Hej
Min søns far (min eksmand er alkoholiker) og har været det i længere tid. Min søn oplevede i weekenden at hans far drak, og var psykiske ustabil i det omfang at han snakkede om at tage sit eget liv. Hvordan kan jeg hjælpe min søn? Han siger at han er OK, men jeg har så dårlig samvittighed over at han skulle opleve dette.

Svar:
Kære “mor”
Tak for dit brev. Du beskriver mange mødres svære dilemma, nemlig hvordan man passer godt på sit barn, når far drikker.
Enhver der er mor, ved, at det går til marv og ben at være vidne til, at ens barn belastes og ikke bliver behandlet ordentligt. Og selvmordstrusler er noget af det værste, man kan udsætte en medmenneske for. Intet mindre.
Du skriver ikke, hvor gammel din søn er, og jeg synes, det betyder en del for, hvordan jeg skal svare dig. Svaret her tager udgangspunkt i, at jeg antager at din søn er teenager, dvs mindst 15-16 år. Er han yngre, vil jeg gerne, at du skriver tilbage.
Generelt må og kan det ikke være sådan i vores land, at en fuld og psykisk ustabil mand, har ansvaret for et barn, også selvom det er en teenager. Din søn har brug for, at du beskytter ham mod det. Du kan forsøge at sætte betingelser til din eksmand. Måske er der nogen i dit netværk, der også kender din eksmand, du kan bede om hjælp til at tale med ham om det. Du kan også ringe til de sociale myndigheder og rådføre dig med dem. Det er ikke sikkert, de vil gøre noget, men så er det noteret i din søns sag, og det kan være en fordel, hvis situationen eskalerer, at de kan se, at du har været ansvarlig . Børn skal være trygge. Det står fast.
Hvis han er teenager og gerne vil se sin far, er det ikke sikkert, du kan og skal holde ham væk. Når et barn oplever selvmordstrusler fra en forælder, bliver barnet ofte bekymret og har rigtig meget af sin opmærksomhed og mentale energi hos forælderen. Måske har din søn brug for at tjekke op på ham for at finde ud af om han er ok. Får han ikke lov til det, vil din søn måske blive meget urolig og få det psykisk dårligt. Det er et vanskeligt dilemma at finde vej i. Så det slet ikke at se sin far er heller ikke nødvendigvis en god model.
Hvis din søn skal blive ved med at se sin far, synes jeg, der skal være en form for opsyn. Jeg synes ikke, han skal være hos sin far for længe, måske bare en halv dag. Måske der er en faster eller onkel, der altid kan være til stede. Eller en ven af familien. Måske kommunen kan bevilge en støtteperson til det. Hvis intet kan lade sig gøre, så skal du altid sikre at din søn har en ‘flugtvej’, når han er hos sin far, altså at han kan ringe til dig og/eller blive hentet/tage hjem, hvis tingene bliver for ubehagelige.
Noget af det vanskelige er, at i og med I er fraskilte, er dit barn følsomt for den splittelse, der i almindelighed er mellem fraskilte forældre. Det betyder, at du har svært ved at hjælpe ham direkte. Et barn, hvis forældre er skilt, vil som regel forsøge at opretholde en balance mellem dem. Så når din søn siger det er ok, kan det ligeså vel være, fordi han ønsker, at du og din eksmand skal have det så godt som muligt. Han vil gerne opretholde freden. Det kan du ikke gøre noget ved eller tale ham væk fra. Sådan er det.
Men der er noget du kan gøre:
Du kan sige til din søn, at det, som han er blevet udsat for, ikke er ok. Det er ikke i orden at være fuld og til fare for sig selv, når man har ansvaret for et barn. At du gerne vil hjælpe. Hjælp evt dit barn til at tale med en anden, måske en person på skolen. Hvis din søn fastholder ikke at have brug for hjælp, må du respektere det. Det er også umuligt for en professionel at hjælpe, hvis en ung ikke synes, der er et problem.
Du må undgå at bekrige din eksmand. Du ved sikkert alt om, at mennesker med alkoholproblemer generelt har svært ved at samarbejde og holde aftaler. Du har lov at sige, at du er utilfreds og frustreret og bekymret for din dreng. Men din søn har ikke brug for en krig mellem jer. Han har brug for, at du anerkender hans varme følelser for sin far, selvom han drikker. Tal så respektfuldt om din eksmand som muligt. Læg skylden for problemerne på alkoholen. Måske vendinger som “Det er svært for far”, “Det er når alkohol kommer ind i billedet, far bliver sådan..”, “Når far er ædru, er han ellers så god til at…”, hvis du ellers kan sige det uden det er at gøre vold på dig selv. Du kan anerkende din søns tab “Det er noget hø, at far drikker. Hvor er det bare svært for alle, der holder af ham. Det må være så svært for dig”.
Du skriver også, at du har dårlig samvittighed. Det vil jeg gerne sige lidt til: Det kan aldrig blive din skyld, hvad din eksmand udsætter din søn for. Det er ikke noget du har valgt. Alkoholproblemer lader sig vanskeligt styre. Du kan sige til din søn, at du aldrig har ønsket, at han skulle opleve dette. At det gør dig så ked af det på hans vegne. At du ville ønske, det ikke var sket. At du ville ønske, at han kunne være glad og ubekymret. Og du kan gøre dit til at det ikke sker igen ved at reducere samværet.
Du kan fortælle din søn om TUBAs hjemmeside og vores chat. Måske det kan hjælpe ham at læse andre unges beretninger og spørgsmål.
Jeg håber, du kan bruge mine tanker. Jeg ønsker dig og din søn alt det bedste. Din søn er heldig at have en mor, som er opmærksom og ansvarlig.
Christina, TUBA