Hej en eller anden.
Jeg er først og fremmest i tvivl om dette er det rette sted jeg henvender mig…?
Jeg er 32 år og mor til to dejlige børn. Min mor er i midten af halvtredserne og har haft et alkoholmisbrug langt tilbage til min barndom. Den dag i dag har jeg for første gang fået en snak med min far om min mors alkoholmisbrug. Det bunder i at hun, hver gang det bliver vinter ryger ind i en depressiv tilstand og drikker mere end sædvanligt. Hun har ikke været på arbejdsmarked de sidste fem år, da hun blev udsat for grov mobning på sin tidligere arbejdsplads og røg ind i en svær depression. Hun er mere eller mindre afskåret fra omverden og har faktisk intet socialt netværk ud over min far, min søster og jeg, og naturligvis vores familier.
Det hele er en lang historie der er svær at gøre kort, men jeg ved bare ikke hvor jeg skal henvende mig for at få taget ordentligt hul på bylden. Min far har så meget brug for opbakning og hjælp til at håndtere konfrontationen, og også min søster og jeg, da der har været lagt låg på situationen i 15-20 år. Men det går bare ikke mere…jeg kan og vil ikke se på og lade som ingen ting længere, for det fylder alt alt for meget i mit/vores liv. Største problem er at få min mor til at indrømme sit misbrug. Det har jeg forsøgt i mange år.
Hvad skal jeg stille op, nu da jeg for første gang i mit liv har fået italesat problemet med min far, dog ikke i dybden, da han også har rigtig svært ved det.?
Jeg håber i kan vejlede mig på en eller anden måde eller henvise mig til et andet sted.
M.v.h christel

Svar:
Tak for din mail.
Jeg bliver lidt forvirret, når jeg læser din mail for du skriver, at du i mange år har forsøgt, at få din mor til at indrømme sit misbrug, samtidigt med at du skriver, at der har været lagt låg på situationen i 15-20 år. Hvis du I mange år har forsøgt at få din mor til at indrømme sit misbrug, så har du ikke lagt låg på situationen. Så har du faktisk gjort en stor indsats for at ændre situationen. Jeg gætter mig til, at du har gjort en stor indsats, samtidigt med at der løbende er blevet lagt låg på situationen fra familiens side, og fra din side i perioder for at holde situationen ud.
Jeg frygter, at mit svar kommer til at frustrere dig. Du skriver, at dit ”største problem er at få din mor til at indrømme sit misbrug.” Du har således påtaget dig den opgave, at få din mor til at indrømme sit misbrug. Jeg må desværre meddele, at det ofte er en fuldstændig umulig opgave.
Mange mennesker har svært ved at forstå eller begribe, at mennesker, der misbruger kan have så svært ved at indrømme, at de misbruger. Fagpersoner kalder dette fænomen benægtelse. Misbrugeren benægter deres misbrug. Benægtelse kan virke helt grotesk, når man ser på det. Man kan konfrontere en misbruger med de flasker de har gemt, eller med den halvtom flaske vodka, de har i hånden, eller med deres lugt af alkohol, eller man kan fortælle uendelige mange gange hvor meget man elsker dem, og vise de uendelige mange eksempler på, hvordan misbruget går ud over en selv eller andre. Men uanset hvad man gør, så bliver mange misbrugere ved med ikke at indrømme, at de har et misbrug. Det er svært at forstå – men sådan er det. Selv om misbrugere ofte er ganske fornuftige og dejlige mennesker på mange områder af deres liv, og måske er de endda meget veluddannede, så er mange alligevel fuldkommen blinde overfor deres misbrug og konsekvenserne af det. Det kan være meget mærkeligt og uforståeligt, at mennesker, der lever et liv, der går så meget ud over dem selv og andre, kan i den grad være blinde overfor at ændre noget. Uanset hvad du er villig til at gøre for at trænge igennem til din mor, er det på ingen måde sikkert, at det kan lade sig gøre.
Mange mennesker der holder af misbrugere, får det meget svært, når de ikke kan trænge igennem misbrugerens benægtelse. De begynder at bebrejde sig selv. De synes, de burde kunne gøre noget. Men ofte er der ikke noget, de kan gøre. Når de har konfronteret misbrugeren tilstrækkelig mange gange og det ikke er lykkedes at trænge igennem, så er der ikke mere at gøre. Man kan, som du gør kontakte fagpersoner, for at høre om de har en særlig teknik til at trænge igennem til misbrugeren. Men vi fagpersoner har ikke en teknik, der bare kan trænge igennem en misbrugers benægtelse. Der er meget sandhed i tanken om at man ikke kan forandre mennesker, medmindre de selv vil forandres. Ofte hvis man prøver at forandre mennesker, der ikke selv vil forandres, så låser de sig endnu mere fast i deres nuværende måde at være på.
Det jeg skriver om her er afmagt. Du oplever dig magtesløs i forhold til din mor. Du oplever dig magtesløs, fordi du sandsynligvis er magtesløs. Du har prøvet meget og du kan ikke trænge igennem. Du prøver ihærdigt at trænge igennem, men det ender bare med at du bliver udmattet og frustreret.
Ligesom misbrugere er blinde overfor deres misbrug, så er mange pårørende blinde over for deres afmagt. Ligeså lidt som misbrugeren vil indse, at de har et alkoholproblem, lige så lidt vil mange pårørende indse, at de er magtesløse. Hvis du skulle indse, at du var magtesløs, hvad vil det indebære? Hvad vil du gøre anderledes i dit liv, hvis du indså, at det var umuligt at hjælpe din mor? Mange mennesker, der opgiver at tage sig af deres misbrugende forældre får det svært i en periode. Når de accepterer deres afmagt og opgiver at løse deres forældres misbrugsproblem, står de tilbage med spørgsmål som
– ”hvad skal jeg så lave?”,
– ”hvem er jeg så, når jeg ikke skal tage mig af min deprimerede og fordrukne mor”?
– ”hvordan kan jeg få et godt liv, hvis mine forældre bliver ved med at leve på den måde?
– ”hvad skal jeg gøre af min kærlighed til og lyst til at hjælpe min mor, når hun bliver ved med at afvise hjælpen?”
Mange har en længere periode hvor de føler sig forvirret og usikre på fremtiden. Mange har de følelser af skyld og skam i forbindelse med at opgive den umulige opgave. Mange bliver meget ked af det i en periode, og får nye øjner på fortiden og fremtiden. Det kan være meget overvældende at opgive at tage sig af ens misbrugende forældre. Det er derfor vi har lavet TUBA. Så man kan få støtte i overgangen fra at tage sig af ens misbrugende forældre til selv at få et godt liv selv.
Du er velkommen til at kontakte TUBA, hvis du vil møde andre, der kender til den slags situation, du står i.
Hvis du vil høre mere om muligheder for alkoholbehandling i din nabolag, vil jeg anbefale du kikker på hjemmesiden www.hope.dk .
Jeg håber mit svar hjælper dig lidt på vej.
Hilsen fra Thomas, TUBA.