Hvad skal jeg gøre?
Jeg er en pige på 14. Jeg har lige mistet min mor i november. Efter dette skete er jeg kommet rigtig meget bagud i skolen fordi jeg ikke føler jeg kan overskue alle de ting. Det skal lige siges jeg også bor i plejefamilie, pga min far drak meget på et tidspunkt. Nå men mht til det er begyndt at gå dårligt i skolen har mine lærer, skoleinspektør og kommunen kontaktet mine plejeforældre og min far. De har så holdt møder med hvad de skal gøre sådan jeg begynder og komme mere med oppe i skolen. Men jeg er så ked af det fordi der aldrig er nogen der spørger til hvordan jeg har det mht til min mor, det eneste de er interesseret i, er jeg begynder og følge med i skolen, men det hele er bare så svært for mig. Og jeg får hele tiden af vide, at jeg godt kan men ikke vil følge med i skolen. Men jeg vil gerne men der er mange ting jeg ikke føler jeg kan finde ud af efter alt dette er sket. Jeg prøver og prøver virkelig alt hvad jeg kan mht skolen. Det er bare så svært. Jeg græder tit over det, fordi jeg føler ikke der er nogen som helst der forstår mig. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Kære dig.
Tak for din mail. Det er trist at høre, at du har mistet din mor, og det er klart, at det gør dig ked af det og påvirker din evne til at koncentrere dig i skolen.
Jeg bliver nysgerrig. Taler du og dine plejeforældre sammen om hvad din mor var for et menneske og hvad du savner ved hende og om alle de ting I har lavet sammen? Måske siger de ikke noget, fordi de ikke tror, du vil tale om det. I så fald, vil det være godt, at du selv begynder at tale med dem om din mor, for så viser du dem, at det er noget du har lyst til.
Vælg den af dine plejeforældre, som du finder nemmest at tale med. Fortæl så noget om din mor. Gerne hver dag i en periode. Noget om hvad din mor kunne lide. Hvad hun gjorde, og hvad I gjorde sammen osv. Det er vigtigt, at du får talt om din mor. Hun skal ikke glemmes.
Noget andet du kan gør er at kontakte Børn, Unge og Sorg, som du finder på følgende link.
http://www.bornungesorg.dk/dk/faa-stoette/samlet-oversigt-over-stoette/
De vil måske også kunne hjælpe dig. Du vil måske også finde deres hjemmeside og fora interessante.
Din kommune kunne måske også arrangere, at du får en person at tale med om det, at du har mistet din mor – psykolog eller terapeut. Du kan bede dine plejeforældre, lærer eller skoleinspektør fortælle sagsbehandleren i kommunen, hvad du har brug for. Måske kan du få en støtte på denne måde. Fortælle at du har svært ved at koncentrere dig i skolen fordi du tænker så meget på din mor. Det burde de kunne forstå.
Jeg håber mine råd hjælper.
Hilsen fra Thomas, TUBA.