SMS Rådgivning
Hvis du skriver til os udenfor vores åbningstid

Du kan skrive til os døgnet rundt, men vi kan først svare dig i vores åbningstider. Hvis du sender en SMS uden for rådgivningens åbningstid, vil du få et automatisk svar om, at rådgivningen er lukket, og hvornår vi åbner igen. Du vil få svar fra os indenfor næste åbningstid.
Hvis du er i gang med en samtale, og rådgivningen er ved at lukke, vil vi altid bestræbe os på, at samtalen bliver afsluttet godt. Hvis du ikke føler, at du blev helt færdig, er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os igen.
Hvis du skriver i vores åbningstid
Hvis du skriver til os inden for vores åbningstider, vil du blive besvaret af en rådgiver.

Hvis du skriver til os og vil afslutte rådgivningen

Du kan altid afslutte en samtale ved at skrive STOP. Hvis du senere føler, at du ikke blev helt færdig, er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os igen.
Om TUBAs SMS-rådgivning
SMS-rådgivningen er anonym. Det betyder, at rådgiveren ikke kan se dit telefonnummer, og at TUBA heller ikke kan finde det i vores tekniske systemer. Det gode ved SMS er, at du kan beholde SMS’erne og læse dem igen, når rådgivningen er afsluttet. Måske er der nogle gode pointer eller tanker, som er rare for dig at beholde.
I perioder bruges rådgivningssamtaler til intern uddannelse af nye rådgivere. Derfor kan der sidde en ny rådgiver, som ser med på SMS-samtalen, men som ikke deltager i samtalen. Dette gælder også for de personlige samtaler samt for chatrådgivningen.
Alle rådgivere har tavshedspligt, og ingen uden for TUBAs rådgivning har adgang til rådgivningssamtalerne.
TUBA er med dig alle steder. Fordelene ved SMS-rådgivningen er, at du ikke behøver at være online for at benytte SMS-funktionen, og at du kan skrive til os døgnet rundt, hvor du end er.
Med SMS-rådgivningen kan du altid sende en SMS til TUBA – også selvom du ikke er alene eller ikke har internetforbindelse. Det kan være, at du er på vej i bussen eller sidder til et familiearrangement. Ingen vil bemærke, at du har kontakt til TUBA, da alt kontakten foregår via SMS.
I TUBA følger vi selvfølgelig de gældende regler om tavshedspligt. Tavshedspligt betyder, at vi ikke fortæller oplysninger om dig eller dét, du fortæller, videre til andre.
Spørgsmål og svar om SMS-rådgivning
- Om du kan komme i terapi hos TUBA?
- At du savner nogen at dele dine oplevelser, tanker og følelser med?
- Er i tvivl, om der er et problem med alkohol eller stoffer hjemme hos dig?
- Søger hjælp til at håndtere de voksne, der har eller har haft et misbrug?
- Har det svært i dine nære relationer?
Men du kan også skrive om meget andet. Du er altid velkommen i SMS-rådgivningen, hvis du er vokset op i et hjem med alkohol- eller stofmisbrug.
Hvis du sender en SMS uden for rådgivningens åbningstid, vil du få et automatisk svar om, at rådgivningen er lukket, og hvornår vi åbner igen. Hvis du er i gang med en samtale, og rådgivningen er ved at lukke, vil vi altid bestræbe os på, at samtalen bliver afsluttet godt. Hvis du ikke føler, at du blev helt færdig, er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os igen.
Alle samtaler varetages af en frivillig rådgiver. For at være rådgiver i TUBA skal man være fyldt 22 år og enten være i gang med eller færdiguddannet inden for det socialfaglige felt (fx pædagog, socialrådgiver, lærer, psykolog, terapeut mv.).
Alle rådgivere har deltaget i et obligatorisk uddannelses- og oplæringsforløb afholdt af TUBA, og der er altid en medarbejder tilgængelig, som støtter de frivillige i at varetage rådgivningen.
Nej, det er ikke muligt at aftale at snakke med den samme rådgiver igen. Der er forskellige rådgivere på vagt på forskellige dage, og ligesom dig er de også anonyme. De har allesammen gennemgået det samme uddannelses- og oplæringsforløb, og de brænder for at støtte og lytte til dem, der kontakter os.
Feedback og klager
For at behandle din klage bedst muligt vil vi bede dig svare på følgende i din klage:
- Hvilket tilbud ønsker du at klage over (SMS, Chat, Brevkasse)
- Hvornår modtog du den rådgivning du ønsker at klage over. Skriv gerne så præcist som muligt dato og tidspunkt.
- Hvad ønsker du at klage over?
- Hvad kunne du have ønsket dig i stedet?
- Hvad forventer du af os nu?
- Navn og kontaktoplysninger (frivilligt)
Alle der har søgt rådgivning i TUBA via chat, sms og brevkasse.
Du kan klage over den oplevelse du har haft på rådgivningen, det kan f.eks. være over rådgiverens sprogbrug og adfærd. Du kan også klage over forkerte oplysninger givet i forbindelse med en rådgivning.
Du kan ikke klage over vores åbningstider. Du kan heller ikke klage over vores målgruppe.
Hvis du sender din klage fra en anonym mailadresse eller via post uden afsender, er du anonym.
Hvis du opgiver dit navn, eller hvis dit navn fremgår af din mailadresse, er du ikke anonym, men vi behandler selvfølgelig din klage fortroligt, og giver ikke dit navn eller andre personhenførbare oplysninger videre til rådgiverne.
Du får svar på din klage indenfor 7 arbejdsdage.
For at behandle din klage bedst muligt vil vi bede dig svare på følgende i din klage:
- Hvilket tilbud ønsker du at klage over (SMS, Chat, Brevkasse)
- Hvornår modtog du den rådgivning du ønsker at klage over. Skriv gerne så præcist som muligt dato og tidspunkt.
- Hvad ønsker du at klage over?
- Hvad kunne du have ønsket dig i stedet?
- Hvad forventer du af os nu?
- Navn og kontaktoplysninger (frivilligt)
Vi behandler dine personoplysninger i henhold til gældende lovgivning, læs mere herom https://tuba.dk/persondatapolitik/
I forbindelse med behandling af klager gælder særligt følgende:
I forbindelse med behandling af klager, herunder besvarelser, er det nødvendigt at behandle (opbevare) en række almindelige personoplysninger, fx navn og mailadresse, hvis du har opgivet disse. Dette sker med retlig hjemmel i databeskyttelsesforordningens artikel 6, litra f, idet TUBA forfølger den legitime interesse, at behandling er nødvendig for at kunne besvare klagen.
Personoplysninger og al korrespondance slettes umiddelbart efter, at klagen er behandlet, og klageren har fået svar. Dette senest 3 måneder efter, at klagen er modtaget.