Sagen er den, at både jeg og min kæreste er vokset op med en far der drikker for meget. Min kæreste rør ikke alkohol særlig ofte. Men når han gør, så drikker han til han sejler. Han kan simpelthen ikke styre det eller beherske det. Når han først har drukket et par øl, så starter lavinen. Derudover skifter han ofte personlighed når han drikker. Han bliver kold og kynisk. Alle hans følelser forsvinder ud, som alkoholen kommer ind. Han har altid de bedste intentioner inden han skal til fest. Men ender altid med at drikke sig fra sans og samling. Han kan simpelthen ikke styre det. Er det en form for alkoholisme, trods han drikker sjældent?

Svar:
Mange tak for dit spørgsmål.
I dit brev læser jeg, at du og din kæreste er vokset op med fædre der drikker for meget. Din kæreste rører ikke alkohol særlig tit, men når han gør, oplever du at han “drikker til han sejler”, at han skifter personlighed, bliver kold og kynisk og at hans følelser forsvinder ud. Du skriver, at du oplever, at han drikker sig fra sans og samling og at han ikke kan styre det. Du spørger derfor, om det er en form for alkoholisme, når han sjældent drikker. Jeg skal forsøge at svare dig så godt, jeg kan.
Det er et super relevant spørgsmål du stiller, og jeg kan sagtens forstå, at det er sådan et spørgsmål som kommer frem.
I kraft af at du selv er opvokset med en far med et alkoholmisbrug, tænker jeg, at du på godt og ondt er meget opmærksom på tegn som kan indikere et misbrug. Du beskriver så fint, hvordan din kæreste ændrer personlighed og hvordan du oplever, at han ikke kan stoppe igen, når han først har drukket et par øl. Mon det er nogle tegn som du kan genkende fra din far?
Det at være opvokset i et miljø, hvor der har været et alkoholmisbrug, kan gøre at man er mere disponeret end andre, til at udvikle en afhængighed af alkohol,- det betyder dog ikke, at man gør det. Jeg tænker, at det på baggrund af din egen og din kærestes erfaringer med alkoholmisbrug i familien, er en god ide at være opmærksom på sit eget forhold til alkohol, men det er også vigtigt ikke at være overopmærksom og dermed sammenligne adfærd og misbrug. Jeg ved ikke, om det er noget, du kan genkende, eller om det giver mening for dig, men det er måske en reminder som du af og til kan hente frem, når du bliver i tvivl om, hvad det er du ser.
Du skriver, at det er sjældent, at din kæreste drikker alkohol. Alene på baggrund af det, mener jeg ikke, at det vil være helt legitimt at kategorisere det som alkoholisme, da det karakteriseres som et stærkt og ofte tvangspræget behov for at drikke alkohol. For at forbruget af alkohol udvikler sig til alkoholimse er der forskellige indikatorer som skal være gældende. Det kan du bl.a. hente råd og vejledning omkring hos din kommunes misburgscenter.
I TUBA har vi en online chatrådgivning, hvor du har mulighed for at skrive ind mandag, onsdag og torsdag fra 18-21. Her kan du skrive ind, hvis du får spørgsmål eller har brug for at dele dine oplevelser. Du kan se mere her: https://tuba.dk/chat
Jeg håber, at mit svar giver mening for dig. Ellers er du meget velkommen til at skrive ind til brevkassen igen.
Kærlig hilsen, Maria TUBA.