Hej.
Jeg er en pige på 17 år, som har et problem med min mor, hun drikker, nogen gange mere end andre, men hun har aldrig helt kunne holde sig fra alkolhol. Det skal lige siges at jeg har en søster der lige er flyttet hjem til vores far, hun ville heller ikke være her mere…
Min mor har overhovedet ikke styr på noget som helst. vi mangler altid penge og mad de sidste 2-3 uger på måneden, og vores lejlighed ligner noget der er løgn, vi har ingenting.. hun lyver, og kan f.eks. sige til mig at hun tager hjem til en ven, og så bliver hun væk hele natten..
Det bekymre mig rigtig meget, så jeg ikke kan falde i søvn, og har svært ved at passe min skole. jeg har en kæreste der bor ca. 1½-2 timer fra mig, jeg er tit hos ham, også i hverdagene for jeg orker simpelthen ikke ta tage hjem til det triste liv jeg lever hos min mor! men jeg vil også gerne passe min skole, så hvad skal jeg gøre??
Havde tænkt på at flytte selv når jeg får su, eller når min kæreste flytter alene, hvilke han gør snart, til en by der ligger meget tættere på min by og min skole, kunne jeg tage i skole fra ham af..?? jeg vil ikke være hos min far af nogen personlige grunde..
kh mig.

Svar:
Hej.
Tak for din mail. Det er trist at høre, at det går sådan med din mor, men dejligt at høre, at du passer sådan på dig selv. Som du skriver, du har lyst til at flytte, så du kan passe din skole, men du har ikke lyst til at flytte hjem til din far. Dem, der bedst kan hjælpe dig her er din lokale kommune. De har faktisk pligt til at hjælpe dig. Jeg kan ikke give dig navnet på den afdeling i kommunen, der skal hjælpe dig, da kommunerne giver sådanne afdelinger forskellige navne. Afdelingen hedder måske familieafdelingen, socialforvaltningen eller børnerådgivningen eller noget lignende. Men hvis du ringer til din lokale rådhus, og fortæller dem om din situation, så skal de nok henvise dig videre til en, der kan hjælpe. Det er godt, at du fik skrevet til brevkassen, da det er vigtigt, at der sker noget. Ingen har godt af at bo hos en mor, der opfører sig sådan. Hvis du har svært ved at få fat i nogen, der kan hjælpe dig i kommunen, skriv til os igen.
De bedste hilsner
Thomas, TUBA