Hey TUBA,
Jeg er en pige på 18 år der efterhånden er i vildrede. Min mor er alkoholiker, og har været det siden 2004. Hun har op- og nedture i forbindelse med alkoholismen, ud fra dette skal forstås, at hun drikker i perioder. Når hun er fuld er hun spydig og ubehagelig, og gør mig utroligt ked af det.
Da jeg var 15 forsøgte jeg at fortælle hende, hvordan jeg har det med at hun drikker, hun lyttede ikke, og har ikke respekteret mit ønske om at hun stopper. Det er hårdt for mig at se på, og hun lytter ikke længere hvis jeg beder hende lade være med at drikke. Nu snerrer hun bare at jeg “skal tage det lidt roligt”.
Mine forældre er skilt, og jeg bor for mig selv i en lejlighed min far støtter økonomisk. Min far bor med sin kæreste og deres barn, og min mor bor med min lille søster. Fordi hun bor så relativt langt væk, og fordi jeg ikke har så meget tid, ser jeg hende sjældent. Dertil ringer hun aldrig til mig eller spørger hvordan det går når vi ses. I år fik jeg ikke engang en fødselsdagsgave.
Min mor driver mig til vandvid: Hun fylder min hverdag med stress og bekymringer, og jeg kan ikke slappe af. Jeg er sågår begyndt at sove dårligt. På grund af disse ting er jeg nu seriøst begyndt at overveje at droppe kontakten til hende, problemet er bare, at det ville forstyrre hele min familie (Jeg har nogle relativt indviklede familieforhold og en hæftig socialarv fuld af svigtende forældre, alkoholisme og tabuer). Jeg tør derfor ikke rigtigt bryde med min mor, men jeg har lyst til det, inderligt. Fordijeg håber at hun så måske ville kunne forstå hvor langt ud hun har drevet mig, og måske på den måde blive drevet til at stoppe med at drikke.
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, det er nogle store ting jeg kæmper mod, da min mor ikke bare er alkoholiker, men også stædig som et æsel og alt for stolt til at indrømme sit problem.
Hvad fa’en skal jeg stille op?

Svar:
Kære du
Jeg er glad for at du skriver herind og fortæller om hvordan du har det. Der er desværre mange børn af alkoholmisbrugere der oplever stress, bekymringer og søvnproblemer som du fortæller om. Du fortæller at du overvejer at droppe kontakten til din mor, pga. de vanskeligheder du oplever. Du skriver også, at du håber at din mor vil blive drevet til at stoppe med at drikke, hvis du dropper kontakten med hende. Jeg vil gerne være helt ærlig overfor dig og fortælle dig, at min erfaring er, at de fleste drikker videre selvom deres børn dropper kontakten til dem. At droppe kontakten er ikke en sikker metode til at få den drikkene til at stoppe med at drikke. Det der skal til for at den drikkene stopper med at drikke er, at den drikkene selv beslutter sig for at stoppe og for at få den hjælp der skal til.
Hvis du vælger at droppe kontakten til din mor, skal du være bevidst om, at det sandsynligvis ikke ændrer noget i forhold til din mors misbrug. Det siger jeg ikke for at tage modet fra dig, men for at du kan være så realistisk som muligt.
Der kan være mange andre gode grunde til, at droppe kontakten til din mor. Måske vil du opleve mindre stress og bekymringer, men det kan også være du vil blive mere bekymret, fordi du ikke kan tjekke op på, hvordan hun har det. Jeg tænker det vigtigste er, at du holder fokus på, hvad du selv har brug for og hvad det ville give dig, at droppe kontakten til din mor. Måske er det også en god ide ikke at være ultimativ, men give dig selv lov til at have kontakt med din mor, i det omfang du har lyst til det. Det kan være du får lyst til at have kontakt med hende på et senere tidspunkt eller at der kommer begivenheder, hvor I begge to er inviteret og hvor du gerne vil være der, også selvom din mor er der. Nogle unge dropper kontakten til deres drikkende forældre i kortere eller længere perioder, andre sætter grænser for kontakten som f.eks. handler om, at de kun vil være sammen med den drikkene når denne er ædru. Det er forskelligt hvad der fungerer bedst for den enkelte. Jeg tænker du skal have fundet ud af, hvad der er bedst for dig i forhold til at få mere fokus på dig selv i din hverdag og mindre fokus på din mor, så hun ikke fylder din hverdag med stress og bekymringer. Jeg kan ikke ud af dit brev læse, præcis hvad det er din mor gør, som giver dig stress og bekymringer, men jeg tænker at det er det, du skal have fundet en måde at håndtere på, så det fylder mindre.
Mange unge har gavn af, at have en at tale med i den proces det er, at finde ud af om man skal have kontakt med den drikkene eller ej. Måske kunne det også være noget for dig? Du er meget velkommen til at henvende dig i den TUBA afdeling som er nærmest dig. Det er gratis at gå her i TUBA.
Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive igen, eller til at logge på chatrådgivningen, hvis du har lyst til at tale lidt mere med en rådgiver om din situation.
Bedste hilsner
Camilla, TUBA