Hej..
Min far har drukket hele mig og min søsters barndom og min søster er nu 30 år og jeg selv 26 år. Min mor er stadig sammen med min far men er lige så ked af hans misbrug som os. Vi snakker tit om det, min mor og os. Men vi har aldrig rigtig sagt til ham hvor træls vi synes det er. Nu er jeg gravid og min bekymring går på at jeg ikke er interesseret i at mit barn skal se sin morfar som konstant beruset. Min mor har tit sagt til ham at hun sys det er træls og så holder han lidt igen et par dage, men starter op igen. Nu er mit spørgsmål så om det er for sent at ydre sin bekymring? Og om jeg overhovedet skal gøre det? Er virkelig i tvivl. Men kan ikke lade være med at tænke på mit kommende barns tarv. 🙁
Mvh. Mig

Svar:
Kære du
Er det for sent at sige noget og ytre min bekymring for min fars alkoholmisbrug spørger du?
NEJ, det er aldrig for sent at for dig at stå ved dig selv og fortælle din far, hvad hans misbrug gør ved dig. Det har du lov til at gøre, lige når du har lyst.
Jeg kan forstå på dig, at du tænker over det nu, da du er gravid og ikke ønsker at dit barn skal se din far beruset. De belastninger man lider under med en drikkende far varer hele livet, og udfordringen med, hvordan du skal forholde dig til din far fortsætter. Snart har du ikke kun en drikkende far, dit barn har også en drikkende morfar. Hvordan vil du forholde dig til det? Skal dit barn se sin drikkende morfar? Hvis ja, på hvilke betingelser? Hvordan skal kontakten være? Hvordan fortæller du dit barn, at det har en drikkende morfar, og hvornår? Dilemmaerne er mange og smerten ved at have en far der drikker, kan formentlig mæskes på ny, nu hvor du må gøre dig disse overvejelser.
Der er én ting der er særligt relevant at overveje i forbindelse med, at du fortæller din far hvad hans misbrug gør ved dig og dine bekymringer omkring det. Spørg dig selv ‘hvad ønsker jeg at opnå med det?’.
Du fortæller at din mor flere gange har nævnt for din far at hun synes det er træls han drikker og du fortæller at det har bevirket at han holder igen i et par dage. Hvad forventer du at der sker, hvis du siger til ham at du også synes det er træls og at du ikke har lyst til at dit kommende barn skal se ham beruset? Min erfaring siger mig, at det formentlig ikke vil ændre på din fars misburg. Måske vil han holde igen nogle dage, som han har gjort før. Måske vil han blive vred, formentlig fordi du konfronterer ham med noget som han inderst inde skammer sig over. Måske vil han benægte at han drikker for meget og sige at du er helt urimelig. Det er ikke til at vide, hvordan han vil reagere. Jeg siger ikke det her til dig, for at tage modet fra dig, hvis du håber at din far erkender at han har et problem og gør noget ved det. Jeg siger det for, at du kan være så realistisk som muligt.
Måske behøver dit mål ikke være, at din far lytter og tager det til sig. Dit mål med at sige noget til ham, kan også være at du står ved dig selv og siger fra. Da du var barn kunne du ikke gøre det og der var ikke andre der gjorde det for dig. Nu er du voksen og bestemmer selv, hvordan du vil være sammen med andre menensker, også din mor og far. Du kan selv sige fra og sætte grænser. Både på dine egne og på dit barns vegne. Hvis du ikke mener dit barn skal være sammen emd din far når han er beruset, så er du i din gode ret til at sige fra. Du skal formentlig forberede dig på, at det er dig der må tage ansvaret for, hvordan dit barn (og du selv) skal have kontakt og være sammen med din far. Du må forberede dig på, at selvom du siger noget til din far, så har du også et valg du må tage. Giver det mon mening det jeg taler om her?
Jeg håber mit perspektiv bidrager med noget til dine overvejelser i forhold til om du skal sige noget til din far. Du er altid velkommen til at skrive igen.
Bedste hislner
Camilla, TUBA