Jeg bliver færdig med min uddannelse lige om lidt. Og jeg glæder mig rigtig meget. Den dag jeg bliver færdig kommer mine forældre for at se mig aflevere min afgangsopgave og vi skal ud og spise bagefter. Problemet er at det går rigtig dårligt for min mor. Hun har drukket al den tid jeg kan huske, men det er periodisk værre og periodisk meget bedre. Det er det slemt for øjeblikket. Jeg tror hun har mistet sit job, men jeg ved det faktisk ikke, da hun er inde i en af de perioder hvor jeg har en fornemmelse af at hun pynter meget på sandheden.
Jeg flyttede 250 km væk for at læse, blandt for at undgå at skulle håndtere min mor. Jeg har nydt at komme væk fordi det har givet mig en mulighed for at være mig, og ikke bare hende med de fulde forældre. De fleste af dem jeg kender heroppe kender ikke min baggrund andet end sporatisk. Jeg har læst i mange år og jeg er stolt af hvad jeg har opnået. Jeg startede med at planlægge at jeg ville invitere alle dem jeg kender på champagne når jeg blev færdig. At stå i solskinet og nyde det med alle de mennesker jeg holder af. Men efter min mors stemme i løbet af de sidste par måneder er blevet mere og mere sløret i telefonen og jeg har fundet ud af min søster ikke kan komme, har lavede jeg planerne om. Jeg kunne ikke overskue at det skulle være mig der skulle håndtere min mor alene samtidig med alle mine venner så på. Så jeg lod være med at invitere vennerne.
Problemet er nu at jeg er næsten sikker på at hun vil være meget fuld den dag. Normalt er der omkring 80 % chance for det er en god dag, men den dag tror jeg desværre den chance er nede på 5 %. Hun har en tendens til at vælge de vigtige dage, fordi hun bliver ‘stresset’ af det. Og selv om jeg ved det i forvejen, ved jeg også at jeg bliver rigtig ked af det, for den dag betyder meget for mig.
Jeg ved at det ikke nytter noget at snakke med hende om det, det vil bare være endnu en grund for hende til at drikke, da hun føler det er hårdt for hende at jeg er vred. Mine overvejelse går på at bede min far om at lade være med at tage hende med hvis hun er fuld. Han har aldrig hjulpet mig i forhold til min mor, da det jo er ‘deres liv’. Men er det rimeligt at bede ham om at hjælpe mig nu? Og på den måde gå omkring min mor? Er det indenfor rammerne af det man kan bede sin familie om? Eller skal jeg bare acceptere at hun ikke vil høre og derfor bliver det ikke hørt? Det bekymrer mig ikke så meget om han siger nej. Det er mere spørgsmålet om jeg er helt urimelig i at forsøge.

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå dine overvejelser. Det er en stor begivenhed at blive færdig og en dag som gerne skal fejres med dem man har lyst til at fejre den med.
Jeg får lyst til at vende dit eget spørgsmål om og stille det til dig. Du spørger: “Er det inden for rammerne af, hvad man kan bede sin familie om?”. Jeg tænker, du har glædet dig til at drikke champagne i solskinnet med dem du holder af. Nu har du undladt at invitere dine venner, da du ikke kan overskue at håndtere din mor på dagen. Er det inden for rammerne af hvad din mor kan bede dig om? At du stiller op til at hun har så stor indflydelse på en dag du har glædet dig til og hvor du stolt vil fejre det du har opnået?
Når jeg spørger dig om det, er det fordi jeg synes det din mor udsætter dig for, er mere urimeligt. Hun sætter og har sat nogle vilkår i dit liv, hvor du er blevet hende med de fulde forældre. I mange år har du måttet leve med det fordi du har været afhængig af dine forældre. Nu bor du 250 km væk. Har skabt dit eget liv og opnået noget du er stolt af. Jeg synes du er i din gode ret til at fejre det med dem du har mest lyst til at fejre det med. Du skriver selv at du vil blive rigtig ked af det, hvis din mor kommer og er fuld og at der er 95% chance for at hun er det den dag. Måske skal du slet ikke invitere hende tænker jeg? Og jeg ville faktisk synes at det var helt okay ikke at gøre det. Derfor synes jeg også det er helt okay at du beder din far om ikke at tage hende med hvis hun er fuld. Det er DIN dag. Det er mere end rimeligt at du beder om ikke at skulle forholde dig til din fulde mor den dag.
Du har opbakning herfra til at sætte rammerne for, at du får lige præcis den gode dag du har glædet dig til. Det lyder til at du gør det bedst ved at sikre dig, at din mor ikke kommer med hvis hun er fuld.
Jeg håber du får en rigtig dejlig dag med champagne, solskin og mennesker du holder af omkring dig – det har du fortjent.
De bedste hilsner
Camilla