Min mor drikker og har gjordt det i flere år. (Så vidt jeg ved før min mor og far mødtes for 25 år siden)
Hver gang vi snakker om det (prøver på) så for hun det til at lyde som om det er vores skyld og at vi er problemet i stedet for hende. Det giver mig sådan en skyldfølelse, selvom jeg godt ved at det ikke har noget med mig at gøre.
Hver sød at hjælpe, vi har prøvet alt og det har højest hjulpet en uge i træk af gangen

Svar:
Kære du
Jeg er glad for, at du skriver herind for at få hjælp. Det lyder ikke rart, at din mor giver dig skyldfølelse over, at hun drikker. Som du selv siger, har det ikke noget med dig at gøre. Desværre lyder det til, at din mor har rigtig svært ved at indse, at det er hende der har problemet og at det er hende der skal gøre noget ved det. Det må være rigtig hårdt at prøve at hjælpe din mor, når nu hun ikke selv vil erkende, at hun har et problem.
Som jeg forstår dit spørgsmål, vil du gerne have hjælp til, hvordan du kan hjælpe din mor med, at komme ud af sit alkoholmisbrug. Udfra det du fortæller tror jeg, at din mor vil have brug for, at andre hjælper hende med, at komme ud af sit alkoholmisbrug. Det lyder ikke til, at hun lytter til jer i familien. Dem, der bedst kan hjælpe din mor, er kommunen i den by, hvor I bor. For at de kan hjælpe din mor, kræver det, at de ved lidt om jeres situation. Når det ved det, finder de ud af, hvordan de bedst kan hjælpe hende.
Hvordan får du fat i kommunen?
Én mulighed er at tale med en voksen, som du har tillid til. Det kunne være din far, en lærer eller en anden voksen som kan sætte dig i forbindelse med de rigtige mennesker i kommunen.
En anden mulighed er, at du selv kontakter kommunen. Jeg håber du finder den hjælp i kommunen som du og din mor har brug for. Du er altid velkommen til at skrive herind igen.
De bedste hilsner
Camilla, TUBA