Hej
Min mor og far er begge alkoholikere! Og jeg har efter 6 andmeldelser til kommunen sagt sandheden om hvordan jeg har det der hjemme.
Efter jeg er flyttet hjem til min tante og onkel, fordi at kommunen har anbragt mig. Det synes jeg selv er super fedt! Men jeg har fået det bedre, og det kan mine veninder mærke på mig! De har selv problemer der hjemme men uden kommunen er indblandet. Så jeg hjælper dem meget ud for mine egen oplevelser. Der er rigtigt mange der siger til mig at jeg hellere skal tænke på mig selv, istedet for at hjælpe dem. Men jeg vil jo hellere ikke være ond.
Så mit spørgsmål er om i synes jeg skal blive ved med at hjælpe dem eller hellere tænnke på mig selv??
Hilsen Cecilie

Svar:
Kære Cecilie
Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg synes det er supersejt, at du har fortalt sandheden til kommunen. Det er rigtig godt gået, og hvor er det dejligt at høre, at du har fået det bedre, efter at du er kommet til at bo hos din tante og onkel.
Jeg synes også, det lyder super fedt og jeg synes, du kan være stolt af dig selv over, at du har gjort noget for at få det bedre. Sådan!
Du spørger, om du skal blive ved med at hjælpe andre eller hellere tænke på dig selv. Det er et rigtig godt spørgsmål.
Jeg tænker, at man har mere overskud til at hjælpe andre, når man selv har det godt. Det er måske også det, du oplever? Derfor synes jeg, at du som udgangspunkt altid skal sørge for at tænke på dig selv og tænke på, om du har det godt. Hvis du føler du har det, så kan du fint have overskud til at hjælpe andre. Jeg synes bestemt ikke, man er ond, hvis man ikke har overskud til at hjælpe andre. Det er helt almindeligt, at det er forskelligt, hvor meget overskud man har til at hjælpe andre. Nogle gange har man meget, nogle gange har man mindre. Det er vigtigt at man tænker på sig selv først og tager vare på at man selv har det godt.
Det er svært for mig at svare på, hvad du skal gøre lige nu, om du skal hjælpe andre eller tænke på dig selv. Når der er mange, der siger til dig at du skal tænke på dig selv, tænker jeg om, det kan være, fordi de synes, at du skal passe godt på dig selv og tænke på dig selv lige nu. Tror du de synes det? Hvad synes du selv?
Det kan være rigtig svært at mærke, hvordan man selv har det, om man har overskud til at hjælpe andre eller om man har brug for, at tænke på sig selv. En måde det kan blive tydeligere for dig på, er ved at tale med andre om hvordan du har det. På den måde tror jeg, du vil få en følelse af, hvor meget overskud du har. Det er ikke sikkert, det virker, men du kan prøve.
Du er velkommen til at skive igen, hvis det ikke helt var det svar du søgte.
Bedste hilsner
Camilla, TUBA