Hej
Jeg er en pige på 14 år. Min far er alkoholiker, han har været det så længe jeg husker. Men jeg bor heldigvis ikke hos ham. Der er bare SÅ mange ting jeg gerne vil sige, men jeg kan bare ikke udtrykke mig ordenligt, det er så frustrerende!
Føler i jer nogensinde alene?
Det gør jeg, også selvom jeg har mange venner og veninder jeg ofte er sammen med. Men, det er bare det der med, at man snakker med andre mennesker om de svære ting, omkring alkohol. De har ikke selv været i gennem det, de siger, det er jeg ked af at høre, jeg håber du er okay osv. Selvfølgelig er det jo dejligt, at de siger det osv. Men, de forstår det ikke. De forstår ikke hvor hårdt det er, at se sin far, som man har været så meget igennem med, gå ned på den måde. At han gør sig selv til grin, at han ødelægger sig selv stille og roligt. Jeg ville ikke åbne mine øjne og indse for nogle år siden, hvor galt det var med ham, og at han var alkoholiker. Men nu da jeg er blevet ældre, går jeg bare med så meget vrede indenbors, jeg er ked af det, jeg er skuffet!
Men, jeg har aldrig haft nogle at snakke med, som har forstået mig og som som har været igennem det samme. Og det synes jeg også er så frustrerende! Man siger alle sine problemer, forklarer, men de vil aldrig kunne komme til at forstå. åååh.
Hvordan kan jeg få alt min vrede ud? Er der overhovedet nogle som, forstår?
– {Navn}

Svar:
Kære Laura
Hvor kan jeg godt forstå, at du har lyst til at snakke med nogen, som har oplevet noget af det samme som du har.
I dit brev lyder det til, at du spørger andre unge, om de kender til at have det, som du har det? Jeg tænker derfor på, om du kunne have lyst til at skrive dit indlæg i debatten? Debatten er et forum, hvor I unge kan skrive med hinanden. Du er også meget velkommen til at logge på gruppechatten her på TUBA, har kan du også tale med andre unge som har forældre der drikker. Gruppechatten er åben hver mandag og hver anden torsdag kl 18-21.
Hvis du har lyst er du også meget velkommen til, at kontakte TUBAafdelingen i nærheden af dig. Her vil du måske kunne komme i en gruppe med andre unge, det kan måske også være en mulighed for dig, for at tale med nogen som har været igennem det samme?
Du kan se afdelingerne i TUBA her, du kan kontakte afdelingen ved at sende en mail til dem.
Du skriver at du er både vred, ked af det og skuffet. Sådan ved jeg, at der er mange andre unge der også har det. Jeg tror den eneste måde at komme ud med det på er ved at give udtryk for det. Måske ved at tale om det og sige det med ord, måske ved at slå hårdt til en boksebold eller skrige så højt du kan. Måske ved at gøre lidt af det hele. Du kan bedst selv mærke, hvordan det føles rigtigt for dig, at udtrykke din vrede, men for at komme ud med den, er du nød til at udtrykke dem. Det føles måske bedst at gøre, til andre unge der også har en eller flere drikkende forældre. Du er meget velkommen til at bruge tilbudene her i TUBA, her må man gerne være vred.
Bedste hilsner
Camilla, TUBA