Jeg er en pige på 21 år, mine forældre blev skilt da jeg var 4. Min far drak fra jeg blev født og til jeg var 15, siden da har han ersattet hans alkoholmisbrug med hash. Jeg har haft svært ved at tilgive ham da han også i mange år har gjort stor forskel på mig og min søster både følelsmæssigt såvel som materielt. Ham og min søster er begge rigtig gode til at give mig dårlig samvittighed da min søster for længst har tilgivet ham. Nu er han så begyndt at give mig og penge og gaver og jeg får pludselig vildt ondt i maven når han giver mig noget, jeg føler dårlig samvittighed over jeg ikke bare kan tilgive ham og føler måske at det er min tilgivelse han søger når han giver mig alt det her og den kan jeg ikke bare give ham fordi han giver mig en tablet. Skal det virkelig være så hårdt både når de ryger ned men også når de prøver at være søde 🙁 Jeg tør aldrig helt give slip og regne med at han nu slår til som far.
Hvordan slipper jeg af med denne dårlige samvittighed? Er det nomalt ikke bare at tilgive eller er jeg helt galt på den?

Svar:
Kære du
Tak fordi du skriver ind. Jeg kan godt forstå, du har svært ved at håndtere din relation til din far, når både et alkoholmisbrug, et hashmisbrug og forskelsbehandling på dig og din søster har spillet store roller i jeres relation.
Du spørger om, om det er normalt, at man ikke bare kan tilgive, eller om du er helt gal på den. Jeg ved, at rigtig mange andre har meget svært ved at tilgive sin drikkende forælder, og at det kan tage flere år – du er derfor ikke helt gal på den, og jeg synes derfor ikke, at din far og søster kan være bekendte at give dig dårlig samvittighed. Dig og din søster er to forskellige personer, og det er derfor helt naturligt, at I også har forskellige reaktioner på jeres fars misbrug – også selvom I er søskende.
Du spørger også om, hvordan du slipper af med den dårlige samvittighed. Det er meget forskelligt, hvad der virker, og hvor længe det tager. Jeg tænker faktisk, at det er godt, at du er bevidst om, hvad der sker i dig selv, når du kan mærke, at du faktisk ikke er klar til at tilgive ham. Har du snakket med ham og fortalt ham, hvordan det har været for dig, at han har misbrugt i en stor del af dit liv? Eller prøvet at spørge ham om, hvorfor han pludselig er begyndt at give dig fine gaver? Det kan være, at han vil sige, at han har dårlig samvittighed, og du dermed vil se nogle følelser fra ham, som gør det lettere for dig at tilgive – eller bare komme et stykke tættere på tilgivelse. Hvis du beslutter dig for at snakke med ham, tænker jeg, at det vil være vigtigt, at din søster ikke er til stede, så I alene kan snakke om det ud fra hinandens synspunkter, hvor du ikke føler, at de sammen giver dig dårlig samvittighed.
Du er altså slet ikke gal på den, og dine følelser er helt naturlige. Jeg synes, det er rigtig sejt, at du står ved dine følelser, selvom det kan være hårdt, og selvom du oplever modstand fra din far og søster. Så bliv endelig ved med at stå ved dine følelser, uanset hvad du føler.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
De bedste hilsner
Mette, TUBA