Hej Camilla.
Tusinde tak, jeg er også rigtig glad for mine karakterer. Min mor fik besked i onsdags – jeg er erklæret uddannelsesparat!! Puha. Så kan jeg endelig slappe lidt af. Det er super rart at vide. Det helt rigtigt det du skriver. Jeg er okay med hvor jeg er lige nu. En lille kontakt – men selvfølgelig ville det sætte prikken over i’et at se ham. Jeg er sikker på det kommer. Jeg er slet ikke i tvivl. Det handler bare om tid, og jeg er villig til at vente på det. Det helt utroligt hvor meget der er ændret på bare et år. Jeg husker tydeligt hvordan jeg i januar sidste år brød sammen til en skolehjemsamtale fordi jeg ikke kunne mere. Sådanne følelser har jeg slet ikke længere. De følelser jeg havde dengang er væk. Et år gør meget, og jeg tror tiende klasse har gavnet mig på flere punkter end jeg regner med. Nye bekendtskaber og et nyt miljø. Jeg husker også tydeligt hvor ked af det jeg var i mine indlæg til dig. Hvordan jeg græd mig selv i søvn, havde dårlige tanker og ikke vidste hvad jeg skulle stille op. Jeg er kommet SÅ langt på bare et år – jeg er rigtig stolt af mig selv. En anden ting jeg gerne lige vil dele med dig – som jeg glæder mig uendeligt meget til er, at jeg her i marts skal til Italien. Jeg har et fag der hedder internationalforståelse i skolen, og vi skal til Italien på udveksling. Vi rejser den 6 marts og er hjemme igen den 17. Undervejs skal vi overnatte i Tyskland og have en guide tur der. På vej hjem kører vi igennem diverse lande og overnatter i Frankrig. Det bliver den mest spændende tur. Jeg skal bo hos en sød pige og hendes familie. Jeg har kun været i Tyrkiet og på Cran Canaria, så det bliver spændende at komme til Italien. Og så med alle mine venner i tiende? Hverfald dem som har faget. Glæder mig som et lille barn!
Kærlig hilsen Maja

Svar:
Kære Maja
Det er bare så dejligt at høre dig sige, at du er rigtig stolt af dig selv. Det kan du roligt være! Jeg husker også hvor svært du har haft det og det glæder mig at høre, at du er et helt andet sted i dag. Nogle gange kommer der op og nedture, måske kommer der flere nedture, så håber jeg du kan huske dig selv på, at du har stået der før og klaret det. Det siger jeg ikke for at tage sorgerne på forskud men bare for at gøre det helt tydeligt, at du allerede har været igennem rigtig meget og klaret det, så uanset hvilke udfordringer du kommer til at stå overfor, så ved du at du har styrke, mod, vilje og omsorg for dig selv til at komme igennem det 🙂 Du har grund til at være stolt af dig selv 🙂
Kæmpe tillykke med at du er blevet erklæret uddannelsesparat! Så venter gymnasiet efter sommerferien. Det er stort. Var det spændende at besøge gymnasiet?
Wow det lyder spændende med udveksling i Italien og alle de lande I skal besøge undervejs. Det kan jeg virkelig godt forstå du glæder dig til! Jeg tror det bliver en kæmpe oplevelse at bo hos en familie og gå i skole i et andet land- Jeg håber du får en fantastisk tur 🙂
Kærlig hilsen
Camilla