Hej Camilla.
Tusinde tak, det betyder meget. Jeg har nu haft min sidste eksamen, som var Fysik/Kemi, hvor jeg fik et flot 7 tal. Havde jeg slet ikke regnet med. Tak for din ros, er meget taknemlig.
Først vil jeg lige sige,at jeg beklager, for at det har taget mig SÅ lang tid om at svare. Jeg ved ikke helt hvad der gik galt efter mine eksamnier, men jeg mistede alt mit overskud – hvilket vil sige jeg ikke har haft overskudet til svare, desværre. Mine eksaminer gik jo godt, og jeg er så tilfreds med alle min karakterer, men jeg mistede mit overskud da de alle var ovre. Det er ved at komme tilbage lige så stille, og jeg tænkte at jeg hellere måtte svare nu 🙂
Jeg synes det er okay at græde, helt sikkert. Det at græde minder mig om dengang jeg skulle være aller stærkest. Dengang jeg brugte hver nat på at græde mig selv i søvn. Jeg vil helst se på mig selv som en der ikke græder – men det kommer jeg nok ikke udenom. Jeg giver mig selv lov til at græde engang i mellem, og det er helt okay. Jeg vil bare ikke tilbage til dengang hvor jeg ikke kunne sove en nat igennem uden tårene løb ned af mine kinder. Jeg var ikke glad. Jeg var deprimeret. Jeg ved godt jeg stadig har en lang vej til at være lykkelig, men jeg er glad. Jeg har en masse venner der vil være der for mig, og jeg ser en dreng for tiden – hvad er der at være utilfreds med? Jeg ved godt jeg mangler en masse ting i livet, og den vigtigste er nok min far, men… Jeg skal jo videre på et tidspunkt. Måske er den tid nu? Men jo, jeg synes det er okay at græde, jeg vil bare ikke tilbage til tiden hvor jeg ikke glædede mig til andet end at komme tilbage i min seng om aftenen.
Jeg vil rigtig gerne have at du giver min mail, men hvis jeg oplyser den her, kan andre folk så ikke se den? Det er jeg nemlig ikke meget for.
Ja, min sommerferie er jo som sagt gået i gang. Indtil videre har jeg brugt ferien på mine venner og ham drengen jeg ser. Jeg er så glad for ferie. Det er en lettelse at være ude fra min skole – jeg havde det ikke godt der. Det var vel også en af grundende til, at mit fravær var så højt. Men også fordi jeg ikke magtede det. Jeg havde aldrig overskudet til at stå op om morgenen og sidde i skolen i 7 + timer. Det var alt for meget for min hjerne. I sær efter samtaledagen hvor jeg græd foran min lærer. Jeg pjækkede meget tiden efter. Min lærer var altid efter mig med mit fravær, men efter den dag hørte jeg aldrig for det igen. Så jeg nyder dagene uden skole, dagene hvor jeg ikke skal tænke på hvilken undskyldning jeg skal komme med fordi jeg ikke var i skole. De dage hvor jeg om morgenen sidder og nærmest tuder fordi jeg ikke vil afsted. Det er dejligt af være færdig. Jeg håber tiende bliver anderledes. Jeg VED tiende bliver anderledes.
Kærlig hilsen {navn}.

Svar:
Kære {navn}
Tillykke med den veloverståede eksamen, hvor har du bare fortjent at slappe af og få en rigtig dejlig sommer!
Jeg kan godt forstå at du blev træt oven på alle dine eksamener og mistede dit overskud, jeg synes det lyder til at du har knoklet og måske været lidt presset. Så på den måde giver det god mening, at du har haft brug for bare at slappe af. Sådan er det for rigtig mange når de kommer på den anden side af eksamener eller andre perioder, hvor de er under pres. Jeg tænker der er helt naturligt det du har oplevet. Godt at du giver dig selv lov til at være udmattet og komme tilbage lige så stille.
Jeg kan godt forstå du ikke har lyst til at blive deprimeret igen. Vi kan ikke selv bestemme, hvordan vi har det, følelser er nogle der bare er der, det bedste vi kan gøre er, at acceptere dem. Derfor synes jeg det lyder rigtig godt at du giver dig selv lov til at græde engang imellem. Jeg tænker der er forskel på at græde og at være deprimeret. Med din erfaring tænker jeg, om du mon kan mærke forskellen på om du er almindeligt ked af det, eller om det er en depression der er på vej…. hvis du kan det er det rigtig godt at være opmærksom på det, så du kan overveje om du vil have hjælp udefra, hvis du er på vej til at blive deprimeret.
Det er dejligt at høre dig fortælle om dine venner og den dreng du ser. Gad vide om det at komme videre, præcis som du siger, handler om at kunne glæde sig til noget, selvom du har en far der drikker? Måske kan man sige, at der er både gode og dårlige ting i dit liv. De kan godt være i dit liv samtidig, nogle gange vil de gode fylde mere end det dårlige og nogle gange omvendt. Jeg synes bestemt du har lov til at glæde dig og have det godt med dine venner og han drengen – også selvom der samtidig er noget i dit liv der er svært.
Jeg kan virkelig godt forstå du nyder dagene uden skole, du har så meget fortjent en rigtig god sommerferie med masser af is og solskind og de ting der gør dig glad 🙂
Jeg kan se din mail, den har du tastet ind i systemet da du sendte dit brev. Det er kun mig og ingen andre der kan se den. Jeg sender den til Jeppe og Jette i Kolding, så hører du fra dem, det er helt uforpligtende. Måske går der lidt tid inden de skriver, eg ved ikke om de er gået på sommerferie.
Jeg håber så meget at du fortsat nyder ferien, dine venner og ham drengen 🙂
Kærlig hilsen
Camilla