Hej.
Jeg er en pige på 21 år, jeg bor hos min far som drikker rimelig tit, der bor jeg sammen med min kæreste på 23 år. Jeg elsker ham overalt på denne jord, og vi vil gøre alt for hinanden. Vi har været sammen i et år snart og her er problemet – Vi bor hos min far som jo er alkoholiker, han blander sig altid i vores diskussioner med alt muligt shit, som slet ikke hænger sammen, når jeg snakker til min kæreste tror min far ALTID det er til ham, han kommer hjem kl meget sent om natten og kommer ind står og snakker selvom vi råber han skal gå ud.
Altså jeg er som mor for ham, og jeg bliver jo ved og ved med at tilgive ham, og min kæreste bliver så sur hver gang jeg tilgiver og tilgiver. Nogle gange kommer vi op og råbe totalt af hinanden, pga af min far. Ligesom hvis vi havde et barn. Min far griner når jeg har det dårligt og ligger og er syg. HVER aften siger min far til mig “undskyld skat det er jo bar sådan jeg er, og undskyld mig her og der” En time efter kan han sidde og sige til mig hvis jeg fortæller ham en ting “Hold din kæft, det vil jeg skide på” og nogle gange bliver jeg så sur at jeg råber bare af ham, går hen til ham og bliver vildt sur. Og bagefter kan jeg ikke tilgive mig selv.
HVAD SKAL JEG GØRE? Vi har lidt problemer i forholdet pga af min far. Han har selv tilbudt vi bor her, vi sørger for rengøring og mad og så opfører han sig sådan og blander sig sådan ???
Håber på svar og hjælp.

Svar:
Hej igen,
Tak for din mail.
Du bor hos din far med din kæreste, og det er belastende på en række områder, som du tydeligvis skriver.
Når du skriver ”vi sørger for rengøring og mad”, så læser jeg mellem linjerne (=gætter), at I ikke betaler husleje. Det virker til, at du og din kæreste har oprindelig tænkt, at det var et godt tilbud at I kunne bo hos din far, men at I er begyndt, at være i tvivl om det er så godt et tilbud. Det koster tydeligvis meget at bo hos din far, måske ikke i penge, men de følelsesmæssige omkostninger er meget høje.
Din far blander sig i alt – du får aldrig fred.
Din far respekterer ikke dig og dine kærestes grænser. I har intet privatliv, for din far respekterer ikke jeres grænser.
Du risikerer at miste dit parforhold, da det er lykkes din far at komme imellem jer.
Når du er syg, får du ikke omsorg, men du bliver grint af/hånet.
Det hjælper hverken at sige fra på en pæn og ordentlig måde eller at råbe af din far. Du kan ikke trænge igennem til ham. Din far siger højt og tydeligt, at han ikke vil ændre sig. Han siger lige frem ”undskyld skat det er jo bare sådan jeg er.” Han har ikke tænkt sig at ændre noget som helst. Det er hans hjem – og I kan ”take it or leave it”. Han vil ikke give sig en tomme.
Din far har sandsynligvis opført sig som han gør nu længe. Der er ikke noget tegn på, at han kommer til at ændre sin opførsel fremover. I siger fra, men din far respekterer det ikke. Han ændrer ikke sin opførsel.
Jeg tænker, at den følelsesmæssige husleje ved at bo hos din far er ekstrem høj.
Når din far er respektløs over for dig hele tiden og du finder dig i det (ved at blive boende), så risikerer du langsomt at miste din selvrespekt.
Sagt på en mere grov måde – når din far konstant behandler dig som lort, så risikerer du, at du langsomt kommer til at føle dig mere og mere som en lort.
Du spørger så hvad du skal gøre?
Jeg synes du skal tage to store stykker papir. På den ene skriver du øverst – ”bo hos far”. På det andet skriver du ”bo for os selv”. Gør det her for dig selv og ikke sammen med kæresten.
Tag så papiret med overskriften ”bo hos far” og lav tre nye overskifter – fordele, omkostninger, og følelser. Lav så en liste over fordele ved at bo hos din far og en liste med omkostningerne ved at bo hos din far, og en liste over de følelser du får, i forbindelse med tanken om at blive boende hos din far. Tag så nogle farver og farvelæg papiret med farver, der passer til stemningen du får, når du forestiller dig, at du bliver boende hos far.
Tag så papiret med overskriften ”bo for os selv” og lav de samme tre overskifter – fordele, omkostninger, og følelser. Lav så en liste over fordele ved at I bor for jer selv, og en liste med omkostningerne ved at I bor for jer selv, og en liste over de følelser du får, i forbindelse med tanken om at I bor for jer selv. Tag nogle farver igen og farvelæg papiret med farver, der passer til stemningen forbundet med forestillingen om, at I bor for jer selv.
Så stil de to stykker papir foran dig, så du kan se dem begge. Mærk så efter nede i maven, hvad du helst vil. Så kommer svaret måske til dig.
Mange hilsner fra Thomas, TUBA.