Hej Tuba
Jeg vil høre om i evt har et godt råd til mig. jeg ér sammen med min kæreste på 4. år. men jeg følger med i alt hvad han laver og tænker alt muligt hvem smsér han med, tager han på arbejde, hvorfor kommer han sendt hjem fra arbejde og hvorfor tidlig, og hvad laver han når jefg ikke er hjemme.
Det hele fylder meget i mit hovede og kan mærke jeg skal gøre noget.
Jeg af to tidligere kærester opolevet at de fandt en andne men ville ikke idrømme det så jeg fandt selv ud af det ved at kigge i deres smser.
mvh krebsen

Svar:
Kære krebs
Det lyder ikke rart at dit hoved er fyldt med overvejelser om, hvad din kæreste foretager sig. Jeg kan godt forstå, at du har lyst til at gøre noget.
Jeg er dog lidt i tvivl om, hvorvidt dit spørgsmål går på, om din kæreste er dig utro, eller hvordan man arbejder med jalousi og angst for at miste?
Jeg vil derfor prøve at svare dig lidt generelt på begge dele. I mit svar går jeg ud fra, at du er vokset op i en familie med alkoholproblemer, siden du skriver ind til TUBA.
Thomas Mackrill, som er tidligere fagkonsulent og forsker i TUBA, har skrevet bogen “Håndbog til unge og voksne fra familier med alkoholproblemer”. I bogen beskriver han nogle generelle aspekter ved kæresteforhold og det særlige ved at knytte sig til et andet menneske når man er vokset op med svigt. Han skriver bl.a. dette:
- At knytte sig til et andet menneske er altid forbundet med angsten for at miste
- Når man viser nogen tillid, risikerer man at blive svigtet
- Et liv med kærlighed indebærer således angst og frygt
Der kan være god grund til at opleve frygt for at blive forladt, hvis man f.eks. har en kæreste der er igang med at forlade en, eller taler om at forlade en. Jeg ved ikke, hvordan det er med din kæreste?
Hvis du oplever, at han er dig utro eller på vej til at forlade dig, tænker jeg du skal konfrontere ham med det.
Mange unge, som er vokset op i familier med alkoholproblemer, har oplevet at blive svigtet og forladt af deres drikkende forælder og nogle vil derfor som voksne frygte at blive forladt af en kæreste. De er vant til at blive svigtet i nære relationer og forventer på en måde, at det sker. Du nævner selv, at du har oplevet at blive svigtet af to tidligere kærester. Måske er din nuværende kæreste ikke igang med at forlade dig, måske ved du det godt mentalt, men kroppen husker, at du er blevet forladt, og du kan derfor ikke bare bestemme dig for ikke at være bange for at blive forladt igen. Måske er det sådan noget, du oplever?
Der er ikke et enkelt råd til at slippe af med den frygt. Jeg tænker det handler om at adskille tidligere erfaringer med at blive svigtet og følelser fra fortiden med erfaringer og følelser i nutiden. Det indebærer, at man taler om og forholder sig følelsesmæssigt til sin opvækst på ny, det kan man gøre i et terapeutisk forløb.
Jeg ved ikke om dettte svarer på dit spørgsmål? Uanset er du meget velkommen til at skrive igen. Du er også velkommen til at logge på chatrådgivningen, hvor du kan tale med en rådgiver og fortælle lidt mere om, hvordan du har det.
Bedste hilsner
Camilla, TUBA