Hej.
Jeg er en pige på 14, som går i 8.klasse. Det er sådan at jeg er skilsmissebarn. Min far er jeg hos hver anden weekend og normalt bor jeg hos min mor.
Når jeg så er hos min far, drikker han og hans kæreste. Jeg føler meget at de vælger alkohol frem for mig.
jeg vil gerne op til min far, men når de efterlader mig alene sent om aftenen, for at tage på værtshus gør det mig utryk og også bekymret på hans vegne.
Jeg ved at han har for højt blodtryk, men om det er alkoholen ved jeg ikke. Er bare bekymret for at han går hen og ender med at dø af alkoholforgiftning. Ham og han kæreste drak i sidste weekend 2 kasser øl til sammen + andet som vodka.
Når jeg er deroppe gør det mig meget utryg, især når de har venner på besøg. De drikker sig alt for fulde, og det er før sket at hans venner ligger an på mig.
Jeg har faktisk ikke lyst til at komme derop mere, men jeg ved ikke hvordan jeg skal fortælle det, uden at gøre ham ked af det.
Hvad skal jeg gøre, for at fortælle ham det??

Svar:
Kære pige
Jeg synes det er både modigt og sejt af dig at du skriver herind. Jeg vil svare dig så godt jeg kan.
Når jeg læser dit brev, ser jeg en pige, som ikke er tryg hos sin far pga. et alkoholmisbrug, som samtidig medvirker til en manglende lyst til at bruge tid sammen. Det er vigtigt at sige, at det på ingen måde er okay at du sættes i sådan en situation. Som forældre har man ansvar for at passe på sine børn og udvise ansvarlighed, omsorg og ikke mindst tryghed. Jeg tænker at din far ikke er i stand til at give dig dette i det omfang en far bør. Jeg tænker derfor også du er en pige, som har brug for hjælp til at håndtere dette og det er derfor rigtig flot du selv søger hjælpen hos TUBA.
Jeg læser i dit brev at din far drikker sammen med sin kæreste, selvom du er på besøg i weekenderne. Du fortæller at de vælger alkoholen frem for dig. Jeg læser at du bliver efterladt til dig selv når de tager på værtshus og samtidig ikke får den nødvendige tid med din far, som jeg tænker du ønsker. Jeg tænker det giver en følelse af svigt når din far vælger alkohol frem for tid med dig. Du fortæller at der også bliver drukket i hjemmet med din fars venner, som kan være ubehagelige ved at ligge an på dig. Du står derfor i en situation hvor ingen af de voksne omkring dig hos din far tager ansvar, men tværtimod skaber utryghed og går langt over dine grænser. Det er vigtigt du ved, det på ingen måde er okay at du stilles i disse situationer og udsættes for denne utryghed og grænseoverskridende måde at blive behandlet på.
Du spørger til hvordan du kan fortælle din far du ikke har lyst til at besøge ham. Det er et stort skridt for de fleste at sige fra over for en forældre, når alkoholen har overtaget og er blevet til et misbrug. Du er bange for at gøre ham ked af det, hvilket er forståeligt, da du naturligvis er glad for din far og ønsker ham det bedste, men det er samtidig vigtigt du passer på dig selv. Jeg tænker om du har en anden voksen, som du er tryg ved og som du kan dele dine tanker med, evt. din mor eller en anden som du selv tænker er god at betro sig til Det. er vigtigt ikke at stå alene i det og få støtte fra en voksen, som kan hjælpe med at få sagt fra. En voksen vil også kunne hjælpe med at gøre det klart for din far hvad det handler om og få sagt højt at din far bør søge hjælp til sit alkoholmisbrug. Det vil samtidig være vigtigt at du efter denne snak med din far har en voksen at dele dine tanker med og fortælle hvordan du har det samt hvilke tanker og følelser det giver dig. Sommetider kan det også være rart at dele sine tanker og følelser med nogen som har stået i lignende situationer.
Når du taler med din far, er det vigtigt at du fortæller ham så præcist du kan, hvordan du har det og hvorfor du ikke har lyst til at besøge ham. Du kan også sige til ham, at du ikke siger det, for at I skal diskutere det eller diskutere hans alkoholforbrug, men at du bare siger det, fordi du har brug for det. Du kan f.eks. sige til ham
”Far jeg har ikke lyst til at besøge dig mere, jeg bliver utryg når I efterlader mig alene om aftenen for at gå på værtshus. Jeg bliver også utryg når du har venner på besøg og de lægger an på mig. Det kan jeg ikke lide og det vil jeg ikke udsætte mig selv for igen. Derfor vil jeg ikke besøge dig mere.”
Hvis du har lyst til at se din far indimellem, kan du måske tilføje, at du gerne vil have at han f.eks. besøger dig, når han er ædru. Jeg ved ikke om det er en mulighed? Måske giver det mening at tale med din mor eller en anden voksen om hvilke muligheder der er, for at du kan se din far indimellem, hvis du har lyst til det?
Jeg har lyst til også at sige til dig, at voksne mænd ikke må lægge an på piger på 14 år. Det er ikke okay. Jeg kan godt forstå at du bliver utryk og jeg bakker dig fuldstændig op i at du skal sige fra overfor det! Er der mon nogen omkring dig, som også vil bakke dig op i det?
Jeg tænker om TUBAs chatrådgivning kunne være en mulighed, hvis du har lyst til at prøve det. Her er det muligt at møde andre unge, som har oplevet noget lignende en selv og dele de tanker der opstår og oplevelser man har med sig. Det kan give en følelse af man ikke er alene og også føle en større forståelse for hvad man står i, når de andre kender til det.
Til slut vil jeg endnu en gang rose dig for at kontakte TUBA. Som alle andre fortjener du at have ansvarlige voksne omkring dig og få den hjælp til at håndtere din fars alkoholmisbrug som er nødvendigt. Ved at du vælger at åbne op omkring det, er du allerede på vej i den rigtige retning og gør hvad du kan for at passe på dig selv og skabe bedre muligheder for et ordentlig far – datter forhold i fremtiden, ved at sige fra over for din fars alkoholmisbrug.
Venlig hilsen
Malene, TUBA