Hej Camilla
Min kæreste og jeg er okay tror jeg. Vi var sammen i går. Inden jeg gik kom vi ind på emnet om min far. Han er lidt bange for at spørge, da han ikke vil gøre mig ked af det. Jeg kan ikke forklare ham tingene, jeg ved ikke hvad det er. Plus han forstår det slet ikke. Han forstår ikke hvorfor jeg ikke bare tager hjem til min far, hvorfor jeg har det hårdt for tiden osv. Det hele er nok lidt svært for ham, han har jo aldrig været i situationen selv. Jeg har ikke sagt noget til min lærer endnu, desværre. Men, jeg har åbnet lidt op for min mor. Jeg havde en meget uheldig situation i tirsdags – en der nok ikke skal deles offentligt – hvor min mor blev rigtig sur og skuffet over mig. Jeg græd meget, og sagde det jo heller ikke altid var nemt i en familie som min, og jeg manglede 12 år med en far. Til sidst spurgte hun mig hvad vi kunne gøre ved den såkaldte far situation, men jeg ved det jo ikke.. Min far svarede på SMSen. Jeg tror han var lidt overrasket over jeg skrev. Men det var en standart samtale. At han har det godt, at jeg skal passe på mig selv og at han elsker mig. Jeg vil faktisk rigtig gerne se ham. Jeg har lyst til at se ham. Jeg ved bare ikke hvordan.. Også et kort svar herfra, men glæder mig til dit svar.
Kærlig hilsen Maja

Svar:
Kære Maja
Jeg ved ikke om der er andet for, end at du bruger din mavefornemmelse i forhold til din kæreste? Mærker efter om du føler han er der for dig i det omfang du har brug for? Forstår dig tilstrækkeligt til at støtte dig osv?
Hvad er det bedste i ved din kæreste? Hvad gør dig allermest forelsket i ham?
Jeg bliver glad over at høre, at du har åbnet lidt op overfor din mor, selvom det var pga. en uheldig situation. Hvordan reagerede hun på at du græd og fortalte at det ikke altid var nemt?
Hun spurgte hvad I kan gøre ved ‘far situationen’, men du kunne ikke komme i tanke om nogle ideer, er det rigtigt forstået? Jeg ved ikke om det er muligt for dig, men jeg kom til at tænke på to ting da jeg læste det, det første jeg tænkte på var, om du kunne vise din mor den her hjemmeside? Måske endda sammen med din mor, læse om muligheden for at komme til samtaler i TUBA? Du kan ebt. sige til hende, at du har fundet den her hjemmeside og at du har tænkt på at det kunne være noget for dig? Hvis du har mod på det, kunne du fortælle hende at du ahr mailet lidt med Jeppe? Jeg ved ikke om det er alt for meget?
Det andet jeg tænkte på var, om du kunne snakke med hende om, at du tror det kunne hjælpe dig i skolen, hvis din lærer vidste at du har en far der drikker og som du ikke ser?
Hvad tænker du om de forslag?
Hvordan var det for dig at få den sms fra din far? Blev du glad? Skuffet? Lettet? Ked af det? Eller noget helt andet? Du vil gerne se ham skriver du, betyder det at du kom til at savne ham endne mere?
Jeg ved at jeg har skrevet det før, nu gør jeg det lige igen. Hvis du har lyst til at snakke med andre unge i samme situation som dig, så er du velkommen i vores gruppechat. Den har åbent lige nu og frem til kl 21, det er en sød frivillig som hedder Tanja der sidder derinde lige nu. du kan finde den på www.tuba.dk/chat
Jeg fik vidst stillet dig en masse spørgsmål i denne omgang 🙂
Kærlig hilsen
Camilla