Jeg er 25 og bor i Århus.
Jeg har en far der nu er i starten af 60erne og igennem hele sit liv har kæmpet med depressioner. Det tog mange år inden han selv og min mor blev klar over at det var depressioner han led af, det skal måske nævnes at han er læge og min mor sygeplejerske.
Det eskalerede i vinteren 2004 og min far blev indlagt til elektrochok behandlinger og endte på den lukkede pga maniske eftervirkninger. Siden da er han blevet førtids pensioneret, solgt praksisen og har fået det meget bedre. Men han er stadig svær at tale med og har et enormt temperament.
Tilgengæld er han nu begyndt at drikke, han har nok altid drukket sig lidt mere fuld end gennemsnittet, når der blev sat alkohol på bordet, men vi fik kun vin til maden fredag og lørdag og en enkelt øl når naboerene kom på besøg. Jeg bor ikke hjemme, men hører historierne fra min mor og kan, når jeg er hjemme, se hvordan han deler 2 flasker med os til maden og åbner en 3 når vi er gået i seng. Han drikker flere og flere øl i løbet af dagen og kan blive helt febrilsk hvis vi ender et sted hvor der ikke kan købes øl. Han drikker nogle gange øl for at slukke tørsten, som vi andre drikker vand.
Grunden til at jeg skriver er at min far, nok især på grund af sin sygdom, er enormt svær at snakke med og mener vi ikke har forstand på noget og bare er efter ham. Hvor kan jeg få hen og få hjælp til at hjælpe min far og min familie.
Jeg har brugt mange år på at stå imellem mine forældre og prøve på at holde sammen på familien; mor, far, storebror og lillebror. Jeg har taget mange ture med min far og rådgivet min mor. Nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre, for min far vidste han var syg, men han nægter at han har et alkoholproblem. Min mor kan ikke tale med ham om det længere og kan ikke længere holde ud at gå i byen med ham, fordi hun får ondt i maven af skræk for at han skal blive for fuld. Hun siger at det snart hedder antabus eller gå din vej.
Jeg vil ikke miste min familie nu, efter at have kæmper for at holde sammen på den i så mange år.
Hvem kan hjælpe mig til at hjælpe min far?

Svar:
Kære dig.
Tak for din mail.
Du står i en meget svær situation. Du vil gerne hjælpe din far, din mor, dine brødre og generelt holde sammen på familien. Når jeg læser din mail tænker jeg, at du kæmper hårdt for at undgå, at der sker noget, som du synes vil være en katastrofe. Det virker til, at du efterhånden fornemmer, at du står alene med ansvaret for familien. Og du spørger til hjælp, så katastrofen kan undgås.
Problemet er dog, at uanset hvad du gør, kan du ikke være sikker på, at din far holder op med at drikke. Og uanset hvad du gør, kan det være, at dine forældre bliver skilt. Og hvad hvis katastrofen skulle indtræffe – hvad vil der ske? Det er ikke sikkert, at du vil miste din familie. Det kan være, hvis dine forældre gik hver til sit, at det kunne forbedre noget i familien. Din mor kunne få mere overskud til sine børn, dig inklusive. Egentlig må din mor og far selv finde ud af, om de skal være sammen eller ej. De er voksne mennesker, selv om de måske ikke altid opfører sig sådan. Ligeledes med din fars drikkeri. Du kan ikke forhindre ham i at drikke, hvis det er det, han vælger. Du kan dog fortælle ham, hvad det gør ved dig, når du er vidne til det, og se om det medvirker til, at han ændrer adfærd. Dine muligheder for at gøre noget er faktisk ganske begrænsede.
Når det er din fars alkoholforbrug, som du er optaget af, og du bor i Århus – så synes jeg du skulle prøve at kontakte alkoholrådgivningen i Århus. De kan orientere dig om muligheder for behandling I Århus. Hvis din far ikke er indstillet på behandling, sker der nok ikke noget, da de ikke kan tvinge ham til det. Adressen findes nederst i mailen. De tilbyder gratis alkoholbehandling I Århus. Hvis din far er indforstået med, at han er deprimeret, vil han måske gå med til at tale med sin læge. Når han drikker så meget, tyder det på, at hans medicin skal reguleres. Det er måske et forsøg værd. Hvis du har lyst til at tale med nogen om din afmagt og frustration og hvordan du kan leve dit liv, når nu situationen er så svær, så synes jeg du skal henvende dig til TUBA Århus. Her kan du også møde andre unge, der har erfaring med den situation, du står i. De ved, hvordan det er at leve på kanten af en vedvarende potentiel katastrofe.
Mvh Thomas