Jeg er en mand på 35. Jeg er kærester med og bor sammen med kvinden i mit liv.
Men når hun bliver sur så eksploderer hun og sviner mig til i stor og grim stil. De værste ord og nedladenheder flyver ud. Hendes far er alkoholiker og hun har meget lidt kontakt til ham da han drikker sig ned dagligt. Men jeg vil gerne lære at håndtere hende og hendes vilde vrede. Jeg har valgt ikke at drikke mig fuld mere og være forsigtig omkring alkohol generelt. For jeg vil hende! Og en fremtid med hende. Men hendes harme er ødelæggende for mig. Ved ikke hvor meget længere jeg kan tage imod. Derfor jeg nu skriver. For jeg vil ikke forlade hende. Men vil heller ikke ødelægge mig selv. Vil så gerne lære at håndtere hende og måske helt undgå at hun eksploderer i et vildt raseri. Vi har det fantastisk når hun er god. Som jeg ser en fremtid med. Med børn og det hele.
Hver gang hun bliver sur smider hun mig ud og slår op. Og hun er sur i 24 timer af gangen eller mere. I alle de timer skal jeg bare vente og vente på at hun måske vil fortsætte forholdet. Som om hun skifter personlighed.
Så jeg leder vel nok efter nogle værktøjer jeg kan bruge for ikke at miste hende. Og ved hun heller ikke vil miste mig. Jeg vil gerne forstå hende og de ting der følger med. Jeg vil gøre alt i verden for hende for jeg ved hun ikke selv er herre over sit temperement altid. Kan nogen fortælle mig lidt om hvad der er vigtigt i forhold til at håndtere hendes vrede?
Mvh den fortvivlede kæreste

Svar:
Kære Du
Når jeg læser dit brev, kan jeg mærke, hvor meget du holder af din kæreste, og hvor meget du vil hende. Du kæmper bravt!
Du beskriver også tydeligt, at det er hårdt. At din kærestes harme ødelægger dig. Du vil ikke ødelægge dig selv, og det skal du bestemt heller ikke. Du har lov til at sige fra og sætte grænser. Du har lov til gerne at ville være i et forhold, hvor din kæreste ikke slår op med dig hele tiden. Sådan har du lov til at have det, også selvom din kæreste er kvinden i dit liv.
Du spørger, hvad du kan gøre for at håndtere hendes vrede og måske helt undgå at hun eksploderer i vildt raseri?
Der er som sådan ikke noget, DU kan gøre for at håndtere din kærestes vilde vrede eller for at undgå, at hun eksploderer. Det siger jeg ikke for at tage modet fra dig. Jeg siger det, fordi det er noget, der ligger hos din kæreste, det er HENDE, der skal lære at håndtere sin vrede.
Jeg vil derfor skrive lidt om, hvordan du kan prøve at reagerer på en anden måde og lidt om, hvordan du kan støtte din kæreste, hvis hun vil arbejde med at håndtere sin vrede.
I forhold til din måde at reagere på.
Du beskriver, at du reagerer sådan her nu, når din kæreste bliver vred: Du giver hende plads til at være vred. Du lader hende gå fra dig og fortryde. Du har valgt ikke at drikke dig fuld mere og være forsigtig omkring alkohol generelt. Du prøver at tage hensyn, undgå at gøre ting du ved kan gøre din kæreste vred, begrænse dig selv osv.
Når man bliver behandlet, som du gør, er det okay at reagere på en anden måde og sige: “Sådan vil jeg ikke finde mig at at blive behandlet” eller “Det gør du bare ikke”. Som jeg læser dig, afstår du fra at reagere sådan, fordi du elsker din kæreste højt og ved, at hun har det svært. Men måske er det netop en grænse, hun søger? Hvis du protesterer, står op for dig selv og jeres forhold, kan hun vide, at hun ikke er ligegyldig for dig. At du er en mand, der ikke finder dig i hvad som helst, at du vil hende og at du vil, at I skal behandle hinanden nænsomt.
Det vil formentlig gøre konflikterne endnu værre. Men forhåbentlig bare for en tid. I skal hen imod, at hun får øje på dig og forholdet, når hun bliver vred og mister perspektivet. Uanset om hendes vrede handler om noget andet. Mit gæt er, at du må have brug for at hun viser dig hensyn.
Jeg synes det er vigtigt at I lærer det sammen. Som jeres mønster er nu, er det vanskeligt at sætte børn i verden. Det er utrygt og uforudsigeligt for børn at vokse op i store stemningsudsving. Børn skal være trygge ved, at mor og far har styr på ‘den gode stemning’ og hinanden.
Hvordan kan din kæreste lære, at håndtere sin vrede?
Jeg kan ikke med sikkerhed sige, hvad der gør din kæreste så vred. Men jeg kan fortælle dig, at det er helt almindeligt, at man som barn af en alkoholmisbruger kan have svært ved at håndtere vreden og at man måske kan blive urimeligt vred på mennesker, der står én nær. Det er også almindeligt, at man som barn af en alkoholmisbruger har følt sig svigtet mange gange, så mange gange at man er helt vant til at blive svigtet og er bange for at blive svigtet, hver gang der er uoverensstemmelser. For mange vil deres følelser forholde sig til oplevelser, de har haft tidligere og de kan have svært ved at adskille det, de oplevede tidligere, fra det, de oplever idag. Måske det kan være med til at forklare, at din kæreste sviner dig til i stor og grim stil, når hun er sur. Måske føler du, at hun overreagerer? Jeg ved for lidt om din kæreste til med sikkerhed at sige, at det er sådan noget her, der er på spil. Men det er mit bud. Hvis det er sådan, har din kæreste et arbejde at gøre i forhold til at lære at leve med de svigt, hun har oplevet og adskille de erfaringer, hun har med sin far, fra de oplevelser, hun har med dig.
Du kan støtte hende, hvis hun har lyst til at arbejde med det. Men hvordan skal hun nå derhen? Har din kæreste fået hjælp til at håndtere, at hun har en far, der drikker sig ned dagligt? Hvordan har hendes opvækst med ham været? Mener hun selv, det giver hende nogle udfordringer?
Jeg tror mit bedste råd til dig må være at tale stille og roligt med din kærest om, at du godt kunne tænke dig at være sammen med hende på en måde, hvor hun ikke slår op og fortryder, hver gang hun bliver sur på dig. På den måde kan I måske snakke om, hvad der skal til for, at I får et forhold, hvor I tackler vreden på en anden måde? Hvad er det der gør hende så vred? Kan I undgå det? Er det noget, du gør? Kan hun leve med dig, hvis hun bliver så sur på dig? Stammer vreden måske et andet sted fra? Hvis den gør, hvad kan I så stille op med den? Hvordan har hun det selv med, at hun bliver så vred? Har hun lyst til at have det på en anden måde?
Måske har I allerede snakket om noget af det her?
Det kan også være du skal starte et andet sted og tale med hende om, hvordan det er at vokse op med en far, der er alkoholmisbruger. Måske er det nyt for hende at tænke, at det kan have nogle særlige konsekvenser. Hvis det er helt nyt, kan I måske læse en bog om det sammen. Jeg vil klart anbefale Thomas Mackrill’s bog ‘Håndbog til unge og voksne fra familier med alkoholproblemer’.
Jeg ved godt, at jeg er lidt hård ved dig. Det er ikke, fordi jeg tænker, du skal afblæse din kamp for din kæreste, men fordi jeg tænker, at hun er nødt til at kæmpe med, hvis der skal ske nogle forandringer. Jeg tror ikke, der er nogen nem måde, du kan omgås eller håndtere din kærestes vrede på. Jeg tror, der er et hårdt arbejde for hende selv i at lære at håndtere sin vrede. Du kan støtte hende, bakke hende op, give hende den plads, hun har brug for, lade hende slå op og vende tilbage i noget tid endnu, det vil hun formentlig have brug for. Men hvis I helt skal undgå at din kæreste eksploderer i et vildt raseri, så er HUN nødt til også at gøre et arbejde.
De bedste hilsner
Camilla, TUBA