Hej.
det er først for nylig gået op for mig og min familie, at min mor drikker. Dette påvirkede mig meget og da jeg selv blev fyret fra mit job – slog det hele mig ud. jeg er voksen nu, men det rør mig utrolig meget. mine forældre blev på samme tidspunkt sepereret og skilt i sidste måned. Jeg er startet i gruppeterapi for at få hjælp.
problemet er, at mine forældre spiller mig ud mellem dem. Den ene spørger til den anden, min mor lyver meget. jeg prøver at sige fra, men det er svært.
Er der ikke planer om at skabe TUBA for dem over 35 år.?
Jeg er lige fyldt 36…..

Svar:
Kære du
Det lyder til, at du går igennem en rigtig hård periode for tiden. Jeg kan sagtens forstå, at det rør dig utrolig meget at din mor drikker, at dine forældre er blevet skilt og at du oveni blev fyret fra dit arbejde. Det er meget at gå igennem.
Jeg tror altid det vil være svært at opleve, at en man holder af drikker for meget, også selvom man er voksen. Det er helt okay, at du bliver påvirket af det.
Allerførst vil jeg gerne fortælle dig, at jeg er glad for at høre, at du er startet i gruppeterapi. Jeg synes det er rigtig flot, at du gør noget aktivt for at hjælpe dig selv. Sådan!
Som jeg forstår dig, kæmper du i øjeblikket med at sige fra overfor dine forældre, som spiller dig ud mellem hinanden. Det lyder meget ubehageligt og jeg kan godt forstå, hvis det kan være svært at sige fra. Det kan være svært at forudsige, hvordan dine forældre spiller dig ud mellem hinanden og derfor tænker jeg også, at det kan være svært for dig, at forberede dig på det. Derfor er du måske nød til at reagere i de enkelte situationer og handle på det du føler. Du fortæller at du allerede er igang med at sige fra og jeg tænker at det er netop det, du skal blive ved med at øve dig i. Jeg tænker om det kan være en ide for dig, at have nogle at snakke med sideløbende med, at du øver dig i at sige fra overfor dine forældre. Det kunne måske være noget du kunne snakke om i terapigruppen? Når jeg tror det er en god ide at tale med nogen om det, er det fordi, jeg tror det er godt for dig, at sætte ord på hvad du føler og hvordan du handler i situationerne og sparre med nogen om, hvad du kan gøre næste gang der opstår en situation.
Jeg synes derfor det lyder til, at du gør nogle helt rigtige ting i forhold til, at sige fra overfor dine forældre. Du tager ansvar for dig selv og handler på det du føler ved at starte i gruppeterapi og ved at sige fra overfor dine forældre. Det er virkelig flot. Jeg tror noget af det, der kan hjælpe dig i processen er, at have en eller flere sparringspartnere, der kan støtte dig og bakke dig op, i de rigtige ting du allerede gør. Måske terapigruppen, måske en terapeut, måske nogle gode venner – måske lidt af det hele?
TUBAs gratis tilbud går kun til 35 år. Hvis man er over 35, kan man få et terapeutisk forløb mod en mindre egenbetaling. Du kan høre nærmere, hvis du kontakter din nærmeste TUBA-afdeling. Det kan du gøre her: www.tuba.dk/find-hjaelp.
Du kan også kigge forbi hope.dk, hvor de bla. har samlet en række links til relevante websites http://www.hope.dk/alkohol/links/.
Jeg håber du finder nogle gode hjælpemuligheder der kan støtte dig i at holde fokus på at sige fra over for dine forældre, du er allerede godt igang. Godt gået!
De bedste hilsner
Camilla, TUBA