SMS Rådgivning
I TUBAs onlinerådgivning sidder frivillige rådgivere klar til at skrive med dig om lige det, du har på hjerte. Her kan du helt anonymt dele dine tanker med en rådgiver. Der er ikke andre end dig og rådgiveren, der kan se, hvad I taler om.
Du kan være helt anonym. Samtalen gemmes i en periode og bruges indimellem til uddannelse af rådgivere. Du forbliver naturligvis anonym
SMS’en er åben for dig, der er vokset op i en familie med alkohol- og eller stofmisbrug.
TUBAs SMS-rådgivning er understøttet af basechat.com.
Hvis du skriver til os udenfor vores åbningstid
Du kan skrive til os døgnet rundt, men vi kan først svare dig i vores åbningstider. Hvis du sender en SMS uden for rådgivningens åbningstid, vil du få et automatisk svar om, at rådgivningen er lukket, og hvornår vi åbner igen. Du vil få svar fra os indenfor næste åbningstid.
Hvis du er i gang med en samtale, og rådgivningen er ved at lukke, vil vi altid bestræbe os på, at samtalen bliver afsluttet godt. Hvis du ikke føler, at du blev helt færdig, er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os igen.
Hvis du skriver i vores åbningstid
Hvis du skriver til os inden for vores åbningstider, vil du blive besvaret af en rådgiver.
Hvis du skriver til os og vil afslutte rådgivningen
Du kan altid afslutte en samtale ved at skrive STOP. Hvis du senere føler, at du ikke blev helt færdig, er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os igen.
Om TUBAs SMS-rådgivning
TUBA er med dig alle steder. Fordelene ved SMS-rådgivningen er, at du ikke behøver at være online for at benytte SMS-funktionen, og at du kan skrive til os døgnet rundt, hvor du end er. Du kan også beholde SMS’erne og læse dem igen, når rådgivningen er afsluttet. Måske er der nogle gode pointer eller tanker, som er rare for dig at beholde.
Med SMS-rådgivningen kan du altid sende en SMS til TUBA – også selvom du ikke er alene eller ikke har internetforbindelse. Det kan være, at du er på vej i bussen eller sidder til et familiearrangement. Ingen vil bemærke, at du har kontakt til TUBA, da alt kontakten foregår via SMS.
I SMS-rådgivningen er du som udgangspunkt altid anonym. Du skal ikke oplyse dit navn, cpr-nummer, adresse eller lignende for at skrive med en af TUBAs rådgivere. Rådgiveren har ikke mulighed for at se dit telefonnummer, hvem du er, eller hvor du skriver fra. Du er derfor sikker på, at rådgiveren kun får de oplysninger om dig, som du selv vælger at give.
Du vælger selv, hvilke oplysninger du deler med rådgiveren. Du skal dog være opmærksom på, at rådgiverne har underretningspligt. Det betyder, at rådgiverne er forpligtede til at underrette, hvis de får kendskab til, at en person under 18 år udsættes for noget, der er ulovligt. Rådgiverne kan kun underrette, hvis de kender dit navn og din adresse.
Selvom rådgivningen er anonym, så har rådgiverne dog pligt til at prøve at forhindre hvis dit eller andres liv AKUT er i fare. Dette vil vi gøre ved at orientere politiet, som eventuelt vil kunne finde frem til oplysninger på, hvem du er.
Når samtalen afsluttes, gemme den i en periode, så indimellem kan uddanne vores rådgivere. Du forbliver naturligvis anonym.
For at gøre rådgivningen bedre udfylder vi efter hver rådgivning et anonymt skema. Her skriver vi dato, alder, køn dato og samtaleemner. Skemaet er helt anonymt – vi gemmer ingen informationer om dig.
I TUBA følger vi selvfølgelig de gældende regler om tavshedspligt. Tavshedspligt betyder, at vi ikke fortæller oplysninger om dig eller dét, du fortæller, videre til andre.
Nogle gange gælder tavshedspligten ikke
Hvis vi i TUBA får kendskab til, at en ung under 18 år aktuelt er udsat for vold, incest eller andre former for omsorgssvigt, er vi forpligtet til at underrette kommunen. For at kunne underrette skal vi kende dit navn, cpr-nummer eller din adresse. Har vi ikke de oplysninger, kan vi ikke underrette kommunen, medmindre du selv vælger at give os de relevante oplysninger.”
Det er kun dig og rådgiveren, der har adgang til at se chatten og kan se hvad I skriver om. Selvom rådgiverne har tavshedspligt, så har rådgiverne dog afværgepligt. Det vil sige, at vi har pligt til at prøve at forhindre hvis dit eller andres liver i akut fare. Det vil vi gøre ved at orientere politiet, som eventuelt vil kunne finde frem til oplysninger på, hvem du er.
Underretningspligt
Hvis vi i TUBA får kendskab til, at en ung under 18 år aktuelt er udsat for vold, incest eller andre former for omsorgssvigt, er vi forpligtet til at underrette kommunen.
For at kunne underrette skal vi kende dit navn, cpr-nummer eller din adresse. Har vi ikke de oplysninger, kan vi ikke underrette. På tuba.dk er du som udgangspunkt anonym, og du vælger selv, om du vil fortælle os dit navn, cpr-nummer og din adresse. Vi kan derfor ikke underrette kommunen, med mindre du selv giver os de relevante oplysninger.
Afværgepligt
Selvom rådgivningen er anonym, så har rådgiverne dog afværgepligt uanset din alder. Det vil sige, at vi har pligt til at prøve at forhindre hvis dit eller andres liv er i akut fare. Det vil vi gøre ved at orientere politiet, som eventuelt vil kunne finde frem til oplysninger på, hvem du er.
Spørgsmål og svar om SMS-rådgivning
- Om du kan komme i terapi hos TUBA?
- At du savner nogen at dele dine oplevelser, tanker og følelser med?
- Er i tvivl, om der er et problem med alkohol eller stoffer hjemme hos dig?
- Søger hjælp til at håndtere de voksne, der har eller har haft et misbrug?
- Har det svært i dine nære relationer?
Men du kan også skrive om meget andet. Du er altid velkommen i SMS-rådgivningen, hvis du er vokset op i et hjem med alkohol- eller stofmisbrug.
Hvis du sender en SMS uden for rådgivningens åbningstid, vil du få et automatisk svar om, at rådgivningen er lukket, og hvornår vi åbner igen. Hvis du er i gang med en samtale, og rådgivningen er ved at lukke, vil vi altid bestræbe os på, at samtalen bliver afsluttet godt. Hvis du ikke føler, at du blev helt færdig, er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os igen.
Alle samtaler varetages af en frivillig rådgiver fra TUBA. For at være rådgiver i TUBA skal man være fyldt 22 år og enten være i gang med eller færdiguddannet inden for det socialfaglige felt (fx pædagog, socialrådgiver, lærer, psykolog, terapeut mv.).
Alle rådgivere deltager i et obligatorisk 1-årigt uddannelses- og oplæringsforløb afholdt af TUBA. Her uddannes rådgiverne i onlinerådgivning og i hvordan det kan være, at vokse op i en familie med misbrugsproblemer.
Rådgiverne er ligesom dig anonyme. Derfor er det heller ikke muligt at tale med den samme rådgiver en anden dag.
Nej, det er ikke muligt at aftale at snakke med den samme rådgiver igen. Der er forskellige rådgivere på vagt på forskellige dage, og ligesom dig er de også anonyme. De har allesammen gennemgået det samme uddannelses- og oplæringsforløb, og de brænder for at støtte og lytte til dem, der kontakter os.
TUBAs SMS-rådgivning er for dig, der er vokset op i et hjem, hvor en eller flere af de voksne havde et forbrug af alkohol eller stoffer, der påvirkede dit liv og dit forhold til dem.
Nej, der er ingen problemer, der er for store eller små at tale om. Vi kan tale om lige det, du har lyst til.
Rådgiverne i TUBA er specielt gode til at tale med unge, der er vokset op i en familie med misbrug, og om de konsekvenser, det har i deres liv. Hvis der er andre ting, der også fylder meget hos dig, kan rådgiveren altid hjælpe dig med at finde et sted at snakke med nogen om lige netop dét, der fylder hos dig.
Nej, du kan være helt anonym. Du vælger selv, hvilke oplysninger du deler med rådgiveren. Du bliver bedt om at oplyse, hvor gammel du er, og dit køn. Det gør du, så rådgiveren bedre kan rådgive dig.
Feedback og klager
For at behandle din klage bedst muligt vil vi bede dig svare på følgende i din klage:
- Hvilket tilbud ønsker du at klage over (SMS, Chat, Brevkasse)
- Hvornår modtog du den rådgivning du ønsker at klage over. Skriv gerne så præcist som muligt dato og tidspunkt.
- Hvad ønsker du at klage over?
- Hvad kunne du have ønsket dig i stedet?
- Hvad forventer du af os nu?
- Navn og kontaktoplysninger (frivilligt)
Alle der har søgt rådgivning i TUBA via chat, sms og brevkasse.
Du kan klage over den oplevelse du har haft på rådgivningen, det kan f.eks. være over rådgiverens sprogbrug og adfærd. Du kan også klage over forkerte oplysninger givet i forbindelse med en rådgivning.
Du kan ikke klage over vores åbningstider. Du kan heller ikke klage over vores målgruppe.
Hvis du sender din klage fra en anonym mailadresse eller via post uden afsender, er du anonym.
Hvis du opgiver dit navn, eller hvis dit navn fremgår af din mailadresse, er du ikke anonym, men vi behandler selvfølgelig din klage fortroligt, og giver ikke dit navn eller andre personhenførbare oplysninger videre til rådgiverne.
Du får svar på din klage indenfor 7 arbejdsdage.
For at behandle din klage bedst muligt vil vi bede dig svare på følgende i din klage:
- Hvilket tilbud ønsker du at klage over (SMS, Chat, Brevkasse)
- Hvornår modtog du den rådgivning du ønsker at klage over. Skriv gerne så præcist som muligt dato og tidspunkt.
- Hvad ønsker du at klage over?
- Hvad kunne du have ønsket dig i stedet?
- Hvad forventer du af os nu?
- Navn og kontaktoplysninger (frivilligt)
Vi behandler dine personoplysninger i henhold til gældende lovgivning, læs mere herom https://tuba.dk/persondatapolitik/
I forbindelse med behandling af klager gælder særligt følgende:
I forbindelse med behandling af klager, herunder besvarelser, er det nødvendigt at behandle (opbevare) en række almindelige personoplysninger, fx navn og mailadresse, hvis du har opgivet disse. Dette sker med retlig hjemmel i databeskyttelsesforordningens artikel 6, litra f, idet TUBA forfølger den legitime interesse, at behandling er nødvendig for at kunne besvare klagen.
Personoplysninger og al korrespondance slettes umiddelbart efter, at klagen er behandlet, og klageren har fået svar. Dette senest 3 måneder efter, at klagen er modtaget.