Vil jeg kunne starte et forløb hos TUBA og vil dette være en bedre løsning for mig?
jeg er en kvinde på 33 år, vokset op med en alkoholiseret mor. Familieforholdet er aldrig noget jeg har talt om, kun min nuværende kæreste kender til mit sociale ophav. Det er derfor et meget ukendt land jeg har fået øjnene op for. Mange følelser der er blevet fortrængt i mange år. Jeg har derfor svært ved at mærke mig selv ift. min barndom, give udtryk for mine følelser og mange flere problematikker.
Jeg mistede min far sommeren 2011 og har i den forbindelse haft en depression. Hvorfor jeg startede til psykolog November 2011. jeg har fået bearbejdet tabet og de personlige problemer på en god og effektiv måde. Men samtidig åbner der sig problematikker der fører tilbage til min barndom, opvækst og de utallige omsorgssvigt jeg har oplevet.
Grunden til at jeg skriver er at der er opstået tvivl i mit sind om hvorvidt min psykolog er i stand til at hjælpe mig videre i mit arbejde. Om han har den erfaring og nødvendige viden omkring voksne børn af alkoholikere. Jeg føler en blokering (kan ikke finde de rigtige ord, færdiggøre ikke mine sætninger, fyldes med en enorm skam over min person), Jeg føler mig ofte misforstået i forhold til de problemer jeg forsøger at beskrive (især de problemer der henvender sig til min baggrund som et voksent barn af alkoholikere.)
Venlig hilsen en rådvild

Svar:
Hej rådvilde
Tak for dit brev. Det gør mig godt at høre, at du har fået hjælp til at bearbejde dine tab, og også at du synes du har fået god hjælp.
Forstår jeg dig ret, beskriver du dine reaktioner i terapirummet, når I arbejder med din historie. Du beskriver at blokere, fyldes med skam, gå i stå. For så vidt det angår, virker det til at I har fat i det rigtige. Det er de følelser, der hører til at arbejde med sin fortid, at få brudt skammen og tabuet. Det er følelser, man skal igennem og de er meget voldsomme og sejlivede. Og netop ved at mærke dem og sætte ord på dem, får de lov at være der og miste deres kraft. Et lille skridt af gangen. Det er et drøjt arbejde.
Noget andet er, om din psykolog kan sætte sig ind i, hvad det betyder at være vokset op med svigt og druk. Det kan jeg vanskeligt svare på. Men for at du skal komme videre skal du selvfølgelig have en følelse af at han kan sætte sig ind i, hvordan det er for lige netop dig og anerkende dine følelser. Ellers bliver skammen ved med at være der. Du skal helst ikke være i tvivl om, at han kan forstå og mærke noget af, hvad det har gjort ved dig.
Hvis du ikke allerede har gjort det, synes jeg du kan sige det til ham som det er, næsten som du gør her. Det er jo sådan du har det. Og det kan være hjælpsomt for jeres forløb at du giver ham noget feedback. Det ville jeg ønske, hvis du gik hos mig. At du vil sige at du bliver usikker, føler dig misforstået og blokerer. At det kunne være rart at vide hvad han tænker om dig, når du beskriver det? Måske der er andre situationer i dit liv, hvor du blokerer og føler skam, fordi du ikke føler dig mødt, velkommen og forstået? Så kan dette måske være en gunstig situation at øve sig på.
Når det er sagt, ja, så er det helt grundlæggende at man skal være tryg ved sin psykolog/terapeut. Måske det er for jer, at der er et punkt her, I skal forbi for at du kan blive tryg igen. Mit råd er at du skal kæmpe lidt for det. Måske I finder en god vej. Måske du skal orientere dig et andet sted hen, hvis ikke I kan finde en vej. I så fald er det helt ok. Det skal selvfølgelig være godt for dig. Du er meget velkommen i TUBA, hvis du har lyst til at prøve at tale med en af vores dygtige terapeuter.
Jeg håber du kan bruge mine tanker. Held og lykke.
Christina, TUBA