Hej tuba. da jeg var 6 år blev jeg frivilligt fjerne sikkert fordi jeg mistrives men var hjemme alle weekender og det jeg husker derfra var meget tit og ofte forgik på bodega. Jeg tror helt sikkert jeg har taget skade af at være i et sådant miljø i så mange timer. Jeg har en masse dårlige oplevelser derfra blandt en aften hvor min mor hade lovet mig at gå hjem mange gange, men det blev meget sent og den endte med hun sad på wc og kastede op og brød fuldstændig ud i skyldfølelser. Den dag i dag kan jeg mærke hvad følelsen gjorde ved mig. men også en aften hvor jeg blandt andet har oplevet min mors veninde blive slået og vælte af en stol sådan ret voldsom oplevelse for et barn. Nu jeg en voksen mand på 26 år, men føler mig trist og tror en del af det stammer derfra den gang. Min mor går stadigvæk tit på bodega og jeg bor stadigvæk i samme kvarter. Kunne være man sku rykke teltpælene op. Så man ikke lever i det samme resten af livet. Skal lige siges jeg selv har været i døgnbehandling for narko afhængighed og er clean i dag.

Svar:
Tak for din mail. Det er tydeligt, at du har haft en hård opvækst og at din opvækst har haft og stadig har konsekvenser for dig.
I dit brev stiller du ikke noget helt præcist spørgsmål, og det gør dit brev svært at svare på. Jeg tror du spørger om ”du skal rykke teltpælene op” og flytte.
Jeg har følgende tanker om dette:
Hvis din mors misbrug fylder så meget i dit liv (i dine tanker og følelser), at det forhindrer dig i selv at få dig et godt liv, så kan det være en god idé at flytte, så du ikke hele tiden skal konfronteres med din mors misbrug og så du kan koncentrere dig om selv at få dig et godt liv.
Hvis du på samme måde, at dit øvrige netværk (dine venner/familie) hvor du bor, generelt medvirker til at du ikke får dig i et godt liv, for eksempel ved hele tiden at tilbyde dig stoffer og ikke være accepterende overfor et liv, der ikke fyldes af stoffer og alkohol, så kan det være en god idé at flytte.
Jeg håber mit svar hjælper.
Mange hilsner fra Thomas, TUBA.