Hej tuba.
Jeg er en pige på 13 år og min far har drukket lige siden jeg var 2 og nu da han endelig er stoppet kan jeg stadig bare bryde ud i gråd når som helst og det fatter jeg bare ikke fordi nu burde jeg være glad.
Der sker bare så meget i mit liv lige for tiden og min mor hakker altid ned på ham. Please please hjælp mig.

Svar:
Hej.
Tak for din mail
Du forstår ikke, at du er begyndt at bryde ud i gråd, nu hvor din far er holdt op med at drikke. Og du synes du burde være glad.
Det, at du nu bryder ud i gråd, kan nok bedst forstås på følgende måde:
Grunden til du bryder ud i gråd nu er netop det, at din far er holdt op med at drikke. Nu hvor din far er holdt op med at drikke, så har tingene ændret sig i din familie. Da din far drak, tog du dig sandsynligvis sammen hele tiden for at klare livet i familien. Du har sikkert taget dig sammen i mange år. Nu hvor din far er holdt op med at drikke, er det mindre vigtigt at tage dig sammen. Din krop begynder nu at slappe af, og så kommer der en masse tårer væltende hele tiden. Der kommer til at gå en tid, hvor tårerne bare vælter ud, men hvis du giver tårerne plads, så bliver det mindre med tiden.. Langsomt vil din krop vende dig til, at den ikke skal tage sig sammen hele tiden. Jo mere du giver tårerne lov til at flyde nu, jo hurtigere kommer du igennem dette. Tårerne er faktisk et tegn på at dit liv er på vej til det bedre (selv om det måske føles lige modsat).
Mennesker der har været i krig oplever det samme. Når de er i krig græder de ikke, for de skal tage sig sammen og overleve krigen. Når krigen er over og der er kommet fred, så begynder de at græde. Ligesom dig, synes de, at de burde være glade. Tårerne er et tegn på at tingene er blevet bedre, men også at det hele har været alt for meget i lang tid. Hvis de giver sig selv lov til at græde, så holder det op på et tidspunkt.
Jeg håber forklaringen hjælper dig..
Så skriver du at din mor, hakker på din far. Jeg har følgende to kommentarer til dette.
Først synes jeg, du skal sige til din mor, at du ikke kan lide at høre på, at hun hakker på din far. Det skaber en dårlig stemning. Det er hverken rart for dig eller for din far. Selv hvis hun er utilfreds med din far, skal hun tale ordentlig til ham.
For det andet, når din mor er utilfreds med din far, så skal du have lov til at være fri for at høre på det. De skal have lov til at have det svært nogle gange, for sådan er livet, men du skal ikke blandes ind i det. Når din mor hakker på din far et sted, hvor du kan høre det, så blander hun dig ind i det.
Det er noget din mor og far skal tale om sammen uden at du er til stede. De må tale sammen i et andet rum, hvor du ikke kan høre hvad de siger. Hvis de ikke selv kan løse deres problemer, så må de finde en, der kan hjælper dem. Du kan ikke hjælpe dem, og det er hverken godt eller rart for dig, at skulle høre på deres problemer.
Jeg håber mine svar hjælper lidt. Du er på rette spor.
Hilsen Thomas, TUBA.