Min kæreste og jeg har været sammen i snart to år. Jeg er 36 år og han er 34 år. Vi skændes alt for tit – og stort set altid om små latterlige ting. Det dræner forholdet for energi og gør, at vi ikke når at blive tætte og få tilliden helt tilbage, før det næste skænderi er der. Det går umiddelbart min kæreste mest på, men selvfølgelig også mig. Jeg har svært ved at se, hvad det er skænderierne bunder i?? Og det gør mig frustreret og ked, for jeg vil ikke miste min kæreste. Ved ikke om det bunder i min baggrund som barn af en alkoholiker?
Når vi skændes er jeg ikke særlig god til at acceptere, at han vil være i fred. Han synes jeg starter skænderiet og “pisker en stemning op”. Hvordan finder vi ud af, hvad der ligger til grund for alle uoverensstemmelserne? Jeg har tidligere i par-forhold oplevet, at energien drænes og at min kæreste bliver træt af mig. Det er lige som om jeg skal opleve de der voldsomme udsving i forholdet jævnligt, for at være sikker på han vil ha´ mig. Og så vil han måske ikke?
Mange hilsner S

Svar:
Hej S.
Tak for din mail.
Jeg kan ikke rigtig svare på dine spørgsmål, da dine spørgsmål alle kræver en nærmere undersøgelse. Dvs. Du skal have fat i en dygtig psykolog eller terapeut, der kan hjælpe dig finde svarene på spørgsmålene. Jeg kan dog vise dig hvilke slags spørgsmål, du kan undersøge nærmere i terapi.
Du skriver for eksempel
1. ”Jeg har svært ved at se, hvad det er skænderierne bunder i??”
Dette spørgsmål vil være oplagt at søge svar på i et parterapi. Sammen med en dygtig terapeut/psykolog vil du kunne undersøge, hvad der sker mellem dig og din kæreste, når I skændes.
2. Jeg ”ved ikke om, det bunder i min baggrund som barn af en alkoholiker?”
Jeg kan heller ikke gennemskue om dine oplevelser bunder i din baggrund med alkoholproblemer i familien. Men det er noget du kunne undersøge i terapi.
3. ”Når vi skændes er jeg ikke særlig god til at acceptere, at han vil være i fred.”
Dette er noget man kunne undersøge i par eller individuel terapi. I terapi kunne du søge svar på følgende spørgsmål:
Hvad sker der med dig, når din kæreste vil være for sig selv?
Hvad siger du til dig selv om dig, om ham, og om jer, når han vil have fred?
Hvordan er du sammen med dig selv, når han vil have fred?
Hvordan kunne du være sammen med dig selv på en bedre måde, når han vil have fred?
Hvordan kan du lære dette?
Hvad bruger din kæreste sin fred til?
4. ”Det er lige som om jeg skal opleve de der voldsomme udsving i forholdet jævnligt, for at være sikker på han vil ha´ mig. Og så vil han måske ikke?”
I individuelt terapi vil du kunne undersøge:
Er det rigtigt, at du regelmæssigt oplever voldsomme udsving i parforholdet?
Hvordan er disse udsving? Hvordan starter de? Hvad indebærer de?
Hvad for nogle følelser og tanker ligger der i og bag disse udsving?
Hvad giver disse udsving dig?
Hænger disse udsving sammen med oplevelser i din opvækst, og hvis så hvilke?
Er der andre mere konstruktive måder, du kan håndtere de følelser og tanker, der er forbundet med disse udsving?
Jeg håber mine spørgsmål viser dig, hvordan du kan arbejde videre med dine spørgsmål.
Mange hilsner fra Thomas, TUBA.