Hvordan hjælper jeg mine 3 piger på 11, 13 og 15 år bedst? jeg er blev skilt fra deres far i `98 pga. hans alkohol, men de er kommet der fast hver anden weekend hele tiden og jeg har troet det var ok, han mødte hurtigt en anden, så gik de fra hinanden, sammen grund, han var så alene, de sidste 2½ år har han så haft en der drikker, de har skændes meget og nu syndes jeg så der kommer reaktion?

Svar:
Tak for din mail. Det første jeg tænker på, når jeg læser din mail er, at dine piger ikke skal være hos deres far, hvis han eller hans kæreste er fuld. Du skal lave en aftale med pigerne, at de ringer og bliver hentet, hvis far eller fars kæreste er fuld. Statsamtet vil bakke en sådan beslutning op. Det er en god ide at tale med pigerne om, hvordan de skelner mellem fars opførsel, når han er fuld og når han er ædru. Prøv at tænke over hvordan du selv registrerede om, han var fuld eller ædru, da du boede sammen med ham. Det kan være pigerne registrerer forskellige ting. Hvis I tager en sådan snak sammen, så vil pigerne være mere trygge, når de skal ringe om at blive hentet. Hvis I taler om dette, når I er sammen alle fire, så vil pigerne også lære at drøfte denne vanskelige situation indbyrdes. Samtidigt er det vigtigt, at du fortæller pigernes far, at pigerne bliver hentet, hvis han eller hans kæreste er fuld, da pigerne ikke har godt af at være hos dem, når de er fulde. Det er en ærlig sag. Hvis han er fuld, så prøver I igen 14 dage senere. Hvis hans drikkeri er vedvarende, så kontakter i amtet og laver om på samværsordningen. Husk at skrive ned, hvad der sker.
Det er selvfølgeligt trist, at pigernes far drikker. Men det er et sundhedstegn, at dine piger reagerer ved at fortælle hvor vrede, ked af det, skuffede osv. de bliver. Det er sikkert svært for dig at høre på, at de ikke har det godt hos deres far, men det kan have stor betydning for dem, at du hører, hvor vanskeligt det er. Det gør, at de ikke bliver ensomme med deres oplevelser, og at de bedre kan acceptere, at det, de oplever, er sandt. Hvis du ikke kan holde ud at høre på deres oplevelser, så er det vigtigt, at du støtter dem i at finde et andet menneske, som kan høre på dem. Det er vigtigt for os mennesker at have steder, hvor vi kan tale frit om, hvad vi oplever, hvordan vi har det, og hvordan vi takler livets besværligheder. Hvis pigerne ikke er vant til at tale om disse ting i alt almindelighed, så vil de have svært ved at tale om disse ting ift deres far. Vær forsigtigt med at presse dem til at tale om disse ting. I stedet, start med at øve jer i familien med at tale om, hvad I har på hjertet. Hvis I øver jer på dette sammen, så skal I nok lære det.
mvh
Thomas, TUBA