Hej Tuba.
Jeg fandt ud af for ca et år siden at min far er alkoholiker. Men for nylig så jeg det ‘i action’. Jeg ved han elsker alle hans tre børn og nye kone, men alligevel drikker han hver dag, og det gør mig ked af det.
Før i tiden hjalp min kæreste mig igennem hverdagsbesøgene hos min far og sådan, men for omkring en måned siden slog vi op (hvilket kun gjorde mig endnu mere ked af det). Så nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre. Så nu prøver jeg her; hvilke krav kan man stille til en alkoholiker? jeg har dårlig samittighed, fordi jeg hader at besøge min far, hader at snakke i telefon med ham, og jeg er sur på mig selv fordi jeg ikke vil være sammen med min egen far. Jeg vil ikke have han drikker og i hvert fald ikke når jeg er sammen med ham, fordi jeg bliver så ked af det hver gang og får mindre lyst til at komme igen. Så skal jeg sige han ikke må drikke overhovedet eller bare ikke må når jeg er på besøg? Hvilke krav kan man være bekendt at stille til en alkoholiker/far?
Hilsen Anna

Svar:
Kære Anna.
Tak for din henvendelse til Tuba’s brevkasse, jeg vil gøre mit bedste for at svare dig på dine spørgsmål.
For et år siden fandt du ud af at din far er alkoholiker, og fornylig så du det, altså oplevede ham fuld forestiller jeg mig. Og du er blevet ked af at han drikker hver dag. Du ved han elsker sine 3 børn og sin nye kone, og jeg tænker at du derfor ikke kan forstå hvorfor han vælger alkoholen over sin familie, mon det er sådan det er?
Du skriver at din kæreste plejer at hjælpe dig i forhold til din far, men efter i er gået fra hinanden har du ingen at støtte dig op ad, og du blev endnu mere ked af det efterfølgende, det kan jeg godt forstå, lige nu er du alene om alle de tanker du gør dig om din far’s og din relation, og midt i dette må du føle dig meget ensom.
Jeg læser i dit brev at du er usikker på hvilke krav du kan stille til din far. Du kan ikke lide at besøge ham, du hader at tale i telefon med ham, og du vil ikke være sammen med ham og det giver dig dårlig samvittighed at have det sådan med din egen far, og du ender så med at blive sur på dig selv.
Jeg har brug for at fortælle dig, at du befinder dig simpelthen i en enorm svær følelsesladet situation, en situation man slet ikke skal være i når man er 17 år, så jeg kan rigtig godt forstå at det lige nu er hårdt for dig, og du ikke ved hvad du skal gøre, eller hvordan!
Jeg fornemmer klart at du er usikker på dine rettigheder i forhold til din far, jeg satser på at det er rigtigt tolket af mig, for det er det jeg vil tage udgangs punkt i.
Lad mig slå det fast med det samme! Du bestemmer hvem du vil være sammen med i dit liv, og du har ret til at sige fra når en situation ikke føles behagelig, og du mærker ulyst til at være der.
Du har også ret til at stille alle de krav du vil og har brug for, det er dog vigtigt at du ved, at din far kan til hver en tid sige nej til dine krav, men det betyder ikke at du ikke skal stille dem!
Hvordan tror du han ville reagere hvis du fortæller ham, hvor ubehageligt du syntes det er at han drikker? Hvad tænker du der vil ske hvis du siger til ham at du kun vil være sammen med ham når han er ædru? Hvordan mon han ville reagere hvis han vidste hvor ulykkelig du bliver når han er fuld?
Tænk lidt over disse spørgsmål, måske det kan hjælpe dig til at finde modet til at konfrontere din far med konsekvenserne af hans alkohol forbrug, og måske han er villig til at lytte til dig, og måske endda ændre på sin egen adfærd, det finder du kun ud af ved at prøve.
Måske intet bliver anderledes, men så ved du at du har prøvet, du ved at han fik et valg, og dette kan hjælpe dig med at få gjort op med den dårlige samvittighed, og du kan blive kærlig og omsorgsfuld i forhold til dig selv, i stedet for sur og ked af det. Mest vigtigt er dog, at du får frihed til at tage et valg om hvorvidt jeres relation skal fortsætte eller ej! Du vil vide at du har gjort det du kan.
Her til sidst vil jeg anbefale dig, hvis du har lyst til at få lidt mere hjælp, at kontakte en TUBA afdeling i nærheden af hvor du bor. Du kan få gratis terapi hos TUBA, og dette kan hjælpe dig videre med dit liv, på en for dig berigende og givende måde. Der er ingen grund til at stå alene med de problemer du oplever, når der er hjælp at få.
Kærlige hilsner
Jette Lykke – Tuba