Jeg ved faktisk ikke hvad jeg vil spørge om. Faktisk mest om der er noget eller nogen der kan hjælpe mig til at få styr på min fortid og få lagt låg på den, for nutiden er også utrolig svær for mig.
min far var alkoholiker og var voldelig over for min mor, han var manipulerende og utaknemmelig overfor andres hjælp og omsorg for ham. Min mor og far blev skilt da jeg var fem. Det var en svær skilsmisse og kostede min mor blod, sved og tåre, så hun søgte også tit flasken – i perioder var den hendes bedste ven. Som mange andre børn har jeg hældt vin ud i vasken og været meget bange og flov. Jeg var dog beheldet med en mormor der kunne tage sig af mig når det hele brændte på.
jeg valgte da jeg var syv ikke at se min far mere. Også dette var svært for mig og førte ofte til psykiske krige og sammenstød mellem min mor og far og mig selv i midten.
min mor kom i behandling for hendes afhængighed da jeg var ni. Jeg boede hos en usympatisk lærer som havde været min ufrivillige “støttepædagog”. Da det ikke fungerede og hun også forsøgte at vende mig mod min mor kom jeg til at bo hos mine naboer som selv havde to små piger.
min mor holdt sig ikke fra flasken efter behandlingen og er stadig den dag i dag det man nok vil kalde kvartalsdranker.
i denne sommer var jeg hjemme hos min moster og hendes mand i deres sommerhus (de har været her hele tiden, men ikke hjulpet ret meget til med min mor, men har givet mig gaver og dyre ting..) men onkel gav sig så til at tage på mig i en seksuel hensigt. Da jeg sagde til min moster gav hun udtryk for at det var min egen skyld, min mor havde drukket så da jeg kom hjem var hun ikke til megen hjælp og min mormor, som jeg troede jeg kunne regne med, synes jeg har overreageret og kan ikke forstå hvorfor jeg skal straffe hende. “Det er der mange der er udsat for” siger hun.
så efter en traumatisk barndom, så kommer det her seksuelle overgreb og det var bare dråben. Jeg er helt kortsluttet og ved slet ikke hvordan jeg skal overleve det her også. Min krop er ulækker, hele mit sind skriger og jeg kan ikke sove. Jeg græder og er bange hele tiden. Jeg har veninder og min mor støtter mig nu hvor hun er ædru, men det er ikke nok, jeg får det ikke bedre.mjeg føler mig meget alene og kan ikke overskue noget som helst. Jeg går i 2.g og har allermest lyst til at grave mig ned.
hørte om tuba da jeg var på rigshospitalets center for seksuelle overgreb. Jeg er i forbindelse med en sygeplejerske og en psykolog der, men der er så lang ventetid på alting og jeg bliver bare mere slidt hele tiden.
Spørgsmålet er: hvem kan hjælpe mig? Hvad skal jeg gøre? Hvem kontakter jeg?

Svar:
Kære du
Sikke meget du har været igennem, jeg kan godt forstå at du føler dig helt ‘kortsluttet’.
Du spørger hvem der kan hjælp dig, og hvem du skal kontakte, her er et par bud:
Psykologen på Rigshospitalet – jeg er ikke helt med på, om det er der der var lang ventetid?
Den TUBA afdeling der er nærmest dig. I TUBA kan du gå i terapi individuelt eller i gruppe. Du finder en oversigt over vores afdelinger her http://www.tuba.dk/hjælp.
For at komme til den første samtale i TUBA, skal du skrive en mail til afdelingen, hvor du fortæller at dine forældre drikker og at du gerne vil i et forløb i TUBA. Herefter vil du blive kontaktet af afdelingen.
Din sagsbehandler hos kommunen. Hvis du ikke ved, hvem din sagsbehandler er, kan du kontakte kommunen og få det oplyst. Din sagsbehandler vil kunne oplyse dig om, hvilke muligheder der er for hjælp i din situation. Måske er der via kommunens alkoholbehandling også et tilbud til pårørende, det kan du undersøge ved at kontakte alkoholbehandlingen i din kommune.
Center for seksuelt misbrugte http://www.csm-ost.dk/
Her er der både telefon,- chat- og fysisk rådgivning. Jeg tror også de ved, hvilke andre muligheder der er for hjælp i dit område.
Det er de muligheder jeg tænker er mest oplagte for dig at kontakte. Jeg håber, at du et af stederne hurtigt kan få den hjælp du har brug for, både så du kan få bearbejdet det seksuelle overgreb du har været udsat for og også så du kan få arbejdet med din fortid og din opvækst med to drikkende forældre. Du kan overveje og det måske er en ide f.eks. at få hjælp hos CSM nu og samtidig skrive dig på venteliste til TUBA. I CSM vil fokus være på det seksuelle overgreb, i TUBA vil fokus være på din opvækst med drikkende forældre, måske vil du have gavn af, at få hjælp begge steder.
Du er velkommen til at skrive igen, hvis de muligheder jeg har beskrivet ikke lige matcher det du søger.
Kærlige hilsner og tanker
Camilla, TUBA