Hej Tuba. Jeg er som mange herinde vokset op med en far som er alkoholiker. Det har gået mig meget på og jeg har ikke rigtig følt for at kunne fortælle ham det. Jeg ser ham hver anden Lørdag hvor jeg er hos ham fra klokken 10-17. Jeg bor hjemme hos min mor hvor tingene heller ikke går så glat. Jeg er heletiden uvenner med min mor og det ender ofte galt. Sidste gang endte det så galt at jeg gjorde ALT for at komme ud af døren. Vi er i gang med at få hjælp, men jeg føler at intet er godt i mit liv. Jeg er begyndt at få selvmordstanker og jeg ser mig selv ofte som tyk. Mine venner og familie ser det som et kæmpe problem, men jeg ved ikke hvordan jeg skal takle det. Da jeg var mindre gik jeg i en børnegruppe for folk som går og har de samme problemer som mig. Det hjalp meget, men der havde jeg heller ikke problemerne med selvmordstanker, se sig som tyk eller for den skyld problemerne med min mor. Jeg synes tingene bliver sværere og sværere og jeg føler at mange ting går ned af bakke, men jeg er ikke typen der giver op eller kunne finde på at gøre mig selv ondt. Jeg har prøvet at snakke med nogle forskellige voksne om mine problemer og de har alle sagt at jeg har brug for hjælp. Det har jeg også, men det gør mig stadig bange ved tanken om hjælp fra nogle jeg ikke kender. Jeg har en bror på 27 år. Han ryger hash så der er heller ikke altid så meget hjælp at hente derfra. Ikke at han ikke hjælper det gør han og jeg føler jeg kan komme til ham hvis der er noget. Men alligevel føler jeg mig ikke hjemme nogen som helst steder. Jeg håber på et hurtigt respons, og at i kan hjælpe mig… Mvh. {navn}

Svar:
Hej 15-årige
Tak for din henvendelse. Det lyder som om du har alt, alt for meget at kæmpe med og jeg er enig med de voksne omkring dig som siger, at det er tid til at få hjælp!
Det er godt at høre at du har gode erfaringer med at komme i en børnegruppe. Det nytter nemlig at finde nogle at dele tanker og problemer med. Og det er vigtigt at gøre det i tide.
Du kan få hjælp på flere måder: Du kan bede din mor eller en lærer på din skole hjælpe dig med at skaffe hjælp på kommunen. De skal nemlig hjælpe unge under 18. Eller du kan opsøge din nærmeste TUBA-afdeling og komme til en forsamtale. I TUBA er der grupper for unge, der har en eller flere forældre med alkoholproblemer. Du kan se hvor du kan finde din nærmeste afdeling her.
Det er godt du holder ud, men det er heller ikke godt at klare alting selv. Særligt ikke hvis man begynder at få tanker om ikke at kunne holde ud at leve eller at være for tyk. Så er med ved at være ved en grænse for hvad man kan holde til.
Man kan få det meget bedre af at begynde at snakke om det der er svært. De fleste synes det er et svært skridt at tage at fortælle om alt det svære til fremmede den allerførste gang. De fleste bliver også rigtig glade i længden for at de kom over den ‘hurdle’ og kom igang med at tale.
Jeg håber du snart får skaffet dig hjælp. Du har nemlig fortjent at have det godt.
Jeg ønsker dig alt det bedste
Christina D, TUBA