Igennem en lang år række har min mor været sammen med en rigtig drukkenbold. Min papfar laver ikke rigtig noget til hverdag, så han er konstant hjemme og har derfor mulighed for at drikke mest muligt. Min far døde da jeg var omkring 3 år gammel, så har aldrig kendt ham, og har ikke mulighed for at komme væk der hjemme fra. Jeg har en storesøster som er meget ældre end mig, og hun bor længere væk så hende ser vi ikke så tit. Min mor arbejder som advokat, og hendes kæreste nyder bare hendes hårdtjente penge. Da jeg var 12 år gammel sneg jeg mig væk fra min mor, fra at besøge en fyr jeg var forelsket i, han var selv 15 år gammel. Selvom jeg var forelsket i ham, lavede vi ikke noget, indtil han fortalte mig han skulle flytte. Da han fortalte mig det, tog han fat om mine håndled og holdte mig fast så jeg ikke kunne bevæge mig, og jeg blev voldtaget. Han stak af fra mig, og kontaktede mig først omkring 2 år efter for at fortælle mig jeg ikke kunne få bedre end ham, så jeg skulle tage ham tilbage. Efter det han gjorde imod mig har jeg skadet mig selv, og haft selvmordstanker. Har flere gange skåret så dybt at det var rigtig farligt for mig. Jeg har endelig fundet ud af det ikke var vejen, men nu har jeg fået mig en ny kæreste som passer på mig rigtig godt! Han er super dejlig, og vi har det rigtig godt sammen. Men min ekskæreste var mig utro, hvilket gør jeg bliver rigtig jaloux, og det bliver til en masse skænderier med kæresten. Min kæreste og jeg har et langdistance forhold hvilket bare betyder flere problemer, og derfor kunne jeg godt bruge noget hjælp til at få højere selvtillid så jeg kan blive en god kæreste, og få det godt med mig selv, fordi han fortjener en god kæreste, og vil gerne komme videre.
Hjælp!

Svar:
Kære Kvinde 15 år
Tak for din mail.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du står uendeligt alene med nogle voldsomme belastninger i dit liv. Det gør mig trist, at du i så ung en alder har været nødt til at stå dette igennem på egen hånd.
Du fortæller om din søster og din mor, og jeg får fornemmelsen af, at du har opgivet at række ud og bede om hjælp hos dem , men det har du sikkert nogle gode grunde til.
Det er ubehageligt for dig, at din mor byder sig selv og jeres familie at acceptere din stedfars alkoholmisbrug, jeg forstår fuldt ud din frustration.
Du fortæller, at din første kæreste udsatte dig for voldtægt, da du var kun 12 år gammel, hvilket er en helt utilgivelig og også kriminel handling. Jeg kan høre, at det efterfølgende har været en stor følelsesmæssig belastning for dig, som du har forsøgt at lette ved at skære i dig selv.
Hvor er det skønt for dig, at du nu har fundet en dejlig kæreste , der passer på dig, og at du har mod på at søge kærligheden igen. Det er rart, at der er en i dit liv, der gør dig glad.
Du skriver, at du ønsker hjælp til at bearbejde jalousien og til at få en højere selvtillid, så du kan blive en bedre kæreste, få det godt med dig selv og komme videre.
Jeg tror, at det kan være en stor lettelse for dig og en hjælp til at komme videre, hvis du i en terapeutisk sammenhæng møder andre unge, der er udfordret at problemer, der minder om dine. Vejen til at få det bedre med sig selv kan gå gennem bearbejdning af de ting, du har oplevet. Det handler om at sætte ord på og udtrykke, hvordan det fylder i dit liv..
Der findes forskellige former for hjælp, du kan søge, afhængig af hvad du oplever, der er mest belastende for dig.
De udfordringer, du gerne vil bearbejde, kan tilskrives, at du er vokset op med en alkoholisk stedfar, men det kan også være påvirket af den voldtægt, du har været udsat for, samt andre belastninger du har oplevet i din opvækst.
Hvis du kan mærke, at det er voldtægten, der belaster dig mest, så kan du søge hjælp hos Center for voldtægtsofre. På Center for Voldtægtsofre tilbydes psykologisk behandling, også selv om der er gået måneder eller år siden overgrebet. De har en særlig behandling, der er udviklet til unge.
Center for Voldtægtsofre
Skadestuen
Aarhus Universitetshospital,
Nørrebrogade 44
DK-8000 Aarhus C
Tlf. 7846 3543
E-Mail:
Du skriver øverst i mailen Alkohol og lav selvtillid, hvilket får mig til at tænke, at du måske mest forbinder dit besværlige liv med de belastninger, du dagligt udsættes for i din familie med en alkoholisk papfar. Hvis det er disse belastninger, du ønsker hjælp til at bearbejde og håndtere, så er du velkommen til at kontakte din lokale TUBA afdeling, eller evt. søge hjælp på www.hope.dk I TUBA tilbyder vi gruppeterapi. Man mødes med en terapeut og en gruppe unge, og man arbejder med de udfordringer, de unge finder relevante i forhold til at være vokset op i en alkoholfamilie.
Du fortæller i forbindelse med din selvskade, at du er stoppet med at skade dig selv, da du ikke oplevede, at det var vejen frem. Det er en stærk beslutning, du har taget der. Det får mig til at tænke, at du indeholder en god portion beslutsomhed og styrke. Og det er vigtigt, at du selv får øje på, at du indeholder denne styrke, da den kan være super vigtig for dig, når du begynder at søge hjælp hos andre for at kunne få det bedre.
Jeg synes, det er ret modent og modigt, at du skriver her til Brevkassen, og måske har du allerede derved taget det første lille skridt hen i mod at gøre noget godt for dig selv. Held og lykke med det!
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig lidt på vej, og ellers er du velkommen til at skrive igen.
Bedste hilsner
Jytte