TUBA-konferencen 2020 er desværre aflyst pga. den aktuelle COVID19-epidemi
Unge skaber fællesskaber – fællesskaber skaber unge
Arbejder du med unge i udsatte positioner? Vil du have ny viden om identitetsdannelse hos unge og de mange nye fællesskaber, de unge indgår i? Og vil du blive klogere på, hvordan du som professionel fagperson kan støtte og hjælpe marginaliserede unge til at indgå i fællesskaber uden at du slider dig selv op i processen? Så kom med til TUBA-konferencen 2020.
Konferencen finder sted den 30. og 31. marts 2020 i Odense Congress Center og henvender sig særligt til dig, der arbejder med store børn og unge, der har brug for støtte til at indgå i sunde og udviklende fællesskaber. Det kan for eksempel være som psykolog, terapeut, socialpædagog, familiebehandler, socialrådgiver, lærer eller SSP-medarbejder. Du får input til dit arbejde, skærper dine kompetencer og opnår kendskab til den nyeste viden på området for ungdomsliv, fællesskaber, identitetsdannelse og tilhørsforhold.
På konferencen vil førende eksperter dele ud af deres viden og give dig inspiration til dit arbejde med unge. Udover to fælles oplæg vil du kunne tilmelde dig to workshops med forskellige vinkler på arbejdet med unge.
Konferencens dag 2 er et dagskursus med den norske psykolog Sondre Risholm Liverød, der går i dybden med gruppeprocesser og gruppeterapeutiske værktøjer.
Vi glæder os til at se dig.
Praktiske oplysninger:
Priser
Dag 1
Pris for konferencens dag 1: 1995,- pr. deltager
Pris ved gruppetilmelding af 4 eller flere deltagere: 1795,- pr. deltager
Tilmelding til konferencens dag 1 sker på www.flexbillet.dk/tuba/konference2020
Dag 2
Pris for dagskurset: 1495,- pr. deltager
Pris ved gruppetilmelding af 4 eller flere deltagere: 1295,- pr. deltager
OBS: Har du tilmeldt dig konferencedagen den 30. marts 2020, har du på mail modtaget en rabatkode, der giver dig yderligere 200,- i rabat på dagskurset den 31. marts 2020.
Tilmelding til dagskurset sker på www.flexbillet.dk/tuba/dagskursus2020
Prisen inkluderer forplejning i løbet af dagen. Alle priser er ex. gebyr.
Tilmelding
Tilmeldingen er bindende. Billetten refunderes ikke, men du er velkommen til at sende en kollega, hvis du selv bliver forhindret. I så fald kan du fortælle os, hvem der overtager din plads, på
Vi forbeholder os retten til at aflyse workshops, hvis der er for få tilmeldte. I det tilfælde vil du blive bedt om at vælge dig ind på en anden workshop.
Program for TUBA-konferencen 2020
9.00-9.30: Ankomst
9.30-9:45: Velkomst
9.45-11.00: Oplæg: Fra fodbold og spejder til nye fællesskaber
– perspektiver på ungdomsliv, de voksnes autoritetstab og behovet for nysgerrighed
v/ Søren Østergaard
Hvad har skiftet fra tilstede- til tideværelse betydet for rammerne omkring ungdomslivet? Hvilke fællesskaber er det som unge indgår i, og hvordan medvirker de til skabelsen af ungdomsidentitet – på godt og ondt? Hvilke tendenser og udfordringer skal vi som fagpersoner være opmærksomme på? Hvad skal vi være særligt varsomme med? Hvordan kan vi i vores kontakt med unge bidrage med samvær og forståelse, som er opbyggende og positiv i stedet for at skabe modstand og afstand?
Plenumoplægget giver sit bud på et overordnet perspektiv på ungdomslivets udfordringer, som det aktuelt ser ud – og peger på de udfordringer og muligheder det giver for os som fagprofessionelle.
11.00-11.15: Pause
11.15-12.25: WORKSHOP 1
12.25-13.25: Frokost
13.25-14.35: WORKSHOP 2
14.35-14.50: Pause
14.50-15.50: Oplæg: Ungdomsliv – tendenser og trivsel
v/ Niels Ulrik Sørensen
De fleste danske unge trives og klarer sig godt. Samtidig lider stadig flere unge under pres, stress og skrøbeligt selvværd. I oplægget tegner Niels Ulrik Sørensen linjer mellem unges trivsel og nogle aktuelle tendenser i ungdomslivet. Hvad betyder fx individualisering, præstationskultur og nye omgangsformer mellem børn og voksne? Hvordan kommer disse og andre tendenser til udtryk i de unges trivsel? Og hvad kan vi gøre for at mindske mistrivslen? I oplægget åbner Niels Ulrik Sørensen for nye spørgsmål til både forskning og praksis i arbejdet med at skabe det gode liv for unge.
15.50-16.00: Afslutning og tak for i dag.
Workshops (vælg to, du vil deltage i)
1 Udfordringer og muligheder i arbejdet med unge v/ Søren Østergaard.
I workshoppen går Søren Østergaard i dybden med de perspektiver, han har udfoldet i formiddagens plenum-oplæg. Fokus vil særligt være på, hvordan vi som fagpersoner kan møde de unge med nysgerrighed og positiv forståelse af de nye fællesskaber, unge indgår i i dag.
2 Unges sociale selvforståelse og undgåelse af marginalisering v/ Laila Colding Lagermann
I denne workshop ser vi nærmere på, hvad der kendetegner unges identitetsskabelse og sociale selvforståelse i dag, og hvordan dette ser ud fra et perspektiv af levet (unge)liv. Med afsæt i de unges perspektiver bliver det tydeligt, hvordan intentioner fra fagpersoner ikke altid er lig med den ønskede effekt, idet selv de bedste intentioner fra de professionelles side kan lede til oplevelser af fremmedgørelse hos den unge. Endelig ser vi på, hvordan fælleskabelse og oplevelser af samhørighed kan være en af nøglerne til forebyggelse og overskridelse af marginalisering.
3 Fællesskab og gruppeprocesser v/Sondre Risholm Liverød (N)
Vi har som mennesker brug for at være knyttet til meningsfulde fællesskaber. Gruppeterapi kan være med til at skabe denne følelse. Man kan lede grupper på mange måder, og psykolog Sondre Risholm Liverød vil tale om sine 14 års erfaring med gruppeterapi på et psykiatrisk sygehus i Norge. I workshoppen er der fokus på, hvad der får en gruppe til at fungere godt. Hvordan får man skabt gode gruppeprocesser, og hvordan opdager man destruktive gruppedynamikker? Hvilke gruppeterapeutiske faktorer kan være med til at styrke deltagernes trivsel og udvikling?
OBS: Workshoppen foregår på norsk.
4 Unge, rusmidler og fællesskaber v/ Mads Uffe Pedersen
Hvordan hjælper vi unge, som har eller i risiko for at udvikle alkoholproblemer? Hvordan er rusmiddelforbruget i forskellige aldre og uddannelsessammenhænge, og hvordan og hvornår udfordrer det deres funktionsevne i forhold til uddannelse og deres liv i øvrigt? Hvilken indflydelse har unges brug af rusmidler på dannelsen af fællesskaber – på godt og ondt? Hvordan kan unges rusmiddelbrug udfordre deres udviklingsproces og livsbane? Workshoppen vil også komme med bud på, hvordan vi som fagpersoner kan forholde os til de unge på dette område – herunder, hvordan forholder vi os og hjælper bedst.
5 Forråelse som overlevelsesstrategi v/ Dorthe Birkmose
Man kan blive slidt af de afmagtsfølelser, der opstår i arbejdet med andre mennesker. Slitagen kan vise sig som stress, omsorgstræthed og forråelse. I workshoppen sættes der fokus på, hvordan forråelse kan blive en overlevelsesstrategi. Forråelse er en proces, hvor man bliver mere og mere rå i bestræbelserne på at håndtere egne afmagtsfølelser. Forråelsen kan snige sig ind på én i form af en følelsesmæssig distancering og mental ”tykhudethed”, som bliver farlig både for én selv og omgivelserne. Forråelse kan være forbløffende svær at opdage, fordi den kan være godt skjult af positive og legitimerende fortællinger om ens egne handlinger. Og når man møder forråelsen hos andre, er kunsten at undgå at møde forråelse med forråelse.
6 Udvikling af professionelles relationskompetence med video v/ Pernille Rodbjerg
Forskning viser, at relationen til brugeren er den mest betydningsfulde komponent til at forudsige udfaldet af interventionen i pædagogisk og psykologisk praksis. Evnen hos den professionelle til med ægthed og omsorg at indgå i relationen har betydning for den nødvendige alliances styrke. På trods af denne viden kan vi i mødet opleve os fastlåste, i tvivl eller opleve andre emotioner, der står i vejen for kontakten. Hvordan kan vi arbejde med vores egen evne til kontakt og relationskompetence? Hvordan kan vi forbedre vores evne til at tune os dybere ind på den enkelte bruger, opnå opmærksomhed på eget terapeutisk arbejde samt mere kontakt til egne emotioner? Hvordan kan vi blive bedre til at registrere når vi over- eller underinvolverer os? Denne workshop vil på baggrund af introduktion og øvelser besvare ovenstående spørgsmål. Fokus vil være mod praksis og hvordan terapeuter samt andre professionelle relationsarbejdere kan benytte videooptagelse til at træne evnen til at etablere og udvikle relationen.
Konferencens dag 2:
Dagskursus ved Sondre Risholm Liverød:
Gruppen – den terapeutiske ”stamme”
Mennesket er et socialt væsen som overlever i kraft af sin tilknytning til en gruppe af mennesker. Man kan argumentere for at tilknytningen til et meningsfuldt fællesskab er blandt de vigtigste faktorer for god trivsel og livskvalitet. Spørgsmålet er hvordan man kan skabe gode grupper, bruge grupper i terapeutiske sammenhænge, samt styrke menneskers evne til at indgå i sociale fællesskaber på en god og brugbar måde.
Vi ser at vores evne til at tænke langsigtet, udsætte vores umiddelbare behov, udøve selvdisciplin, og se bort fra umiddelbare gevinster for at opnår mere i fremtiden er egenskaber som er tæt forbundne med vores sociale fællesskaber. Disse er også egenskaber som hjælper os med at leve et meningsfuldt og godt liv. Forskning viser at prosociale følelser knytter os til fællesskabet og hjælper os med at lykkedes med de mål vi sætter os.
Når vi modsat på egen hånd arbejder på at nå vores mål via egen viljekraft, så har vi langt mindre succes. Der er mange grunde til at arbejde med grupper, og de nævnte kan være nogle af dem. Hvis du vil lære mere om gruppeterapi, gruppedynamikker, gode og dårlige grupper, kreativ anvendelse af gruppedynamikker, samt inspiration til at udvikle grupper m.m., så vær med på dette dagskursus.
Dagskurset varer fra 9.00-16.00.
OBS: Dagskurset foregår på norsk
Printvenlig version:
Download tekst om konferencen i pdf-format med program og information om oplægsholdere.