Hej jeg vil gerne have nogle tips over hvordan jeg kan komme over dårlige minder og dårlige mennesker. Er altid sur har lyst til at slå alt når jeg kommer i tanke om det HJÆLP

Svar:
Kære du!
Tak for dit brev.
Forstår jeg dit brev korrekt, når jeg tænker, at du gerne vil have nogle råd til, hvordan du kan komme dig over dårlige minder og måske også passe på dig selv i relationer, som ikke er så gode for dig?
TUBA støtter børn og unge, der vokser op med misbrug. Jeg tænker på, om dine dårlige minder bunder i sådan en baggrund?
Dårlige minder kan være nedbrydende og forringe vores livskvalitet – egentlig gør de os slet ikke noget godt, så jeg kan godt forstå, hvis du bliver vred, når du tænker på dem.
Desværre kan vi ikke fjerne de dårlige minder, men det du kan gøre er måske at arbejde med de minder, der er positive. I starten kan det måske være svært af få øje på dem, men ved at begynde at fokusere på det postive omkring dig kan du måske finde dem frem.
Min erfaring siger mig, at det kan være en svær proces, fordi der lægger et stort arbejde i at “glemme” og acceptere de dårlige minder. Lige meget hvad, så vil de altid være en del af vores historie – men når vi accepterer dem, så kan de med tiden synes mindre og mere ubetydelige.
Jeg vil gerne sende dig nogle øvelser, som kan være gode, når man vil arbejde med at flytte fokus fra det negative til det positive i ens liv. Du skal selvfølgelig handle efter det, der passer bedst til dig og din situation.
Men inden jeg gør det, så er det vigtigt for mig at skrive, at man indimellem kan have brug for at få bearbejdet de dårlige minder, for at kunne acceptere dem. Måske er TUBA en mulighed? Her er der mulighed for at møde andre børn og unge, som ofte sidder med de samme eller lignende tanker.
Øvelser:
Taknemmelighedslisten: hver dag, inden sengetid kan du sætte dig og skrive mindst tre ting ned, som har gjort din dag positiv. Det kan være alt fra helt små ting som “et godmorgen” fra naboen eller at solen skinnede til mennesker i dit liv, som du er taknemmelig for at have i dit liv.
Mindfulness og meditation: har arbejder man med sit åndedræt og sin opmærksomhed. Det kan være svært i starten, men hvis man giver det tid, så kan det hjælpe en til at finde ro og holde sin opmærksomhed på det positive og det, som styrker en i hverdagen.
Jeg håber, at du kunne finde lidt råd i mit svar til dig. Du er meget velkommen til at skrive igen, hvis du har lyst og behov.
Mange hilsner, Carina TUBA