Hej….
Jeg er en pige på 17 år, min far har drukket i mange år. Og nu kan jeg ikke holde det ud mere mere, så vil høre hvad regler der er for behandling af alkoholiker
vh E

Svar:
Kære E
Det lyder til at være en rigtig hård situation, du står i. Du skriver “nu kan jeg ikke holde det ud mere”, så jeg er rigtig glad for, at du skriver herind for at høre, hvilke muligheder du har. Du spørger om, hvilke regler der er for behandling af alkoholmisbrugere, og jeg vil forsøge at svare dig så godt, jeg kan.
Reglerne er, at hvis en alkoholmisbruger henvender sig ved sin kommune og fortæller, at han/hun har et alkoholmisbrug, skal kommunen give gratis behandling til ham/hende inden der er gået 14 dage. Det er som regel terapi, de tilbyder. Det kræver dog, at den misbrugende selv henvender sig.
En anden regel er, at hvis kommunen for eksempel får at vide, at et barn mistrives pga. sin forælders misbrug, skal de reagere. Det kan kommunen både få at vide af en lærer, en nabo eller barnet selv. Når jeg skriver, at de skal reagere, betyder det ikke, at de skal fjerne barnet eller gøre noget andet drastisk. Det betyder, at de skal vurdere, om der er et problem og hvor stort problemet er. Ud fra det, vil de finde ud af, hvad de skal gøre. Som regel finder de en måde at hjælpe familien på. Det er altså kommunen, som vurderer, hvilken hjælp familien har brug for.
Afslutningsvist vil jeg lige gøre dig opmærksom på, at du er meget velkommen til at starte i terapi i TUBA, hvis du skulle have lyst. Du kan læse mere og finde din nærmeste afdeling her: http://mono7.itk.host/hj%C3%A6lp”>https://tuba.dk/hjælp .
Jeg ved ikke, om du kan bruge mit svar? Ellers er du meget velkommen til at skrive ind igen.
De bedste hilsner
Mette, TUBA