Hej Tuba,
Jeg undskylder for min dårlige Dansk. Og min mail er rodet, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre…
For det første er begge vores forældre alkoholikere og misbrugere. Da vi var små var de også fysisk voldelige.
Da jeg var 20 var jeg i stand til at forlade hjemmet, jeg kom på en skole i Danmark. Jeg gik bare væk. Gik tilbage “hjem”
Min søsters barndom var meget fysisk mishandling, seksuelt misbrug, skrigende og råben, vores mor forsøgte 18 gange at begå selvmord, også vores mor forsøgte at dræbe vores far et par gange.
Men fordi vi forlod Danmark tilbage i 1995, gled vi ud af systemet. Så det at få hjælp var aldrig en mulighed,
Min 3 år yngre søster (21) blev kom aldrig væk, hun kunne ikke aldrig forlade dem. Fordi hun mente at hun elsker dem for meget. Men de ting, der skete for hende, kan man ikke forestille sig.
Hun har for nylig fundet ud af hun har lymphoma, en kræft sygdom, der påvirker immunsystemet. Hun har været ind og ud af hospitalet de sidste måneder, og har haft flere operationer, og skal lave blodprøver hver dag. Det er bare umuligt.
I lang tid troede jeg, hun var virkelig stærk!! Hun siger ikke et ord, griner, laver sjov, klage aldrig, beder aldrig om hjælp. Alle siger hun bare er for sej og for stærk. Hun taler til vores forældre som intet nogensinde er sket.
Men lægerne fortalte mig i morges, at hun har grædt meget alene, og kommer beruset til hospitalet et par gange til hendes behandlinger. I går var hun så fuld, de kunne ikke gi’ hende terapi.
På 2 måneder har hun tabt 7 kilo. Og hun vejer kun 49 kilo. Hun var så lille her til morgen :'(
Lægerne siger det er normalt reaktion, men det tror jeg ikke på..
Hvordan kan jeg hjælpe hende?
Jeg ønsker ikke at sige noget forkert om hendes handlinger i øjeblikket. (Hvis det havde været mig, jeg tror jeg ville have dræbt mig selv.)
Hvordan kan jeg tale med hende?
Hvordan kan jeg fortælle hende sin okay at være ked af det, eller at græde?
Hvordan kan jeg sige til hende, at selv om hun dør om 5 år, er det stadig lang tid til hende.
Hvordan kan jeg vise hende min kærlighed?
Men vigtigst – Hvordan kan jeg kramme hende?
Tak, og tak for at jeg kunne skrive til jer.

Svar:
Tak for din mail,
Du og din søster har været rigtig meget barskt igennem. Du elsker din søster meget og vil rigtig gerne hjælpe hende.
I forhold til din søsters alkoholmisbrug, vil jeg anbefale at du læser siden www.hope.dk, hvor du kan hente en masse råd og vejledning i forhold til misbrug og behandlingsmuligheder. Du kan også vise din søster siden.
Jeg vil prøve at svare på nogle af dine spørgsmål, selv om det er meget store spørgsmål, du stiller, som er svære at svare kort på.
Du skriver: ”Jeg ønsker ikke at sige noget forkert om hendes handlinger i øjeblikket” og ”Hvordan kan jeg tale med hende?”
Man kan aldrig helt undgå at sige noget forkert til andre mennesker. Det du kan gøre, er at være opmærksom på hvordan sin søster reagerer på det du siger, og ud fra din søsters reaktioner, så kan du se om du belaster hende yderligere, med det du siger, eller om det hjælper hende.
Prøv at læse en bog, der hedder ”Ikke voldelig kommunikation – girafsprog.” Af Marshall B. Rosenberg. Bogen giver et godt bud på hvordan man kan tale med andre om følsomme emner. Den skulle være til at finde på biblioteket. Jeg tror bogen vil hjælpe dig godt på vej.
Så spørger du ”Hvordan kan jeg fortælle hende at det er okay at være ked af det, eller at græde?
Den bedste måde her er nok ved at vise din søster, at der er plads til forskellige følelser, når I er sammen. Den bedste måde du viser dette på er ved, at du selv viser dine følelser. Når du tør vise dine følelser, så kan det være, at din søster på et tidspunkt også tør vise sine følelser.
Så spørger du ”Hvordan kan jeg sige til hende, at selv om hun dør om 5 år, er det stadig lang tid til hende.”
Din søster har lige fået at vide at hun har kræft. Dette har nok chokeret hende meget. Giv din søster noget tid til at fordøje dette. Følelserne og tankerne om fremtiden kommer nok igen på et tidspunkt. Nu er din søster i chok. Vær tålmodig.
Hvordan kan jeg vise hende min kærlighed?
Prøv at tænke på de mennesker, der har vist dig kærlighed i dit liv. Eller tænk på situationer hvor du har set andre mennesker vise hinanden kærlighed. Hvordan gjorde de? Brug dem som inspiration til hvordan du viser din søster kærlighed. Læg mærke til din søster og hvilken kærlighed, hun bedst kan lide. Vær kærlig overfor hende på de måder, som hun bedst kan tage imod.
Hvordan kan jeg kramme hende?
Hvis din søster ikke vil krammes, så bør du ikke kramme hende. Det er ikke sikkert, at hun vil krammes. Din søster har oplevet mange overgreb i sit liv. Dette kan bidrage til at hun ikke har lyst til kram. Respekter din søster ved at holde den fysiske afstand til hende, som hun har brug for, og som passer hende bedst.
Jeg håber mit svar hjælper dig lidt videre
Mange hilsner fra Thomas, TUBA.