløbene har jeg forsøgt at få arbejde. Enten har der ikke været noget at få, eller så har jeg heller ikke kunne holde på det. Det er så her hvor jeg giver op og ikke kan se hvorfor jeg skulle leve når jeg alligevel ikke kan holde på noget. Faktisk den eneste grund til at jeg starter på skole er fordi at man skal jo have penge til husleje og mad. Men jeg vil bare have fred så jeg kan få ordentlig styr på mig selv så jeg kan blive parat til at give livet en skalle. Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre mere. Min kæreste siger som jeg selv ville og rent faktisk gør, at jeg skal sige til mig selv at jeg skal tage mig sammen, og om nødvendigt slæbe mig afsted. Når jeg gør noget som jeg faktisk gerne vil er det alligevel som at jeg går i en storm fra en tornado. At den holder mig tilbage og jeg kæmper en virkelig brav kamp for at nå målet. Jeg har ingen til at “heppe” og støtte mig. Begge mine forældre, og min mors bror er alkoholikere. Resten af familien har jeg ingen kontakt til.
Hvis det er mulig vil jeg gerne bede om et kvalifiseret svar på hvad jeg kan gøre. Jeg har brug for fred, men kan ikke få det fordi jeg SKAL ud og finde penge et sted så jeg kan overleve.
Venlig hilsen en meget trist ung kvinde på 23 år.

Svar:
Hej meget trist ung pige på 23,
Tak for din mail. Når jeg læser den ser jeg, at du har 3 ønsker. Et ønske om fred, et ønske om at få styr på dig selv, og et ønske om at nogen skal ”heppe” og støtte dig. Jeg bliver optaget af hvordan du kan få tilrettelagt dit liv, så du kan få alle tre. Jeg vil klart anbefale at du starter med at finde nogen der kan heppe og støtte dig. Det er absolut nødvendigt. I TUBA hepper vi og støtter mange der har forældre, der drikker alt for meget. Vi ved at mange, der har alkoholiske forældre oplever den slags håbløshed som du beskriver. Det at have to alkoholiske forældre er nok i sig selv til at man kan føle sig fuldstændig overvældet og ikke have lyst til at stå op om morgenen. Mange med drikkende forældre vil også nikke genkendende til dit ønske om fred og dit ønske om at få styr på dig selv. TUBA er derfor måske en god mulighed for dig. Vi tilbyder langsigtet støtte. Men TUBA er ikke nødvendigvis det eneste sted, hvor du vil kunne finde folk, der vil heppe og støtte. Da jeg ikke ved hvor du bor, ved jeg ikke hvad dine lokale muligheder for støtte er. Du kan dog kikke på www.hope.dk , hvor det er muligt at finde støtte som ”pårørende til en person der drikker” i forhold til dit lokalområde. Det er nok vigtigt at dem, der støtter dig har erfaring med familier med alkoholproblemer. Hvis du har en god egen læge, kan han eller hun måske fortælle om de lokale muligheder for hjælp. Hvis du har meget svært ved at komme op om morgenen, og meget lidt energi generelt, kan det være at din læge vil anbefale noget antidepressiv medicin i en periode, så du får mere energi og nemmere ved at komme hen til den støtte du har brug for. Det er dog ingen løsning i sig selv. Den langsigtede løsning indebærer klart folk, der hepper og støtter, og at du får styr på dig selv. Jeg kender ingen mennesker, der klarer sig uden nogen der hepper og støtter.
Mit kvalificerede svar er derfor at anbefale at du gør det at finde nogle gode mennesker, der kan heppe og støtte dig til din absolutte topprioritet i livet. Husk – hvis du ikke finder den rigtige støtte med det samme – giv ikke op – prøv igen. Det er vejen frem.
Thomas, TUBA