Hej,
Jeg har en far der er alkoholiker, han begyndte at drikke meget for nogle år siden. For et år siden blev han indlagt og kom på antabus, hvilket han tog i et halvt års tid og alt var godt i familien. Så faldet han så igen og nægtede alt, men det var jo tydeligt for os, min mor, min lillebror (20år, stadig hjemmeboende) og jeg at han drak igen. I weekenden blev han så stoppet af politiet og fik taget kørekortet, med en promille langt over 1,5. Der hjemme blev der talt med meget store bogstaver, min lillebror valgte at pakke sine ting og tage over til hans kæreste og min mor følte afmagt og ringede til en af hans venner som måtte komme og tale ham til fornuft. Min mor har sagt at den dag hans kørekort røg ville hun skilles. Så lige nu er familien meget splittet.
Jeg bor ikke selv hjemme, så var ikke tilstedet da dette her skete, har bare min mor i røret hver aften og fortæller hvor slemt det hele står til.
Vi vil gerne kunne få ham overtalt til at lade ham indlægge så han kan få styr på sit liv, men dette er svært når han stadig benægter!
Alt dette og især efter weekenden, har taget enormt hårdt på mig, jeg sover ikke om natten, har maridt stort set hver nat. Har siden fredag maks sovet 2 timer om natten, hvilket påvirker mit humør, min skole og jeg har svært ved at koncentrere mig. Føler mig træt hele tiden både fysisk og mental. Græder stort set hver dag flere gange om dagen, for jeg føler mig så svigtet og afmagt af at jeg ikke kan gøre noget. Han lyttet ikke til nogen.
Jeg vil jo det bedste for min far, og vil ikke miste ham, men ved at hvis dette fortsætter så kan jeg ikke holde det ud længere og må kotte forbindelsen. Og hvis min mor forlader ham så går han i hundende…
Jeg er bange for at det hele ender med at jeg kan få en depression, hvis jeg ikke får tankerne et andet sted. Men jeg kan simpelthen ikke tænke på andet, og når jeg ikke får søvn bliver det bare værre og værre.
Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op? Trænger til fred i hoved og søvn!

Svar:
Kære du
Hvor er jeg glad for at du skriver herind. Det lyder rigtig hårdt at stå i den situation du står i, hvor du er magtesløs og er påvirket så du ikke får den søvn du har brug for. Det må være meget belastende for dig.
Du fortæller at din far er faldet i og begyndt at drikke igen. At du, din mor og bror gerne vil hjælpe ham, men at han benægter. Du skriver at det er svært at hjælpe din far, når ham benægter, jeg vil sige at det faktisk er umuligt. Det er ikke muligt at hjælpe din far, så længe han benægter.
Du skriver at du føler dig svigtet og magtesløs. Det kan jeg godt forstå du gør, når jeg læser dit brev tænker jeg netop at du ER svigtet og at du ER magtesløs. Du skriver at følelserne af svigt og magtesløshed påvirker dig, du har svært ved at koncentrere dig, du sover ikke ret meget om natten, du har marreridt, du er træt og græder hver dag. Du siger også, at du ikke kan holde ud at blive ved med at have det sådan, at du er bange for at det ender med at du får en depression.
Det er godt at du lytter til dig selv og er opmærksom på, hvordan du reagerer. Det er altafgørende for at du kan tage dig godt af dig selv.
Du spørger hvad du skal stille op? Først og fremmest mener jeg du skal tage dig godt af dig selv. Men hvordan gør man det, når ens far drikker og ens familie er ved at blive splittet? Jeg tror et sted at starte, kan være at acceptere din magtesløshed.
Du er reelt magtesløs i forhold til din fars alkoholmisbrug. Der er ikke noget du kan stille op i den retning. Det er rigtig svært at acceptere. Du vil jo det bedste for din far skirver du. Derfor er det svært at acceptere at der ikke er noget du kan gøre. Men det er der ikke. Jeg tænker på om du kan arbejde med at acceptere det faktum. Sige til dig selv ‘så længe min far benægter er der ikke noget jeg kan gøre’? Hvis din far en dag indser sit problem, kan du støtte ham i at få hjælp. Indtil da er du sat ud på et sidespor, hvor du ingen indflydelse har. Det ønsker jeg for dig, at du kan finde ro med. Lige nu er du presset.
Måske kan det være en hjælp for dig at have nogle at tale med det om? Måske nogle du kender, måske en som mig her i brevkassen, måske andre unge som har oplevet den samme magtesløshed?
Jeg synes det er alvorligt, at du har det så svært, som du har det lige nu. Jeg tror det kan være godt for dig at få hjælp til at håndtere situationen, så den ikke bliver værre for dig. Der er flere måder at søge hjælp på. Du kan henvende dig i din nærmeste TUBA afdeling, hvor du kan få individuelle samtaler eller komme i gruppe med andre unge, der også ahr forældre der drikker. I TUBA kan der dog være noget ventetid. Du kan gå til din egen og måske få en henvisning til en psykolog. Du er også mere end velkommen i TUBA’s chatrådgivning. På 1til1 chatten kan du snakke med en rådgiver fra TUBA. I gruppechatten kan du snakke med andre unge om din magtesløshed, jeg er sikker på at der er andre unge der, der kan kende den og har lyst til at fortlle dig, hvordan de håndterer den. Chatten er åben mandag, onsdag og torsdag kl 18-21, du finder den her www.tuba.dk/chat
Du er meget velkommen til at skrive igen.
Gode tanker og hilsner
Camilla, TUBA