Hej, jeg er i tvivl om TUBA er for mig.
Min far blev i sommers “konstateret” alkoholiker, og derfor forlod min papmor ham, og får ham til at udstå som en dårlig person, men i min verden, har min far altid været min helt.
Han var dog stadig lidt min helt, for han har en datter med min papmor, hun er kun 6 og han vidste, at hvis ikke han gjorde noget ved det, ville det være begrænset hvor meget han ville se min søster, så han hældte alle sine øl ud dagen efter min papmor var taget afsted (en torsdag) og om mandagen, havde han en aftale med din læge og kom på antabus. Men jeg kan bare se på min far, at det er mærkeligt. Han har klaret sig godt, og er kommet på nogle andre piller (jeg ved ikke hvad det er for nogle, men nogle hvor man kan drikke 1-3 genstande før man får det dårligt) og det udnytter han, eller ved ikke om man så at sige kan sige udnytter det, men han drikker 1 øl hver dag, jev ved ikke om jeg synes det er en god ide når det er mindre en 6 måneder siden han kom på antabus.
Mit spørgsmål er, om det her er stedet for mig, for han har jo gjort noget ved det, så man vil jo nok ikke kalde det at han har et alkohol problem?
Hilsen {navn}.

Svar:
Kære {navn}
Tak for dit brev, hvor du fortæller om din fars forbrug af alkohol og spørger, om TUBA er stedet for dig. Som jeg forstår det, du skriver, er du lidt usikker på, om din far har et alkoholproblem, og om du kan komme i TUBA, hvis han ikke har, eller er ved at gøre noget ved det. Hvis det er rigtigt forstået, vil jeg sige til dig, at TUBA er for alle unge, der er vokset op med forældre, hvis forbrug af alkohol har sat præg på deres barndom og ungdom. Og det lyder det for mig som om, din fars forbrug af alkohol gør.
Som jeg læser dit brev, har din far haft, og har måske stadig, et problem med alkohol. Det lyder som om, det påvirker dig og dit forhold til ham. Du bliver i tvivl om, om den måde, han drikker på, er godt, og det bekymrer dig. Samtidig har du det også svært med, at din far bliver udstillet som en dårlig person, fordi han har fået prædikatet alkoholiker. Du holder af din far, og synes han gør noget for at løse sit problem, og samtidig er du bekymret for, om det nu er godt nok. Jeg tænker, at det er et svært sted at stå. Du vil ham det bedste, og samtidig er det svært som datter at gøre noget, for din far er den eneste, der kan gøre noget ved situationen. Så jeg tænker, at det ikke handler som meget om, om din far har et alkoholproblem eller ej, men mere, at du synes, det er svært at forholde dig til din fars liv med alkohol, og hvad det gør ved dig og dit forhold til din far. Og det synes jeg absolut er værd at få noget hjælp til i TUBA.
I TUBA har du mulighed for, enten gennem individuelle samtaler eller i grupper, at arbejde med dine følelser i forhold til din far og finde frem til, hvordan du kan forholde dig til dem. Før man begynder i et forløb i TUBA, kommer man altid til en forsamtale, hvor man kan tale med en terapeut i TUBA om, hvad TUBA kan tilbyde, og hvor man kan få en fornemmelse af, om TUBA er noget for én. Hvis du har mod på det, synes jeg, du skal udfylde den formular, der ligger på TUBAs hjemmeside http://tuba.dk/hj%C3%A6lp under menuen i højre side, der hedder ’Kontakt din TUBA-afdeling’, og på den måde få en samtale i TUBA.
Jeg håber, at jeg har forstået dig rigtigt, og at du ud af det, jeg skriver, kan læse, at du har alt mulig grund til at kunne henvende dig i TUBA – også selvom du er i tvivl om din fars forbrug af alkohol. Det er altid godt at spørge om hjælp, hvis der er noget, der er svært at stå med alene. Så det er godt, du skrev. TUBA har hjulpet mange, der har haft det svært med deres forældres forhold til alkohol, forhåbentlig får du også lyst til at se, om TUBA er noget for dig. Jeg ønsker dig det bedste fremover.
Kh
Christine