Hej.
Jeg har en storebror på 21 der ikke har set min far siden han var 14 år, fordi min far også drak den gang, så min bror valgte at afbryde kontakten med min far. Min mor gik også fra ham pga hans drikkeri. Jeg har ikke lyst til at se min far fordi han drikker. Han har lovet han ikke drikker når vi er sammen, men jeg stoler ikke på ham. Da han brød sit løfte. Han har lovet mig han vil gå i behandling og gå til psykolog, men det er ikke sket endnu.
Tidligere på året blev mig og min far inviteret til min kusines konfirmation. Jeg tog ned til ham om fradagen, hvor han drak. Tidligt lørdag morgen åbnede han dagens første øl. Han var fuld allerede inden festen starede. Jeg følte mig, gjordt til grin, ydmyget og svigtet af ham. Og ville ikke hjem til ham efter festen sluttede. Så jeg blev kørt hjem af min kusines forælder.
Så derfor spørger jeg kan jeg nægte helt at se min far? Og hvordan skal jeg forholde mig overfor ham. Skal jeg kontakte statsamtet?
Hilsen {navn}.

Svar:
Kære {navn}
Først og fremmest vil jeg sige, det er godt du vælger at kontakte TUBA. Jeg tænker det er nogle svære valg du står overfor og det er bestemt ikke noget du skal stå alene med. Jeg læser i dit brev, at din far har svigtet dig flere gange og ikke overholdt de aftaler i har lavet i forhold til at han skal få hjælp til at stoppe med at drikke og selv gøre en indsats for det. Du fortæller også at både din mor og bror har valgt ikke at have kontakt til din far pga. hans alkoholmisbrug.
Du beskriver en situation til din kusines konfirmation, hvor din far er fuld, hvilket helt forståeligt påvirker dig og giver dig følelsen af at være blevet svigtet. I forhold til om du kan nægte at se din far tænker jeg det er rigtig vigtigt at du taler om dette med nogle voksne du er tryg ved, evt. din mor eller et andet familiemedlem. Jeg tænker det handler meget om at mærke efter hvad der føles rigtig for dig, men også at du får åbnet op omkring dine tanker for en voksen du har tillid til. De svigt og den ydmygelse du har oplevet er helt forståeligt årsagen til, at du gør dig disse tanker. Jeg tænker det kan være vigtigt i samråd med en voksen, at tale med din far omkring hvordan hans alkoholmisbrug påvirker dig og fortælle hvilke tanker du gør dig om ikke at ville se ham mere. Dét at sætte ord på dine tanker og følelser overfor din far, kan måske hjælpe dig til også at blive mere klar på om det føles som den rigtige beslutning for dig. Det er samtidig vigtigt at sige, at fordi du vælger din far fra nu hvor hans alkoholmisbrug fylder det hele, betyder det ikke det skal være sådan altid. En måde at forholde dig til din far på, kunne også være at sige du ønsker at genoptage kontakten når han har fået behandling og ikke er styret af sit misbrug, men kan være en far der tager ansvar og del i dit liv. På den måde giver du også udtryk for at vise ham du gerne vil ham, hvis han kan stoppe sit misbrug.
Du fortæller at din bror ikke har det jeres far siden han var din alder. Du fortæller ikke at din bror har været i statforvaltningen p.g.a sin beslutning. Jeg tænker derfor at din far heller ikke ville gøre dette med dig. Jeg tænker at din far måske inderst inde forstår hvorfor begge hans børn vælger at tage afstand fra ham. Som jeg tidligere har nævnt er det rigtig vigtigt du ikke står alene i dette, da det bestemt vil være en svær tid at komme igennem. Derfor er det vigtigt du hele tiden har nogen at snakke med omkring det. Jeg tænker også du evt. Kan bruge din bror, som har truffet samme valg, måske gør I jer samme tanker og du kan finde støtte igennem ham. Det kan ofte være en stor hjælp at snakke med en som ved hvordan man har det, tænker og føler. Det kan give følelsen af ikke at stå helt alene, hvilket er vigtigt for at komme så godt igennem denne beslutning som muligt.
Jeg tænker du er en stærk pige, der kun ønsker din far det bedste og samtidig gør hvad du kan for at passe på dig selv, hvilket er helt afgørende for at kunne leve sit eget liv og gøre de ting man synes er bedst for en selv.
Du er altid velkommen til at kontakte TUBA igen, hvis du ønsker flere svar eller bruge chatrådgivningen, hvor du også kan få støtte og hjælp til besvarelse af dine spørgsmål samt møde andre unge, som står i lignende situationer.
Venlig hilsen
Malene, TUBA