Hey jeg er er en pige på 19 år og jeg har en far der er alkohol misbruger .. Jeg har svært ved og leve med det. Jeg går i unge rådginig 24 07 der har jeg snakket med den person ..og jeg har svært ved og leve med det fordi jeg har levet med det hele min barndom .. hvad kan jeg gøre ?

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå, at du har svært ved at leve med, at din far er alkoholmisbruger. Rigtig mange unge fortæller lige som du gør, at det er ufatteligt svært at leve med.
Når unge henvender sig i TUBA, betyder det ‘ikke at kunne leve med det’, typisk to ting; at man ikke kan leve med det som et vilkår i sit liv, eller at man bogstaveligt talt ikke kan leve sit liv, fordi den drikkende forælder fylder for meget. Jeg ved ikke, om det også er sådan du har det? Måske kan du ikke leve med, at din far drikker, forstået som at du ikke kan acceptere det som et vilkår i dit liv. Måske kan du ikke leve med det, forstået som at du er for optaget af det, ked af det osv til faktisk at kunne leve dit eget liv. Måske har du det lidt på begge måder?
Uden at vide det, gætter jeg på, at du kan genkende nogle af de ting, jeg har skrevet her. Det er ud fra de forestillinger om ‘ikke at kunne leve med det’ jeg vil prøve at svare dig på, hvad du kan gøre.
Der er ikke nogen nem løsning på det, der er ikke en bestemt metode til at få det nemmere med at leve med en far, der er alkoholmisbruger – desværre. Men der er forskellige ting du kan gøre.
At lære at leve med, at din far er alkoholmisbruger, som et vilkår i dit liv, handler om at acceptere det vilkår.
At lære at acceptere kan være en lang proces, hvor du hen ad vejen accepterer, at det er et vilkår i dit liv, at din far er alkoholmisbruger. At lære at acceptere det betyder også at lære at acceptere, at der ikke er noget, du kan gøre for at ændre på det vilkår.
Ikke at kunne leve sit eget liv pga en forælders alkoholmisbrug handler om at lære at sætte grænser. Hvis du ikke kan leve med din fars alkoholmisbrug, skal du måske fysisk væk fra det? Sige fra, sætte grænser, lade være med at forholde dig til det? Der er mange unge, der har brug for at komme væk fra deres drikkende forælder, fordi det er svært for dem at leve deres eget liv. Måske har du også brug for det? I første omgang handler det om at flytte sig fysisk væk fra misbruget. Selvom man er fysisk væk fra det, er det ikke sikkert at man mentalt kan give slip på det. Måske vil det stadig fylde meget i ens tanker.
Men hvordan gør man det? Hvordan lærer man at acceptere, og hvordan lærer man at sætte grænser? Jeg tror, du allerede gør det helt rigtige ved at gå i 24 07 rådgivningen. Det tror jeg, fordi en af måderne at lære at acceptere og sætte grænser på, er ved at tale om det og få bearbejdet de oplevelser, du har fra din barndom med en far, der er alkoholmisbruger.
En anden ide kunne være at begynde i TUBA. I TUBA kan du tale om det med en terapeut, der har stor erfaring med at tale med unge, som er børn af alkoholmisbrugere. Du kan også deltage i en gruppe og tale med andre unge om, hvordan de lever med deres drikkende forælder. Måske kunne det være noget for dig? Hvis det lyder som noget for dig er du velkommen til at henvende dig i en TUBA afdeling i nærheden af dig. Du kan se vores afdelinger her.
Jeg har gættet lidt på, hvad du mener med ‘ikke at kunne leve med din fars alkoholmisbrug’, måske har jeg taget fejl. Du er selvfølgelig mere end velkommen til at skrive igen, hvis jeg ikke helt har svaret på det du gerne ville have svar på.
Til sidst har jeg lyst til at sige at jeg synes det er rigtig flot du har skrevet herind og at du går i 24 07 rådgivningen. Det får mig til at tænke, at du er på rette vej. Måske er det næste skridt at kontakte en afdeling i TUBA?
Bedste hilsner
Camilla